Της Χριστίνας Σουλτανίδου*
Μέσα στη δίνη της συνεχιζόμενης οικονομικής ύφεσης, των μνημονίων και των κοινωνικών αντιστάσεων, προέκυψε και το ζήτημα των εξοντωτικών προστίμων που επιβάλλονται από την Εγνατία Οδός Α.Ε. σε χιλιάδες συμπολίτες μας, που πέρασαν τους σταθμούς διοδίων χωρίς να πληρώσουν. Μετά την εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων στις εθνικές οδούς (λόγω των συμβάσεων που υπέγραψε τότε ο Σουφλιάς με κοινοπραξίες κατασκευής των οδών), που αύξησαν υπέρογκα το κόστος μετακίνησης των πολιτών, αναπτύχθηκε το κίνημα ενάντια στα διόδια (το 2008), το οποίο συσπείρωσε πολλούς συμπολίτες μας, αρκετοί από τους οποίους ήταν πλέον αναγκασμένοι να πληρώνουν διόδια ακόμη και για την καθημερινή μετακίνηση στις δουλειές τους. Το κίνημα πήρε διαστάσεις, τα φαινόμενα ανυπακοής στα διόδια πλήθαιναν, και έτσι «προέκυψαν» οι νόμοι Ρέππα και μετά Βορίδη, στην προσπάθεια των τότε κυβερνήσεων να τρομοκρατήσουν τους πολίτες και να καταστείλουν το κίνημα, το οποίο συνδέθηκε με τις γενικότερες κοινωνικές αντιστάσεις ενάντια στα μνημόνια, που γενικεύθηκαν στο σύνθημα : «Δεν χρωστάμε, δεν πουλάμε, δεν πληρώνουμε».
Με τους νόμους Ρέππα-Βορίδη ορίστηκε ως διοικητική παράβαση η διέλευση χωρίς πληρωμή των διοδίων, με συνέπεια πληρωμή προστίμου, αφαίρεση πινακίδων κ.ά., ποινικοποιήθηκε με ιδιαίτερα αυστηρές κυρώσεις η παρεμπόδιση ή διακοπή λειτουργίας των διοδίων και επιτράπηκε η βεβαίωση των παραβάσεων διέλευσης από τις ιδιωτικές κάμερες των εταιριών, εν απουσία της αστυνομίας.
Τις συνέπειες αυτών των νόμων καλούνται να πληρώσουν σήμερα συμπολίτες μας που συμμετείχαν σ αυτό το κίνημα ως συνειδητοί πολίτες, που διεκδικούσαν κατάργηση των διοδίων, ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών σε δημόσιους δρόμους, ανατροπή ή έστω ριζική αναθεώρηση των σκανδαλωδών συμβάσεων παραχώρησης με τους μεγαλοεργολάβους.
Η Εγνατία Οδός Α.Ε., έστειλε το τελευταίο διάστημα 6.000(!) «ραβασάκια», πολλά από τα οποία βεβαιώθηκαν στις αρμόδιες ΔΟΥ, με υπέρογκα ποσά, 20.000 ευρώ έως και 35.000 ευρώ κάποια, τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι συμπολίτες μας εν μέσω κρίσης και κοινωνικής εξαθλίωσης, αλλιώς κινδυνεύουν να υποστούν κατάσχεση καταθέσεων ή ακίνητης περιουσίας τους. Να σημειωθεί ότι πληρώθηκαν ήδη 18.000 «ραβασάκια». Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, παρ’ όλο που ο ΣΥΡΙΖΑ στήριζε ενεργά το κίνημα ενάντια στα διόδια, με συμμετοχή πολλών, επώνυμων σήμερα κυβερνητικών στελεχών του, σήμερα -μετά τη μεγάλη μνημονιακή συνθηκολόγηση- όχι μόνον δεν καταργεί τα διόδια, όχι μόνον δεν κατάργησε τους νόμους Ρέππα-Βορίδη, όχι μόνον δεν προέβηκε σε επανεξέταση και ριζική αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης όπως διακήρυττε, αλλά στέλνει και τις «λυπητερές» στα χειμαζόμενους συμπολίτες μας, πολλοί από τους οποίους αδυνατούσαν να πληρώσουν ακόμη και το αρχικό ποσό των διοδίων, πόσο μάλλον το υπέρογκο ποσό των προστίμων.
Η επίσπευση είσπραξης των προστίμων από την Εγνατία Οδός Α.Ε. δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά ως προς το αν αποσκοπεί στο να επιδείξει «υπεύθυνη επιχειρηματική συμπεριφορά» ώστε να καταστεί πιο ελκτική προς τους μελλοντικούς αγοραστές της. Το Κίνημα Ενάντια στα Διόδια βρίσκεται δυναμικά μαζί με τους συμπολίτες μας, έδωσε συνέντευξη Τύπου για το ζήτημα αυτό, έκανε παρέμβαση στη Διοίκηση της Εγνατία Οδός Α.Ε., και θα επιδιώξει συνάντηση με τα κυβερνητικά στελέχη και τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη που συμμετείχαν στις δράσεις του την εποχή της ανάπτυξής του, απαιτώντας το στοιχειώδες, δηλαδή να επιδείξουν, τουλάχιστον ως προς το ζήτημα αυτό, συνέπεια λόγων και έργων. Γιατί ως προς τα γενικότερα και κεφαλαιώδη….
*Η Χριστίνα Σουλτανίδου είναι μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Κινήματος ενάντια στα διόδια