Με μια τραμπούκικη και στα όρια του μαφιόζικου εισβολή, τα χαράματα του Σαββάτου στις 30 Σεπτέμβρη, οι αστυνομικές δυνάμεις του Ηρακλείου εκκένωσαν το ιστορικό κτίριο της Κατάληψης του Ευαγγελισμού που υπάγεται στη δικαιοδοσία του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η εισβολή, μάλιστα, είχε σαν αποτέλεσμα τον παρολίγο μοιραίο τραυματισμό ενός φοιτητή που «έπεσε» από την ταράτσα του κτιρίου.
Τις επόμενες μέρες, το Ηράκλειο θύμιζε εμπόλεμη ζώνη: Διμοιρίες ΜΑΤ να περιπολούν την περιοχή, άνδρες της Αντιτρομοκρατικής με πλήρη εξάρτηση και η Ασφάλεια Ηρακλείου να προχωρά σε προσαγωγές «υπόπτων», δηλαδή νέων που απλώς περπατούν στην περιοχή.
Σε απάντηση στο κλίμα της αστυνομοκρατίας, χιλιάδες νέοι μαζί με τις αγωνιστικές τους συλλογικότητες διαδήλωσαν ειρηνικά στο κέντρο του Ηρακλείου ενώ άμεση ήταν και η αντίδραση από προοδευτικούς ακαδημαϊκούς και εργαζόμενους στο πανεπιστήμιο.
Η Πρυτανεία του πανεπιστημίου φέρεται να έδωσε το πράσινο φως για την εκκένωση, στηριζόμενη σε μία παλιότερη και αμφιλεγόμενη συνεδρίαση της Συγκλήτου που πραγματοποιήθηκε με πολλές απουσίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι τώρα δεν έχει ανακοινωθεί κανένα απολύτως σχέδιο για την αξιοποίηση του κτιρίου. Την ίδια στιγμή, η αστυνομία σφραγίζει με τσιμέντο (!) τα παράθυρα της κατάληψης προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις της αρχαιολογικής κοινότητας της πόλης αφού ο Ευαγγελισμός αποτελεί διατηρητέο μνημείο.
Πάντως στην υπόθεση φαίνεται να εμπλέκεται και ο υποψήφιος δήμαρχος με το χρίσμα της Ν.Δ., Μιχάλης Καραμαλάκης, παλιός «κολλητός» του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και ειδικός σε εκκενώσεις καταλήψεων από παλιότερη θητεία του στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Σε κάθε περίπτωση η βίαιη εκκένωση αποτελεί προϊόν κυβερνητικής έμπνευσης αφού η Ν.Δ. έχει βάλει στο στόχαστρο τη νεολαία, τις συλλογικότητές της και τα κοινωνικά κινήματα. Και ένα τέτοιο κίνημα με αντιφασιστικό, αντιρατσιστικό, αντιεμπορευματικό χαρακτήρα είναι και ο Ευαγγελισμός για 21 συναπτά έτη.
Μάλιστα, η απόπειρα εισβολής στο στέκι του Τηγανίτη λίγες μέρες μετά, αθλητικού σωματείου του Ηρακλείου με πλούσια αντιφασιστική και κοινωνική δράση, αποδεικνύει ό,τι το ζήτημα πάει παραπέρα.
Η εξειδίκευση του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» για το Ηράκλειο σημαίνει μία πόλη ως αποικία τουριστών, χωρίς γειτονιές, χωρίς αγωνιστικές συλλογικότητες, χωρίς καταλήψεις ή αυτοδιαχειριζόμενα στέκια, με πολίτες-πελάτες και καταναλωτές, μια πόλη στην οποία θα κυριαρχεί η κουλτούρα του Airbnb και των Starbucks.
Αυτές τις μέρες, πάντως, φαίνεται ότι ένα νεανικό δυναμικό −που υπερβαίνει κατά πολύ τον αναρχικό χώρο− αντιλαμβάνεται πλήρως την ανάγκη να παρθούν μαζικές πρωτοβουλίες όχι μόνο ενάντια στην καταστολή αλλά και ενάντια στην ξέφρενη τουριστικοποίηση και την κοινωνική αποψίλωση των γειτονιών της πόλης.
Μ.Μ.