Ξεδιπλώνονται σε όλη την Αττική πρωτοβουλίες για να μην περάσουν οι νέες τιμές στις αστικές συγκοινωνίες. Οι επιτροπές πολιτών καλούν σε μαζική ανυπακοή την 1η Φλεβάρη.
Του Νίκου Ταυρή
Το κίνημα ανυπακοής των πολιτών, που έδωσε τα πρώτα δείγματά του στο μέτωπο των διοδίων, τώρα εξαπλώνεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Κρήτης… Οι προκλητικές αυξήσεις που επιβάλλονται με απόφαση της κυβέρνησης και της τρόικας, και μαζί οι θρασύτατες απειλές εναντίον των «ανυπάκουων» αλλά και των εργαζόμενων στις συγκοινωνίες, γυρνούν μπούμερανγκ – όπως ακριβώς έγινε και με τα διόδια. Μια μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία απαιτεί δημόσια, ποιοτικά και φτηνά μέσα μαζικής μεταφοράς, και επιπλέον όλο και περισσότεροι πολίτες δείχνουν πια έτοιμοι να τα διεκδικήσουν αντιστεκόμενοι έμπρακτα στο χαράτσι.
Σε όλη την Αθήνα δημιουργούνται επιτροπές
Δεκάδες πρωτοβουλίες εξακολουθούν κι αυτή την εβδομάδα να ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια στις γειτονιές της Αθήνας, προετοιμάζοντας την εβδομάδα «Δεν πληρώνω το χαράτσι» που θα ξεκινήσει την 1η Φεβρουαρίου σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ο απαραίτητος συντονισμός μεταξύ των πιο διαφορετικών κινήσεων επίσης προχωρά. Μετά την πρώτη συνάντηση που έγινε στις 19/1 με πρωτοβουλία των επιτροπών Ακρίβεια-STOP, την προηγούμενη Δευτέρα 24/1 πραγματοποιήθηκε μια ακόμη συνέλευση στην οποία δημιουργήθηκε ο Ανοιχτός Συντονισμός Επιβατών Αττικής. Από την πλευρά του το ΠΑΜΕ, παρόλο που αρνείται πεισματικά οποιαδήποτε επαφή με άλλες πρωτοβουλίες, επίσης καλεί σε «οργανωμένη λαϊκή ανυπακοή» και διεκδικεί δωρεάν μετακίνηση όλων τις πρωινές ώρες.
Αύριο, Κυριακή 31/1, αναμένεται να συναντηθούν στην ΑΣΟΕΕ πολίτες από όλη την Αττική για να συνδυάσουν τις δράσεις τους και να οργανώσουν πρακτικά την κινητοποίηση σε όλο το λεκανοπέδιο, ώστε να εκφραστεί με τον πιο αποφασιστικό, μαζικό και αποτελεσματικό τρόπο το ρεύμα αμφισβήτησης και ανυπακοής που διαπερνά τη λαϊκή πλειοψηφία. Αυτό ακριβώς το λαϊκό ρεύμα προσπαθούν να φοβίσουν οι ντόπιοι πολιτικοί εκπρόσωποι της τρόικας και τα ΜΜΕ των μεγαλοεργολάβων, που έχουν θορυβηθεί από την πλατιά υποστήριξη στο κίνημα «Δεν πληρώνω το χαράτσι» και άρχισαν να μιλούν για «κλίμα ανομίας και αναρχίας».
Όμως, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Ανοιχτός Συντονισμός Επιβατών Αττικής, «η λαϊκή αγανάκτηση και η δραματική οικονομική κατάσταση που βιώνει η μεγάλη πλειοψηφία ακυρώνουν κάθε προσπάθεια συκοφάντησης ως “τσαμπατζή” του κόσμου που δίκαια ξεσηκώνεται, ακριβώς από αυτούς που οδηγούν τα δημόσια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη χώρα ολόκληρη στη διάλυση». Αυτό εξάλλου γίνεται καθημερινά ξεκάθαρο από την ενθουσιώδη ανταπόκριση και αυθόρμητη υποστήριξη των επιβατών των δημόσιων συγκοινωνιών στις μέχρι τώρα δράσεις όλων των κινήσεων που δραστηριοποιούνται για την προετοιμασία της εβδομάδας ανυπακοής.
