Απολύσεις εργαζομένων και πάγωμα εργασιών στο τμήμα Αίγιο – Πάτρα.

Εμπλοκή φαίνεται να δημιουργείται στην κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Χθες (10/12), η εταιρία Vinci, η οποία κατασκευάζει το τμήμα του έργου από το Αίγιο μέχρι την Πάτρα, ανακοίνωσε στους εργαζόμενους ότι «παγώνουν» οι εργασίες κατασκευής εκτός των σηράγγων, με τις απολύσεις να ξεκινούν πριν από τις γιορτές. Η εταιρία έχει ήδη ενημερώσει τον παραχωρησιούχο, δηλαδή την Ολυμπία Οδό Α.Ε., με την υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου Ελένη Τόντη να δηλώνει ότι δεν έχει αντίστοιχη ενημέρωση από τις υπόλοιπες εταιρίες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία, εκτιμώντας, όμως, ότι «σίγουρα θα υπάρξει (σ.σ. μείωση των εργασιών) και σε άλλα τμήματα όπου δεν υπάρχει διαθέσιμη γη ή δεν έχουν τους πόρους για να συνεχιστούν οι εργασίες».
Η συγκεκριμένη εξέλιξη, όπως είναι φυσικό, προκαλεί τεράστια ανησυχία καθώς στο συγκεκριμένο έργο, που είναι το μεγαλύτερο που κατασκευάζεται σήμερα στην Ελλάδα, δουλεύουν συνολικά 2.700 εργαζόμενοι, ενώ εξαρτώνται από αυτό 30.000 άτομα (προμηθευτές, τοπικές κοινωνίες κ.λπ.).
Από την πλευρά της, η κ. Τόντη υποστηρίζει ότι οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις έχουν φέρει πολύ πίσω το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των τμηματικών ενδιάμεσων προθεσμιών, τονίζοντας επίσης ότι «η οικονομική ύφεση στην Ελλάδα προκάλεσε μείωση 12% της κυκλοφορίας στο δίκτυο, άρα επηρεάζει το οικονομικό μοντέλο της χρηματοδότησης του έργου που βασίζεται κατά 30% στα έσοδα διοδίων».
Να σημειωθεί ότι η χρηματοδότηση του έργου, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου ανέρχεται σε 2,18 δισ. ευρώ, είναι κατά 7% από την Κοινοπραξία, κατά 32% από τις εισπράξεις διοδίων, 20% από την επιδότηση του ελληνικού δημοσίου και την Ε.Ε. και το υπόλοιπο 41% από τραπεζικά δάνεια.

«Παγώνουν» οι τράπεζες τη χρηματοδότηση
Η κοινοπραξία είχε πρόσφατα ανακοινώσει το πρόβλημα των χρηματοδοτήσεων που υπάρχει από την πλευρά των τραπεζών, οι οποίες λόγω των καθυστερήσεων της εγκατάστασης των νέων σταθμών διοδίων που προβλέπει η σύμβαση βλέπουν το έργο ως «επισφαλές».
Μάλιστα, όπως είχε ειπωθεί σε ξενάγηση δημοσιογράφων στα εργοτάξια, η κοινοπραξία εισπράττει σήμερα 200.000 ευρώ καθημερινά, ενώ απαιτούνται 1.000.000 ευρώ.
«Σίγουρα ένας τραπεζικός όμιλος που βλέπει ότι οι συνθήκες έχουν αλλάξει, ότι το οικονομικό μοντέλο που υπάρχει στη σύμβαση επηρεάζεται από αυτούς τους παράγοντες, από τις καθυστερήσεις, από την οικονομική κρίση που έχει φέρει μείωση των εσόδων, ανησυχεί αν θα πάρει πίσω τα χρήματά του» λέει η κ. Τόντη.
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν στο Δρόμο εργαζόμενοι της Vinci, στην ενημέρωσή τους η εταιρία ισχυρίστηκε ότι η χρηματοδότηση των τραπεζών έχει σταματήσει από το Νοέμβριο του 2010.

Αλλαγή της σύμβασης;
Υπάρχει πρόθεση από τον παραχωρησιούχο για αλλαγή της σύμβασης του έργου που κυρώθηκε το 2007 από τη Βουλή; Στη συγκεκριμένη ερώτηση η κ. Τόντη απαντά ότι είναι νωρίς να γίνει κάποιο σχόλιο. «Αν δεν τελειώσουν πρώτα τις αναθεωρήσεις για να δουν τι λύσεις υπάρχουν, δεν μπορεί κανείς να μιλήσει για επαναδιαπραγμάτευση, αν δεν υπάρχουν στο τραπέζι κάποια σίγουρα σενάρια, κάποιες πραγματικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν» λέει χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι «έχουν αλλάξει τελείως οι οικονομικές συνθήκες πάνω στις οποίες βασίζονται όλες οι μελέτες, όλες οι προβλέψεις τόσο για τα έσοδα, τα κόστη, την απόσβεση του χρέους από την εταιρία που έχει πάρει όλα αυτά τα δάνεια».
Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι τη διένεξη των «ελεφάντων», για ακόμα μια φορά θα την πληρώσουν οι εργαζόμενοι αλλά και οι χρήστες του δρόμου, οι οποίοι καλούνται να πληρώνουν όλο και υψηλότερα διόδια, ώστε να εξασφαλιστούν τα κέρδη που είχαν προϋπολογίσει οι μεγαλοκατασκευαστές.

Κατερίνα Παγουλάτου

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!