Πριν χρόνια το ισπανικό κράτος, εν μέσω οξύτατης οικονομικής κρίσης, αποφάσισε να ναυπηγήσει τέσσερα καινούρια υποβρύχια, χωρίς βέβαια να εξηγηθεί από τους αρμόδιους σε ποιο σχεδιασμό εντάσσονταν. Ίσως να θεωρήθηκαν αναγκαία για να αντιμετωπιστεί η απειλή των… Βάσκων και Καταλανών ψαράδων. Το προβλεπόμενο κόστος ανερχόταν αρχικά σε 550 εκατομμύρια ευρώ ανά υποβρύχιο, παρόλο που ήταν ντιζελοκίνητα, δηλαδή παλιάς τεχνολογίας. Τελικά υπολογίστηκε ότι θα κοστίσουν περίπου 680 εκατομμύρια ευρώ το καθένα. Το 2013 άρχισαν τα προβλήματα: εξαιτίας ενός λάθους στους υπολογισμούς (μετατόπιση ενός δεκαδικού) που ανακαλύφθηκε κατόπιν εορτής, το υποβρύχιο S-80 βγήκε, ούτε λίγο-ούτε πολύ, 70 τόνους βαρύτερο απ’ όσο έπρεπε. Αποτέλεσμα; Μπορούσε να καταδυθεί, βέβαια, αλλά ήταν αμφίβολο αν θα κατάφερνε να αναδυθεί και πάλι στην επιφάνεια.
Το προβληματάκι αυτό δεν φόβισε την κατασκευάστρια εταιρεία Navantia – την ίδια που ναυπηγεί στην Κωνσταντινούπολη το πρώτο τουρκικό αεροπλανοφόρο, το Anadolu, σε κοινοπραξία με την τουρκική Sedef*. Οι μηχανικοί της Navantia «διόρθωσαν» το λάθος αυξάνοντας το μήκος του υποβρυχίου κατά 10 μέτρα (81, αντί 71 μέτρων που προβλεπόταν αρχικά). Αυτό βέβαια είχε ως αποτέλεσμα το κόστος ανά μονάδα να φτάσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ – ποσό που πρόθυμα συμφώνησε να καταβάλει η τότε δεξιά κυβέρνηση του Ραχόι, και φυσικά δεν το αμφισβήτησε ούτε η σημερινή «σοσιαλιστική» κυβέρνηση του Σάντσεθ (το ισπανικό κράτος φημίζεται για τη συνέχειά του, ανεξαρτήτως του ποιος κυβερνά…).
Με τα πολλά, προχώρησε η ναυπήγηση του πρώτου S-80, που υπολογίζεται να παραδοθεί σε επιχειρησιακή κατάσταση το 2022. Αλλά η πρόοδος των εργασιών ανέδειξε ένα νέο πρόβλημα: λόγω του μεγαλύτερου μήκους του, το νέο υποβρύχιο δεν χωράει στην ισπανική βάση υποβρυχίων της Καρταχένα! Έτσι, τώρα θα χρειαστεί η επέκταση των εγκαταστάσεων ελλιμενισμού στις μεσογειακές ακτές (με κόστος που δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί). Σοβαρά προβλήματα προέκυψαν και με το σύστημα αερισμού, που θα πρέπει να διασφαλίζει ότι το ντιζελοκίνητο υποβρύχιο θα παραμένει σε συνεχή κατάδυση επί 2 εβδομάδες. Πάντως η νέα υπουργός Άμυνας Μαργκαρίτα Ρόμπλες διαβεβαίωσε ότι «σταδιακά ξεπερνιούνται κι αυτά»…
Οι αλλεπάλληλες αστοχίες έχουν φυσικά προκαλέσει ειρωνικά σχόλια από… σοβαρότερους ανταγωνιστές στην κατασκευή οπλικών συστημάτων. Ο Ρώσος πρέσβης στον ΟΗΕ είπε χαιρέκακα ότι «ποτέ δεν φανταζόμουν ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε ένα σύγχρονο ναυτικό», ενώ τα εξειδικευμένα σε στρατιωτικά θέματα αμερικανικά ΜΜΕ κάνουν πάρτι – για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες, αφότου αποκαλύφθηκαν ανάλογα σοβαρά προβλήματα στη ναυπήγηση των νέων γερμανικών φρεγατών. Πέρα από τα αστεία, όμως, κανείς Ισπανός επίσημος δεν έκανε ακόμη τον κόπο να πει στους χειμαζόμενους υπηκόους του ισπανικού κράτους γιατί χρειάζονται τα χρυσοπληρωμένα και επιεικώς προβληματικά υποβρύχια. Καλύτερα έτσι: πού να τους εξηγεί τώρα ότι μάλλον θα περιπολούν στα χωρικά ύδατα της Βενεζουέλας για να καταπολεμήσουν τη δικτατορία του Μαδούρο…