BIOS, Πειραιώς 84, Γκάζι, τηλ.: 2103425335
Το μυθιστόρημα 1984 του Τζορτζ Όργουελ έχει αγαπηθεί, έχει μελετηθεί, έχει ατυχήσει να εμπνεύσει τηλεοπτικούς παραγωγούς και να διαστρεβλωθεί μέσω τηλεπαιχνιδιών τύπου Big Brother. Ο Όργουελ επιχείρησε να εικάσει με τη μυθοπλασία του τη διαδικασία με την οποία η μελλοντική εξουσία θα χειραγωγούσε τις μάζες. Μπορεί να μην κατάφερε να προβλέψει το μέλλον, μας έκλεισε, όμως, το μάτι σχετικά με πανομοιότυπες προπαγανδιστικές τακτικές που μπορεί η εκάστοτε εξουσία να ακολουθήσει.
Ο 29χρονος Αλέξανδρος Βούλγαρης, γνωστός σκηνοθέτης του κινηματογράφου και μουσικός (“the boy“), επιχείρησε να διασκευάσει το πασίγνωστο μυθιστόρημα και να το μεταφέρει στο θεατρικό σανίδι. Επιτυχημένη επιλογή, μέρες που ‘ναι. Ο σκηνοθέτης, σε εμφανή σημείο της σκηνής, δίνει το μουσικό στίγμα της παράστασης πίσω από το πιάνο. Η μουσική είναι ίσως το δυνατότερο στοιχείο της παράστασης.
Από το μυθιστόρημα δανείζεται την ατμόσφαιρα και την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της ιστορίας η οποία είναι δοσμένη αποσπασματικά, με συμβολισμούς, χωρίς πολλές διευκρινίσεις. Είναι γεγονός ότι το έργο, αρκετά συχνά, θυμίζει πειραματική performance εστιασμένη στον άνθρωπο ως σεξουαλικό oν με καταπιεσμένα ένστικτα και φοβίες.
Το πολιτικό περιεχόμενο έρχεται αναπόφευκτα σε δεύτερη μοίρα. Εκτός εάν θεωρήσουμε ότι το σεξουαλικό με το πολιτικό ταυτίζονται ή έχουν τουλάχιστον κοινή αφετηρία. Το 1984 του Αλέξανδρου Βούλγαρη παρουσιάζει ενδιαφέρον. Τόσο όμως η σκηνοθεσία και οι φωτισμοί όσο και το ίδιο το κείμενο δημιουργούν ένα σύνολο που αποτυγχάνει να μας οδηγήσει στα εσωτερικά μονοπάτια που φαίνεται να μας καλεί ο σκηνοθέτης.
Βαγγέλης Μπέκας