Η πανηγυρική εγκαινίαση του ΣΜΑ Ευκαρπίας είναι όχι μόνο προκλητική αλλά και ατεκμηρίωτη τεχνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς των υπερασπιστών του.
Στον σχεδιασμό του 2005, που εφαρμόσθηκε απρόσκοπτα τελικά, προβλέπονταν δυναμικότητα 400.000 τόνων/έτος σύμμεικτων αποβλήτων, προερχόμενα από το 60% του Δήμου Θεσσαλονίκης και το σύνολο των Δήμων Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Ευόσμου, Παύλου Μελά, Νεάπολης-Συκιων και Ωραιοκάστρου με προορισμό το εργοστάσιο επεξεργασίας που προβλέπονταν στη Μαυρορράχη (απόσταση 35 χιλιόμετρα περίπου).Ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση οριακά θα μπορούσε να δικαιολογηθεί αυτή η επιλογή με δεδομένο ότι η κατασκευή και λειτουργία ΣΜΑ είναι αποδοτική οικονομικά όταν η απόσταση μεταφοράς είναι μεγαλύτερη των 30 χλμ. και η ημερήσια ποσότητα απορριμμάτων ξεπερνά τους 20 τόνους. Στον ΠΕΣΔΑ ΚΜ (Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας) που πρόσφατα εγκρίθηκε , η δυναμικότητα του ΣΜΑ Ευκαρπίας μειώνεται στους 230.000 τόνους/έτος με προέλευση από τους ίδιους προαναφερθέντες Δήμους και προορισμό την ΜΕΑ (Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων) δυτικού τομέα Θεσσαλονίκης που θα χωροθετηθεί στη βιομηχανική περιοχή της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Οι Δήμοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης αντί να μεταφέρουν τα απορρίμματά τους κατ’ ευθείαν στη ΜΕΑ, θα τα μεταφέρουν στο ΣΜΑ Ευκαρπίας σε απόσταση ίση ή μεγαλύτερη, όπου αφού συμπιεσθούν θα πρέπει να μεταφερθούν στη ΜΕΑ αφού διανύσουν άλλα τόσα χιλιόμετρα γυρνώντας πίσω.
Να περιμένουμε από τους εμπνευστές αυτού του σεναρίου οικονομική κοστολόγηση και εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων; Ποια είναι λοιπόν η χρησιμότητα-σκοπιμότητα αυτού του έργου και πως συνάδει με το νέο ΕΣΔΑ (Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων); Πρόκειται για αστοχία ή απομεινάρι του παλιού σχεδιασμού που αναγκαστικά θα αποδεχθούμε;
Αν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι εκτός από το ΣΜΑ Ευκαρπίας που κόστισε 13 εκατ. ευρώ, προβλέπονται στον ΠΕΣΔΑ ΚΜ δαπάνες άλλων 44 εκατ. ευρώ για κατασκευή δικτύου ΣΜΑ στη Κεντρική Μακεδονία που θα τροφοδοτούν με συμπιεσμένα σύμμεικτα απόβλητα τις δύο ΜΕΑ, δυτικού τομέα (261.600 τόνοι/έτος) και ανατολικού τομέα στον Άγιο Αντώνιο (129.300 τόνοι/έτος), συμπεραίνουμε ότι πρόκειται για σαφή επιλογή με καθοριστικές οικονομικές και περιβαλλοντικές συνέπειες. Με δεδομένο ότι η συμπίεση των σύμμεικτων απορριμμάτων στους ΣΜΑ δυσχεραίνει την εξαγωγή ανακυκλώσιμων υλικών στις ΜΕΑ, ενώ διευκολύνεται και αυξάνεται η παραγωγή δευτερογενών καυσίμων (RDF/SRF) και κακής ποιότητας κομπόστ (CLO),καταλαβαίνουμε ότι έτσι εξυπηρετείται ο απροκάλυπτος σκοπός του λόμπυ της καύσης στην περιοχή μας, των κ. Γεράνη , Μπουτάρη, Κυρίζογλου, Δανιηλίδη και των κυβερνητικών υποστηρικτών τους, για «ενεργειακή αξιοποίηση». Αυτή είναι η αναίρεση στην πράξη της σαφούς κατεύθυνσης του ΕΣΔΑ για «Προτεραιότητα στην περαιτέρω ανάκτηση υλικών, έναντι της παραγωγής δευτερογενών καυσίμων στα εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων».
Οι υποδομές, εγκαταστάσεις και τεχνολογία που χρησιμοποιείται καθορίζεται από το μοντέλο που έχεις επιλέγεται και κάθε άλλο παρά ουδέτερα είναι. Η τομή που επιχειρήθηκε με τον ΕΣΔΑ δεν ολοκληρώθηκε στο περιφερειακό επίπεδο σχεδιασμού γιατί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων δεν θέλησε να συγκρουσθεί με τα μεγαλοεργολαβικά συμφέροντα και το αυτοδιοικητικό πολιτικό προσωπικό που τα υπηρετεί. Όμως η κοινωνία που έχει και τον τελικό λόγο δεν μίλησε ακόμα…
Γιάννης Γρηγοριάδης
Δίκτυο Ριζοσπαστικής Αριστεράς