Κρίσιμο ζήτημα η απεργία στα ΜΜΜ
Το κίνημα αυτό θα ενισχυθεί αποφασιστικά αν οι εργαζόμενοι στις δημόσιες συγκοινωνίες προχωρήσουν σε νέο γύρο απεργιακών κινητοποιήσεων από την επόμενη εβδομάδα, δεδομένου ότι η κυβέρνηση κατέθεσε προχτές (κυριολεκτικά νύχτα, εκμεταλλευόμενη την αναταραχή με το θέμα των μεταναστών) το νομοσχέδιο για τη διάλυση των δικαιωμάτων των εργαζομένων – και, τελικά, των ίδιων των δημόσιων συγκοινωνιών. Και μάλιστα τη στιγμή που συνεχίζεται ο υποτιθέμενος «διάλογος»!
Η κυβέρνηση διαισθάνεται ότι η συνάντηση της μαζικής ανυπακοής με μια αποφασιστική απεργία σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορεί να γείρει την πλάστιγγα. Γι’ αυτό το λόγο κάνει τα αδύνατα δυνατά (με κάθε είδους «υποσχέσεις») ώστε να περιοριστούν οι συνδικαλιστές που ακόμη επηρεάζει σε τουφεκιές στον αέρα… αν και λογαριάζει χωρίς την οργή που διαπερνά τους εργαζόμενους. Για το ενδεχόμενο απεργίας προετοιμάζονται και οι συντονιστικές πρωτοβουλίες του κινήματος Δεν Πληρώνω, ώστε να προσαρμόσουν αν χρειαστεί την τακτική τους και τη δράση τους. Ήδη πολλές κινήσεις, μεταξύ των οποίων οι επιτροπές Ακρίβεια-STOP και η κίνηση εργαζομένων Δικαίωμα, έχουν αποφασίσει από τη Δευτέρα το πρωί να εντείνουν τις παρεμβάσεις τους σε μετρό και λεωφορεία.
Να μαζικοποιηθεί το κίνημα ανυπακοής
Είναι γνωστό ότι στο μέτωπο των μέσων μαζικής μεταφοράς δεν υπάρχουν τα «νομικά κενά» των διοδίων. Αν όμως το κίνημα ανυπακοής πάρει έκταση και μαζικότητα, θα είναι αδύνατος ο «έλεγχος των παρανομούντων» με τον κλασικό τρόπο. Πόσο μάλλον που και οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν δείχνουν διόλου διατεθειμένοι να παίξουν το παιχνίδι εκφοβισμού που θα ήθελε να επιβάλλει η κυβέρνηση, και αναμένεται να μην ανεχτούν το κυνήγι του κόσμου. Η μεγαλύτερη πάντως εγγύηση είναι η βούληση των κινήσεων «Δεν πληρώνω» να συμβάλλουν σε ένα μαζικό κίνημα με πλειοψηφικά χαρακτηριστικά, αντί να περιοριστούν σε εικονικές ενέργειες.
Ήδη αυτή την εβδομάδα πραγματοποιήθηκαν σε καθημερινή βάση πλήθος δράσεων ενημέρωσης και οργάνωσης του κόσμου σε αυτή την κατεύθυνση. Έχουν μοιραστεί δεκάδες χιλιάδες προκηρύξεις σε σταθμούς μετρό, σε λεωφορεία και σε γειτονιές από μια πλειάδα τοπικών επιτροπών αλλά και κεντρικών κινήσεων, ενώ υλοποιήθηκαν και παρεμβάσεις που στοχεύουν να ξεμπροστιάσουν τα ψέματα της κυβέρνησης και των «πρόθυμων» υπαλλήλων της τρόικας σε διάφορα ΜΜΕ (βλέπε και την ανακοίνωση των επιτροπών Ακρίβεια-STOP για τη διαμαρτυρία στα γραφεία του Δ.Σ. του ΟΑΣΑ). Με τέτοια προθέρμανση, η επόμενη εβδομάδα προβλέπεται πραγματικά θερμή!
