ΤΕΕ: Εις βάρος της κοινωνίας και της οικονομίας οι συμβάσεις παραχώρησης
Του Μάριου Διονέλλη
Το σύνολο της κοινωνίας και των τοπικών φορέων βρίσκει μπροστά της η συγκυβέρνηση για τη σχεδιαζόμενη παραχώρηση των αεροδρομίων της χώρας σε ιδιώτες επενδυτές. Από τα Χανιά ως τη Θεσσαλονίκη και από τη Ρόδο έως την Κέρκυρα οι πολίτες συντονίζονται για να αποτρέψουν την εγκληματική παραχώρηση της δημόσιας περιουσίας και μάλιστα με αδιαφανείς όρους και εις βάρος της τοπικής οικονομίας και ιδιαίτερα του τουρισμού.
Ήδη οι τοπικοί φορείς ετοιμάζονται για προσφυγές στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια ενώ δεν αποκλείουν και δυναμικότερες κινητοποιήσεις για την προστασία της δημόσιας περιουσίας και της τοπικής οικονομίας. Ειδικά για τα Χανιά και τη Θεσσαλονίκη σχεδιάζεται η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο καθώς παραβιάζεται η κοινοτική Οδηγία περί απαγόρευσης παραχώρησης υποδομών οι οποίες έχουν επιδοτηθεί από κοινοτικά χρήματα (ΕΣΠΑ). Στην περίπτωση των Χανίων αποφασίστηκε ο συντονισμός ενεργειών από τις νομικές υπηρεσίες του Επιμελητηρίου, των δήμων και της αντιπεριφέρειας αλλά και του τοπικού Δικηγορικού Συλλόγου για την κατάθεση προσφυγών και άλλων νομικών μέτρων κατά των ιδιωτικοποιήσεων.
Στους γνωστούς εργολάβους
Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ για τα 3 επενδυτικά σχήματα που εποφθαλμιούν τα αεροδρόμια, τόνωσε τις αντιδράσεις που πλέον θα είναι συντονισμένες σε νομικό και κινηματικό επίπεδο. Συνολικά στην πρώτη φάση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ βαίνουν προς παραχώρηση 14 περιφερειακά αεροδρόμια και συγκεκριμένα τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας, Χανίων, Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σκιάθου και Σάμου. Για τα αεροδρόμια αυτά έχουν καταθέσει δεσμευτικές προτάσεις τρία επενδυτικά σχήματα στα οποία συμμετέχουν αντιστοίχως οι γνωστοί ευνοούμενοι εργολάβοι Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ), Κοπελούζος και Μπόμπολας (ΑΚΤΩΡ).
Όποιος επιλεγεί θα πάρει πακέτο και τα 14 αεροδρόμια ενώ η σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί θα έχει διάρκεια 40 χρόνων με δυνατότητα επέκτασης άλλα 10 έτη.
Ενστάσεις από το ΤΕΕ
Επισημάνσεις για τα θολά σημεία των συμβάσεων αυτών έκανε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (παράρτημα Δυτικής Κρήτης) τονίζοντας πως η πλήρης εκχώρηση στον ιδιώτη μέσω του ΤΑΙΠΕΔ γίνεται με άγνωστους όρους, χωρίς τον προηγούμενο καθορισμό της αξίας των εκχωρούμενων υποδομών, χωρίς διάλογο για την εκτίμηση των τοπικών αλλά και εθνικών οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων, χωρίς τον έλεγχο τήρησης των κανόνων που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. Επίσης για το αεροδρόμιο των Χανίων αλλά και για τα υπόλοιπα, το ΤΕΕ ΤΔΚ, τονίζει πως οι παραχωρούμενες εγκαταστάσεις και υποδομές που θα απαξιωθούν στη διάρκεια των 30-40 ετών της παραχώρησης, δεν προκύπτει αν και πώς θα διατηρηθούν χρηστικά και σε λειτουργική κατάσταση, όταν μετά τη λήξη της σύμβασης θα αποδοθούν στο ελληνικό Δημόσιο ενώ το σύνολο του τιμήματος –το οποίο είναι απροσδιόριστο και απρόβλεπτο- θα χρησιμοποιηθεί για την εξόφληση του δημόσιου χρέους (που είναι ο σκοπός ίδρυσης του ΤΑΙΠΕΔ), με αποτέλεσμα τα σημερινά κέρδη των αεροδρομίων να αφαιρεθούν από το πλεόνασμα που παρουσιάζει η κυβέρνηση.