Νέο επεισόδιο διαπλοκής υφαίνεται γύρω από το Μετρό

 

Ή μου δίνετε 560 εκ. ευρώ, ή αφήνω το έργο και φεύγω. Αυτό είναι το εκβιαστικό δίλημμα που θέτει η Ανάδοχος κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ και όμιλος 4 ιταλικών εταιριών) εκτέλεσης του Μετρό Θεσσαλονίκης στους πολίτες, την Αττικό Μετρό Α.Ε (Κύριος του έργου) και το Ελληνικό Δημόσιο.

Το έργο έχει εκτελεστεί σε ποσοστό 40% και η κοινοπραξία έχει ήδη εισπράξει 460 εκ. ευρώ από το 1 δισ. του συνολικού προϋπολογισμού. Δύο χρόνια μετά την αρχικά προβλεπόμενη αποπεράτωση (2/10/2012) και μετά τη νόμιμη παράταση, η κοινοπραξία ισχυρίζεται ότι η σύμβαση έχει λήξει κι ότι το έργο δεν αποπερατώθηκε με ευθύνη της Αττικό Μετρό.

Σε προηγούμενο φύλλο του Δρόμου, είχαμε αναφερθεί διεξοδικά στις οικονομοτεχνικές περιπέτειες του έργου. Πολιτικά, βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα νέο επεισόδιο διαπλοκής εθνικών εργολάβων και πολιτικού συστήματος. Για την κατάσταση που βρίσκεται το Μετρό Θεσσαλονίκης υπάρχει συνευθύνη Αναδόχου και Κυρίου του έργου. Η συνευθύνη είναι ακριβώς το υπόβαθρο της διαπλοκής. «Κράτα με να σε κρατώ…».

Η σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο 2006 με το σύστημα της μελετοκατασκευής. Η ανωριμότητα των μελετών, γνωστή στους καθ’ όλα έμπειρους Ανάδοχο και Κύριο, δημιούργησε τεράστια προβλήματα στο έργο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι για τις αρχαιολογικές έρευνες που ως γνωστόν γίνονται κυρίως επί της οδού Εγνατία υπήρχε πρόβλεψη οικονομική 15εκ. ευρώ και χρονική 12 μηνών. Μέχρι σήμερα, δεν έχουν ολοκληρωθεί κι έχει ήδη πληρωθεί ο ανάδοχος 90εκ. ευρώ και εκκρεμούν άλλα 25εκ. Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί θα εξεταστεί από τη Διαιτησία. Πρόκειται για ένα τριμελές όργανο fast track επίλυσης διαφωνιών, εμπνεύσεως του υπουργού Μεταφορών κ. Χρυσοχοΐδη, που θα συνέλθει σύντομα για να αποφασίσει υπό το βάρος των εκβιασμών του Αναδόχου. Για τον οποίο παρεμπιπτόντως οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα είναι ευχαριστημένος αν τελικά πάρει 150-200εκ. ευρώ από τα 560 που διεκδικεί. Ούτως ή άλλως, χάρισμα θα είναι και αυτά…

Το Μετρό Θεσσαλονίκης κινδυνεύει να εκτροχιαστεί. Πιθανότερο σενάριο σε περίπτωση αδιεξόδου είναι να έχουμε ξανά χαριστική ρύθμιση, ανάλογη εκείνης με την οποία η Βουλή δώρισε στους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων περίπου 400εκ. ευρώ. Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι βαρύτατες, ενώ ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Τζιτζικώστας προειδοποιεί ότι αν σε 45 μέρες δεν λυθεί το θέμα, θα ζητήσει την παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Η παράταξη της ριζοσπαστικής Αριστεράς στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, η Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα, σημειώνει ότι «μένει να δούμε αν στην ανεπάρκεια υπουργείου και κοινοπραξίας, θα προστεθεί και η διαπλοκή», ενώ προτείνει να συγκροτηθεί Επιτροπή Παρακολούθησης του Έργου ώστε να υπάρξει κοινωνικός έλεγχος, καθώς οι πολίτες και οι φορείς πρέπει να υπερασπιστούν συλλογικά το Μετρό.

Την ίδια στιγμή, βουλευτές της Ν.Δ. αλλά και ο υπουργός κ. Ορφανός τοποθετούνται ως να μην ανήκουν στη μνημονιακή συγκυβέρνηση, καθώς μαίνεται ο εσωκομματικός πόλεμος στη Ν.Δ. για την επόμενη μέρα ενόψει και των πιθανών εκλογών και όλοι προσπαθούν να πάρουν αποστάσεις από το «φιάσκο ή τραγωδία» που εξελίσσεται στα σπλάχνα αλλά και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

 

Γιώργος Θεοδωρόπουλος, Περιφερειακός σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!