Ο σκύλος σας είναι ανήσυχος, χωρίς να υπάρχει κάποια φυσική αιτία που να δικαιολογεί την συμπεριφορά του; Μάλλον δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για κάποια παραφυσική δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο σπίτι σας, κι αυτό γιατί τα σκυλιά ακούνε περισσότερα απ’ ότι εμείς!
Τον Οκτώβριο του 2012 ξεκινά την λειτουργία της στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ η εταιρεία Silverpush η οποία αναπτύσσει λογισμικό για την παρακολούθηση των καταναλωτικών συνηθειών των χρηστών. Μόλις ένα χρόνο περίπου από την λειτουργία της η εν λόγω εταιρεία ξεκίνησε να χρηματοδοτείται από μεγάλες πολυεθνικές επενδυτικές εταιρείες και έτσι άρχισε σιγά-σιγά η προσοχή να στρέφεται πάνω στο προϊόν της.
Τον Νοέμβριο του 2015 η κοινότητα της ιδιωτικότητας (privacy community) και ο Τύπος προειδοποιούν για τη χρήση του μικροφώνου των συσκευών των χρηστών για την ακρόαση υπερήχων (δεν τους πιάνει το ανθρώπινο αυτί) που είχαν εισαχθεί σε διαφημίσεις στην τηλεόραση, σε ιστοσελίδες που επισκεπτόταν, ακόμη και στα ράφια των καταστημάτων για να έχουν μια ακριβή περιγραφή του καταναλωτικού προφίλ του χρήστη.
Τον Μάρτιο του 2016 η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου αποσύρει από την αγορά των ΗΠΑ όλες της εφαρμογές που χρησιμοποιούσαν τον κώδικα της εταιρείας ενώ ,ταυτόχρονα περίπου, αποσύρονται και από την αγορά της Ε.Ε.
Ίσως να νιώσαμε κάποια ανακούφιση για την απόσυρση του λογισμικού αυτού από τον Δυτικό κόσμο (στις χώρες της Ασίας κυκλοφορεί κανονικά ακόμη), όμως μια έρευνα του τεχνολογικού πανεπιστημίου του Braunschweig της Γερμανίας, που δημοσιεύτηκε πριν από ένα μήνα, αποδεικνύει τη χρήση παρόμοιου λογισμικού από 234 Android εφαρμογές (προσοχή στις εφαρμογές που ζητούν πρόσβαση στο μικρόφωνο) καθώς και τη χρήση αναμεταδοτών υπερηχητικών μηνυμάτων σε φυσικές τοποθεσίες όπως εμπορικά κέντρα και σούπερ μάρκετ. Έτσι λοιπόν, ο χρήστης κατεβάζοντας κάποια από τις εφαρμογές αυτές, για παράδειγμα κάποιο δωρεάν παιχνίδι, εγκαθιστά, χωρίς φυσικά να το γνωρίζει, στη συσκευή και το εν λόγω λογισμικό που συλλέγει τα υπερηχητικά μηνύματα και αποστέλλει τα δεδομένα σε άγνωστης ταυτότητας παραλήπτη που μπορεί να τα χρησιμοποιήσει με όποιον τρόπο επιθυμεί.
Η παραπάνω τεχνική αλίευσης προσωπικών δεδομένων και συνηθειών τρομάζει καθώς είναι κάτι που χρήστης δε μπορεί καν να φανταστεί ότι υπάρχει. Γίνεται ακόμη πιο τρομακτική αν παρακολουθήσει το μελλοντικό πλάνο των γιγάντων της τεχνολογίας όπως το Facebook που επενδύουν σε τεχνολογίες «διαβάσματος» της σκέψης και εικονικής πραγματικότητας, κάνοντας εύλογο το ερώτημα αν η τεχνολογία αυτή μπορεί να θεωρηθεί προϊόν της ανθρώπινης προόδου, από τη στιγμή που ανοίγει ένα νέο πεδίο εκμετάλλευσης του και αποξένωσης προς χάρη της κερδοφορίας.