Του Τάκη Πολίτη.
Επειδή οι μεταρρυθμίσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων έχουν ιδεολογικό πρόσημο και στοχεύουν -πρωτίστως- στη στήριξη του κοινωνικού συστήματος που θέλουν να υπηρετήσουν, είναι προφανές ότι η πρόσφατη νομοθετική μεταρρύθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έρχεται να υπηρετήσει το κοινωνικό σύστημα που σήμερα η κυβέρνηση της τρόικας και του Μνημονίου προσπαθεί να εγκαθιδρύσει στη χώρα. Ένα κοινωνικό σύστημα πλήρους αποδόμησης του κοινωνικού κράτους, ιδιωτικοποίησης του δημόσιου πλούτου, παράλληλα με μια φοβισμένη και καθυποταγμένη στην εκμετάλλευση, την εξαθλίωση και την ανέχεια κοινωνία.
Επειδή οι επιστήμες και η έρευνα δεν είναι ιδεολογικά «άχρωμες» και κοινωνικά «άοσμες», επειδή η επιστημονική «αξιολόγηση» δεν εδράζεται πλέον και σε κοινωνικά, αλλά -σχεδόν πάντα- μόνο σε οικονομοτεχνικά κριτήρια, είναι προφανές γιατί η πρόσφατη νομοθετική μεταρρύθμιση έρχεται να αποκλείσει την έρευνα από κάθε «ανώφελο» κοινωνικό ερέθισμα και να την συνδέσει -κατ’ αποκλειστικότητα- με τους αγοραίους μετρήσιμους όρους: ανταποδοτικότητα, επιχειρηματικότητα, αποτελεσματικότητα, εφαρμοσιμότητα που κατακλύζουν το επικοινωνιακό λεξιλόγιο της υπουργού και των προθύμων «εντός των τειχών» υποστηρικτών της, των κατ’ εξακολούθηση εργολάβων, επιδοτούμενων κατά παραγγελία ερευνητικών προγραμμάτων επιχειρηματικής ωφέλειας.
Επειδή ιστορικά ο ρόλος των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων δεν εξαντλείται στη διεξαγωγή διδασκαλιών στα αμφιθέατρα και ερευνών στα εργαστήρια, αλλά αντίθετα επεκτείνεται και σε διαδικασίες διαβούλευσης κοινωνικών ζητημάτων ανάμεσα σε διδάσκοντες, διδασκόμενους και σε ολόκληρη την κοινωνία, λειτουργώντας ως μήτρα γέννησης ριζοσπαστικών ιδεών, διεκδίκησης δικαιωμάτων, σύλληψης ανατρεπτικών προταγμάτων, συγκρότησης κοινωνικών κινημάτων, είναι προφανές γιατί η πρόσφατη νομοθετική μεταρρύθμιση, χρησιμοποιώντας ως απαραίτητο εργαλείο και την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου -συμβολική αλλά και πραγματική αναίρεση δημοκρατικής κοινωνικής κατάκτησης της μεταπολίτευσης- έρχεται να διαμορφώσει το απαραίτητο για το σύστημα νομικό πλαίσιο που να ευελπιστεί ότι αποκλείει κάθε επικίνδυνη για το ίδιο ενδοπανεπιστημιακή διαδικασία προετοιμασίας ανυπακοής και κοινωνικής «εκτροπής».
Επειδή αρνούμαστε να αποδεχτούμε την κατευθυνόμενη επιχειρηματικά έρευνα και τα επιβαλλόμενα για την αγορά προγράμματα σπουδών, επειδή αρνούμαστε να συμβάλουμε στη δημιουργία πειθήνιων απέναντι στην εξουσία επόμενων γενεών, επειδή αρνούμαστε να «εξάγουμε» γρήγορα αναλώσιμους εργαζόμενους -τους σημερινούς φοιτητές μας, μετά από μια διετία ή τριετία «σπουδών» στο «νέο πανεπιστήμιο»- για αυτό στηρίζουμε κάθε προσπάθεια ανατροπής του νέου νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θεωρούμε απαραίτητη τη σύνδεση της προσπάθειας αυτής με τη γενικότερη κοινωνική προσπάθεια ανατροπής της ίδιας της κυβέρνησης και συνολικά της απεχθούς πολιτικής της. Κατ’ αυτήν την έννοια συμμετέχουμε τόσο στους αγώνες της πανεπιστημιακής κοινότητας, όσο και στεκόμαστε δίπλα στους κακοποιημένους από τα ΜΑΤ διαδηλωτές, στους απολυμένους από τους επιχειρηματίες εργαζόμενους, στους άνεργους από την νεοφιλελεύθερη πολιτική νέους, στους αγανακτισμένους και τις αγανακτισμένες στις πλατείες, στους αυριανούς κοινωνικά εξεγερμένους στις γειτονιές και τους δρόμους.
* Ο Τάκης Πολίτης είναι μέλος του Δικτύου Πανεπιστημιακών.