Γενοκτονία, υποκρισία και μνήμη

Πολλά τα κροκοδείλια δάκρυα που χύθηκαν στις 19 Μαΐου… Δίπλα στους ανθρώπους που πραγματικά ένιωσαν την ανάγκη κάτι να πουν, κάτι να διαβάσουν, να παρακολουθήσουν κάποια εκδήλωση, να συγκινηθούν και να θυμηθούν τι έγινε πριν από ακριβώς 100 χρόνια στον Πόντο, να και τα κόμματά μας…

Μόλις έναν μήνα πριν, στις 15 Απριλίου, όταν ο ευρωβουλευτής Νότης Μαριάς ζήτησε να προστεθεί στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που συνεδρίασε στο Στρασβούργο, το θέμα της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου μόνο οι ομάδες των Ευρωπαίων Αντιφεντεραλιστών (ECR) και της Ευρωπαϊκής Αριστεράς (GUE/NGL) έκαναν το αίτημά του δεκτό.

Στα «ψιλά» πέρασε το γεγονός ότι στην εν λόγω συνεδρίαση συμμετείχαν μόνο 7 από τους 27 συνολικά Έλληνες και Κύπριους Ευρωβουλευτές, ενώ απουσίαζαν σύσσωμες οι κοινοβουλευτικές ομάδες της Νέας Δημοκρατίας, του ΚΙΝΑΛ και του Ποταμιού! Καθώς το θέμα είχε δημοσιοποιηθεί από τις 2 Απριλίου, μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτή η τόσο ηχηρή απουσία…

Ακόμη περιμένουμε ένα τουλάχιστον συγγνώμη, από αυτούς που με περισσό θράσος μας καλούν να τους ψηφίσουμε στις Ευρωεκλογές και παριστάνουν τους εθνικά ευαίσθητους…

Όλοι εμείς, που δεν είμαστε παχυλά αμειβόμενοι ευρωβουλευτές, ας βρούμε την ευκαιρία όχι μόνο να διαβάσουμε το τι έγινε εκείνα τα σκοτεινά χρόνια, αλλά να ανατρέξουμε και στα λογοτεχνικά έργα που έχουν προσεγγίσει με τόση ευαισθησία το θέμα αυτό. Πέρα από την περίφημη Σέρρα του Γιάννη Καλπούζου, ένα πραγματικά συγκλονιστικό μυθιστόρημα, έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε πως η μνήμη διασώζεται από γενιά σε γενιά.

Η Συπρίς Κωφίδου είναι Ελληνογαλλίδα και στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Το παιδί από την Τραπεζούντα καταγράφει τις αναμνήσεις του ετοιμοθάνατου πατέρα της, που βλέπει να τον επισκέπτονται μορφές από το παρελθόν στο κρεβάτι του νοσοκομείου.

Έλληνας του Πόντου, κυνηγημένος, με τα σπαράγματα, τα θραύσματα της μνήμης να δημιουργούν την εικόνα μιας ολόκληρης εποχής, όπου μια ιστορία αιώνων έμελλε να σβήσει στη φωτιά και στο αίμα.

«Εκείνη στέκεται όρθια, το κεφάλι ψηλά και όταν το βλέμμα της συναντάει κρεμάλες, δεν λοξοδρομεί, δεν τρεμοπαίζει τα βλέφαρα, διασχίζει τα σώματα σαν να ήταν διάφανα. […]

Η ζωή είναι μια συναρπαστική περιπέτεια γιατί οι βάρβαροι δεν είναι τα πάντα σ’ αυτήν, δεν είναι καν κάτι σημαντικό, υπάρχει η καλοσύνη και το θάρρος των αντρών και γυναικών, θα φτιάξει ένα κομποσκοίνι με τα ονόματά τους. […]

Η σκέψη όλων αυτών την προφυλάσσει από τα γαυγίσματα των κτηνανθρώπων. Μέσα σ’ αυτό το μυστήριο βρίσκεται η ελευθερία της, η απογείωσή της»

Υ.Γ.: Το παιδί από την Τραπεζούντα κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Τσουκάτου σε μετάφραση Δημήτρη Ντάσκα.

Athens Beat: Ελεύθερα στο διαδίκτυο!

Ο συγγραφέας Βαγγέλης Μπέκας είναι ο σκηνοθέτης ενός πολύ ενδιαφέροντος ντοκιμαντέρ/οδοιπορικού στην Αθήνα της κρίσης.

Το Athens Beat, όπως είναι ο τίτλος του, είναι αφιερωμένο στη μουσική και την καλλιτεχνική δημιουργία στην undergound πλευρά της πόλης, είναι πλέον ελεύθερο στο διαδίκτυο.

Ένας συγγραφέας αναζητά έναν γελαστό ήρωα στην Αθήνα της κρίσης, κάποιον που να ζει την κάθε στιγμή σαν να είναι η τελευταία. Ακολουθώντας μια μπάντα με χάλκινα και τους ακροβάτες ενός ιδιόμορφου τσίρκου, θα ανακαλύψει μια κοινότητα καλλιτεχνών που βγάζει τη γλώσσα στην γκρίζα κανονικότητα και τα κάπιταλ κοντρόλ. Σταδιακά, ο συγγραφέας συνειδητοποιεί ότι κατά τη διάρκεια της Κρίσης, η Αθήνα μεταμορφώθηκε σε μια αυθεντική underground μητρόπολη της Ανατολικής Μεσογείου.

Στο Athens Beat συμμετέχουν:

Μusic bands: The Sexy Christians, Elektro Balkana, Αγία Φανφάρα, Rumba Mafia, Muchatrela Band, Cirko Cachivache, RSLG Quartet, L.Grigoriou & the Global Daoulia, Aera Patera, Afro Cargo + Μαντάρες, Ράδιο Σολ, Zoro&Buzz, The Tape of Jazz Who Left.

Drum bands: Batala Atenas, Bloco Swingueira – samba reggae Atenas, Anasa Cultural Center.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!