Παράσταση διαμαρτυρίας στον ΟΑΣΑ
Οι επιτροπές Ακρίβεια-STOP πραγματοποίησαν, προχτές Πέμπτη 27/1, παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της διοίκησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στις αυξήσεις-φωτιά και την αλληλεγγύη τους στους αγώνες των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Έθεσαν μεταξύ άλλων τα εξής ζητήματα – ερωτήματα:
Α) Τι συγκεκριμένα έχει κάνει η διοίκηση του ΟΑΣΑ για να εισπράξει τη νομοθετικά κατοχυρωμένη κρατική επιχορήγηση και τις αντισταθμιστικές εισφορές που η κυβέρνηση χρωστά στον Οργανισμό από το 1988; Είναι γνωστό ότι η κυβέρνηση καταβάλλει ανελλιπώς και κάθε χρόνο παχυλές επιχορηγήσεις σε ιδιωτικούς συγκοινωνιακούς φορείς, ενώ δεν πληρώνει την προβλεπόμενη επιχορήγηση στον δημόσιο ΟΑΣΑ, ωθώντας τον στην τραπεζική τοκογλυφία. Για παράδειγμα, έχει ανακοινωθεί ότι ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ (Θεσσαλονίκης) εισπράττει μεγαλύτερη επιχορήγηση από το δημόσιο ΟΑΣΑ, παρότι ο ΟΑΣΑ εκτελεί 7πλάσιο μεταφορικό έργο.
Β) Ποια είναι η επιβάρυνση του ΟΑΣΑ από τους μισθούς του Διευθύνοντος Συμβούλου και του Διοικητικού Συμβουλίου; Είναι ακριβείς οι αναφορές στον Τύπο, οι οποίες αναφέρουν ότι ο μισθός του Διευθύνοντος Συμβούλου είναι 5,5 χιλιάδες ευρώ; Μήπως, επιπλέον, υπάρχουν bonus και άλλες παροχές; Με ποιο δικαίωμα άνθρωποι που αμείβονται με τέτοιους μισθούς, επιβάλλουν χαράτσι στη δοκιμαζόμενη κοινωνία;
Οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΟΑΣΑ ουσιαστικά… δεν απάντησαν. Αναμένουμε τις απαντήσεις από τον Πρόεδρο του ΟΑΣΑ, κ. Δημητρίου, καθώς και από τον Υπουργό Μεταφορών, κ. Ρέππα. Και από 1η Φλεβάρη, δεν πληρώνουμε το χαράτσι…
Συνάντηση συντονισμού την Κυριακή 30/1 στην ΑΣΟΕΕ
Δεκάδες κινήσεις πολιτών, δημοτικά σχήματα και συντονιστικές πρωτοβουλίες (επιτροπές Ακρίβεια-STOP, Συντονισμός Πρωτοβάθμιων σωματείων, Ανοιχτός Συντονισμός Επιβατών Αττικής κ.ά.) θα πραγματοποιήσουν αύριο Κυριακή 30/1, από τις 12 ως τις 2 το μεσημέρι, ανοιχτή συνάντηση στην ΑΣΟΕΕ (είσοδος από Δεριγνύ). Στόχος της συνάντησης είναι ο συνδυασμός των διαφόρων δράσεων, ώστε η κινητοποίηση «Δεν πληρώνω το χαράτσι» να καλύψει την επόμενη εβδομάδα όσο το δυνατόν περισσότερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σε όλη την Αττική.
Περισσότερα στην ιστοσελίδα www.akribeia-stop.gr