του Μάριου Διονέλλη

 

Στους συνήθεις μεγάλους «παίκτες» κατευθύνονται τα οφέλη από το ελληνο-κινεζικό success story που διεξάγεται αυτές τις μέρες με την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού. Οι εμπορικές συμφωνίες που ανακοινώθηκαν ευνοούν κυρίως τους ήδη ευνοημένους της ελληνικής αγοράς, ενώ ιδιαίτερη σημασία δίνεται στο Aεροδρόμιο του Καστελίου.

Στην Κρήτη επικρατεί προβληματισμός για το… μεγαλόπνοο σχέδιο κατασκευής του νέου αεροδρομίου. Η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στο νησί συνδέθηκε εμφανώς με το ενδιαφέρον κινεζικών εταιριών να αναλάβουν το συγκεκριμένο έργο. Την ίδια στιγμή παίζεται ένα διπλωματικό- επιχειρηματικό παιχνίδι με την επίσκεψη του Λι Κετσιάνγκ να λειτουργεί και ως φόβητρο ώστε να ενεργοποιηθούν και οι υπόλοιποι υποψήφιοι επενδυτές από Ισπανία, Γαλλία και Ηνωμένες Πολιτείες, από τους οποίους η κυβέρνηση περιμένει να υποβάλουν προσφορές μέχρι τις 11 Νοεμβρίου.

«Φέρνουν τον Κινέζο πρωθυπουργό να μας πει τι αεροδρόμιο χρειαζόμαστε», ανέφερε σε δήλωσή του ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Μιχάλης Κριτσωτάκης, τονίζοντας πως δεν έχει γίνει η παραμικρή διαβούλευση με τους κατοίκους για τις ανάγκες της Κρήτης και τους ενδεχόμενους κινδύνους από το μεγάλο αυτό έργο. Για το Αεροδρόμιο Καστελίου ο ΣΥΡΙΖΑ στην Κρήτη έχει θέσει 5 όρους και συγκεκριμένα την κατασκευή του αποκλειστικά με δημόσιους πόρους, την αποτροπή στρατιωτικής χρήσης, την αποτροπή της δημιουργίας εμπορικού κέντρου που θα βάλει ταφόπλακα στην τοπική αγορά, αλλά και τη συγκράτηση του κόστους, ώστε να μην έχει αρνητική επίπτωση στον τουρισμό όπως έγινε με το Αεροδρόμιο στα Σπάτα. Τέλος, ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει ως προαπαιτούμενο και τη μετατροπή των χώρων και εκτάσεων του Αεροδρομίου στην Νέα Αλικαρνασσό σε πολυλειτουργικό πάρκο και χώρο πρασίνου. Σε αυτή τη φάση, πάντως, φαίνεται να μη λαμβάνεται τίποτα από αυτά υπ’ όψιν.

 

Μπίζνες για τους ήδη ευνοημένους

Κατά την πρώτη ημέρα της επίσκεψης του Κινέζου πρωθυπουργού στην Αθήνα ανακοινώθηκε πως μεταξύ των δύο χωρών θα υπογραφούν συνολικά 19 διμερείς οικονομικές συμφωνίες, συνολικού ύψους 6,5 δισ. ευρώ στους τομείς της ναυτιλίας, των υποδομών, του τουρισμού, των μεταφορών και των αγροτικών προϊόντων.

Στη λίστα των συμφωνιών και των «μνημονίων κατανόησης» που ανακοινώθηκαν ξεχωρίζουν αυτό της Lamda Development του Ομίλου Λάτση με την Fosun Group για την υλοποίηση της επένδυσης στο πρώην Αεροδρόμιο του Ελληνικού αλλά και αυτό μεταξύ του επίσημου φορέα ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας «Enterprise Greece» με τον κρατικό φορέα κατασκευών της Κίνας (China State Construction & Engineering Corporation).

Επίσης ανακοινώθηκαν συνεργασίες για νέα αιολικά πάρκα ισχύος 200MW μέχρι το 2017 (χωρίς να προσδιορίζεται ο τόπος) μεταξύ της κινεζικής SUMEC και της γαλλικής EDF, που έχει ήδη απλώσει τα δίχτυα της στις ανανεώσιμες πηγές της Ελλάδας. Από κοντά και η ενεργειακή Terna που συμφώνησε συνεργασία με τις εταιρίες ICBC και Sinohydro Corporation επίσης στον τομέα της παραγωγής και πώλησης ενέργειας από τους φυσικούς πόρους της χώρας.

Στον τομέα της ναυτιλίας οι συμφωνίες περιλαμβάνουν κατασκευές, αγορές ή μισθώσεις πλοίων από κινεζικά ναυπηγεία, την ώρα που η ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος της χώρας βυθίζεται στην απαξία.

Τέλος, τα ονόματα του Γιάννη Μπουτάρη και του Δημήτρη Κοντομηνά φιγουράρουν μεταξύ των ευνοούμενων από τις εμπορικές συμφωνίες για πώληση κρασιού στην Κίνα μαζί με μία εταιρία μαρμάρου από τη Δράμα και μία εταιρία τυποποίησης ελαιολάδου από την Κρήτη.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!