Στις 13 Μαΐου, στις 8.30 το βράδυ, στο Ινστιτούτο Γκαίτε θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την πρεμιέρα της ταινίας της Μαργκαρέτε Φον Τρότα για τη Χάνα Άρεντ με πρωταγωνίστρια τη Μπάρμπαρα Σούκοβα.
Με ταινίες όπως Η χαμένη τιμή της Kαταρίνα Μπλουμ, Το δεύτερο ξύπνημα της Kρίστα Kλάγκες, Η πραγματική αλήθεια για τη Μάριαν K., Ρόζα Λούξεμπουργκ, Η υπόσχεση», η Τρότα είναι από τις πλέον καταξιωμένες γυναίκες σκηνοθέτιδες που πάντοτε τολμά να ασχοληθεί με «δύσκολα» θέματα και δεν διστάζει να πάρει θέση – ακόμη και με προσωπικό κόστος.
Όπως λέει η ίδια η σκηνοθέτης, «έγινε τελικά μια ταινία για την Χάνα Άρεντ της σκέψης και του συναισθήματος. Για την καθηγήτρια πανεπιστημίου που παθιάζεται με τον αναστοχασμό […], αλλά και για ένα άτομο μαχητικό που δεν φοβάται την αντιπαράθεση και που δεν διστάζει να υπερασπιστεί με σθένος αυτό που έχει αναγνωρίσει ως ορθό – πάντα όμως με την πρόθεση να κατανοήσει. Θέλω να καταλάβω, θα ήταν ίσως η φράση που θα την περιέγραφε καλύτερα» .
Η ταινία παρακολουθεί τη φιλόσοφο σε μια κρίσιμη καμπή για τη διαμόρφωση των απόψεων της, αλλά και για την αντιμετώπιση που θα είχε στη συνέχεια. Το 1961 βρίσκεται στην Ιερουσαλήμ τη δίκη του Άντολφ Άιχμαν ώς απεσταλμένη του New Yorker. Ενώ περιμένει ότι θα δει μπροστά της ένα τέρας, έναν ιδιοφυή εγκληματία, έκπληκτη διαπιστώνει πως πρόκειται για έναν κοινότυπο γραφειοκράτη. Στην αρχή σε σειρά άρθρων και κατόπιν με το βιβλίο της Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ. Έκθεση για την Κοινοτοπία του Κακού, θα προκαλέσει σάλο.
Η σκηνοθέτις επέλεξε να δείξει τον Άιχμαν μέσα από επίκαιρα και σημειώνει: «Αυτή τη μιζέρια που αποπνέει τη μετριότητα, τη γλώσσα της γραφειοκρατίας – ο άνθρωπος δεν ήταν σε θέση να συντάξει μια κανονική πρόταση. Ήταν ένας χαρτογιακάς. Την έκπληξη και την αποστροφή που αισθάνεται κανείς μπροστά σε αυτό τον άνθρωπο ένας ηθοποιός δεν θα μπορούσε να τις προκαλέσει στο θεατή σε αυτή τη μορφή…».
Περισσότερα σε επόμενο φύλλο του Δρόμου
Info: Είσοδος με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα δίνονται από τις 19:00 στην υποδοχή του Ινστιτούτου. Η ταινία θα προβάλλεται στις αίθουσες από 23 Μαΐου.
Όπως λέει η ίδια η σκηνοθέτης, «έγινε τελικά μια ταινία για την Χάνα Άρεντ της σκέψης και του συναισθήματος. Για την καθηγήτρια πανεπιστημίου που παθιάζεται με τον αναστοχασμό […], αλλά και για ένα άτομο μαχητικό που δεν φοβάται την αντιπαράθεση και που δεν διστάζει να υπερασπιστεί με σθένος αυτό που έχει αναγνωρίσει ως ορθό – πάντα όμως με την πρόθεση να κατανοήσει. Θέλω να καταλάβω, θα ήταν ίσως η φράση που θα την περιέγραφε καλύτερα» .
Η ταινία παρακολουθεί τη φιλόσοφο σε μια κρίσιμη καμπή για τη διαμόρφωση των απόψεων της, αλλά και για την αντιμετώπιση που θα είχε στη συνέχεια. Το 1961 βρίσκεται στην Ιερουσαλήμ τη δίκη του Άντολφ Άιχμαν ώς απεσταλμένη του New Yorker. Ενώ περιμένει ότι θα δει μπροστά της ένα τέρας, έναν ιδιοφυή εγκληματία, έκπληκτη διαπιστώνει πως πρόκειται για έναν κοινότυπο γραφειοκράτη. Στην αρχή σε σειρά άρθρων και κατόπιν με το βιβλίο της Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ. Έκθεση για την Κοινοτοπία του Κακού, θα προκαλέσει σάλο.
Η σκηνοθέτις επέλεξε να δείξει τον Άιχμαν μέσα από επίκαιρα και σημειώνει: «Αυτή τη μιζέρια που αποπνέει τη μετριότητα, τη γλώσσα της γραφειοκρατίας – ο άνθρωπος δεν ήταν σε θέση να συντάξει μια κανονική πρόταση. Ήταν ένας χαρτογιακάς. Την έκπληξη και την αποστροφή που αισθάνεται κανείς μπροστά σε αυτό τον άνθρωπο ένας ηθοποιός δεν θα μπορούσε να τις προκαλέσει στο θεατή σε αυτή τη μορφή…».
Περισσότερα σε επόμενο φύλλο του Δρόμου
Info: Είσοδος με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα δίνονται από τις 19:00 στην υποδοχή του Ινστιτούτου. Η ταινία θα προβάλλεται στις αίθουσες από 23 Μαΐου.
Σχόλια