Σκέψεις ή μήπως ειλημμένες αποφάσεις οι αναφορές για διόδια, αφού «Το προϊόν που λέγεται “Χαλκιδική” πουλάει»;
του Λάζαρου Τόσκα*
Αντιδράσεις είχαν προκληθεί έξι χρόνια πριν, όταν η εταιρία Εγνατία Οδός είχε δώσει στη δημοσιότητα προκήρυξη για την προμήθεια και την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στο βασικό της άξονα, καθώς και στους κάθετους δρόμους, ένας εκ των οποίων ήταν και αυτός που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Μουδανιά.
Ο εκπρόσωπος της εταιρίας δήλωνε, τότε, πως δεν αποτελεί πρωταρχικό στόχο της εταιρίας η εγκατάσταση διοδίων στον δρόμο της Χαλκιδικής, σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τις αρχικές αντιδράσεις της κοινής γνώμης. Ωστόσο, δεν είχε διασαφηνίσει αν μία τέτοια ενέργεια θα γίνει ή όχι στο μέλλον. Πιο συγκεκριμένα, ανέφερε πως οι άξονες που αναφέρονται στην προκήρυξη είναι ενδεικτικοί(!) και πως στο «ορατό μέλλον» δεν υπάρχουν σκέψεις για διόδια στη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Νέα Μουδανιά.
Σήμερα το θέμα επανέρχεται μετά τις δηλώσεις του Γιάννη Γιώργου, αντιπεριφερειάρχη Χαλκιδικής και αναπληρωτή περιφερειάρχη του κ. Τζιτζικώστα, στις οποίες αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το προϊόν που λέγεται “Χαλκιδική” πουλάει, άρα γιατί να μη τα βάλουμε; Εγώ θεωρώ ότι κατ’ ελάχιστον, αν το πηγαίνουμε ακόμα-ακόμα και με ένα ευρώ, 120.000 αυτοκίνητα μπαίνουν και βγαίνουν κάθε Σαββατοκύριακο τους καλοκαιρινούς μήνες στο νομό Χαλκιδικής. Εάν σε οκτώ γεμάτα Σαββατοκύριακα έχουμε τόσα αυτοκίνητα, ξεπερνάμε το ένα εκατομμύριο, μόνο τότε». Ενώ από τη μεριά του ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος είπε ότι δεν θα διαφωνούσε με το ενδεχόμενο επιβολής διοδίων, υπό προϋποθέσεις.
Οι παραπάνω δηλώσεις προκάλεσαν την αντίδραση της Ριζοσπαστικής Αριστερής Ενότητας, η οποία σε ανακοίνωσή της τονίζει: «Ένα χρόνο μετά τις πλημμύρες που δέχτηκε η Χαλκιδική, κανένα από τα έργα που είχαν αποφασιστεί ως κατεπείγοντα, δεν πραγματοποιήθηκε. Έτσι η Κασσάνδρα παραμένει ένα χρόνο “κομμένη” στα δύο (καθώς κόπηκε ο δρόμος στην περιοχή του Βόθωνα), ενώ στους πλέον επικίνδυνους δρόμους Γοματίου-Ιερισσού, Ιερισσού-Ουρανούπολης, Αγ. Νικολάου-Σάρτης, αλλά και σε πολλά άλλα σημεία του οδικού δικτύου, επί ένα χρόνο δεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα έργο».
Αναφέρει, επίσης, πως: «Σε ένα νομό όπως η Χαλκιδική, με ασυντήρητους δρόμους, γεμάτους λακκούβες και χωρίς διαγραμμίσεις, με μεγάλο μέρος του επαρχιακού δικτύου να γίνεται ιδιαίτερα επικίνδυνο στις κακοκαιρίες, αντί για διόδια θα έπρεπε να συζητάμε για το δικαίωμα στη μετακίνηση με ασφάλεια». Και προσθέτει: «Ειδικά σήμερα, σε μία περίοδο όπου οι πολίτες δεν αντέχουν άλλα βάρη, με τον κόσμο τα τελευταία 5 χρόνια να έχει βιώσει την βίαιη φτωχοποίηση και εξαθλίωσή του, δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε τη μετακίνηση ως εμπόρευμα αλλά ως δικαίωμα».
Φαίνεται ότι δρομολογούνται εξελίξεις και ρίχνονται μεθοδικά οι «διερευνητικές». Η Χαλκιδική που αποτελεί έναν προσιτό ακόμα, για κάποιους Έλληνες, τόπο διακοπών και μία ανάσα για τους Θεσσαλονικείς σχεδιάζεται να φορολογηθεί με «διακοπόσημο»!
Υπενθυμίζουμε ότι η πρώην Νομαρχία Χαλκιδικής είχε επιβάλει πριν από λίγα χρόνια έναν άλλο τοπικό φόρο, το «τέλος Β’ κατοικίας», για όσους είχαν «εξοχικό» στη Χαλκιδική. Το τέλος κρίθηκε αντισυνταγματικό και η Περιφέρεια αναγκάστηκε να το επιστρέψει στους πολίτες υπό την απειλή να συρθεί το Περιφερειακό Συμβούλιο στα δικαστήρια. Υπάρχει, λοιπόν, παράδοση των διοικούντων τη Χαλκιδική στα «Χαλκιδικόσημα». Εξάλλου η «Χαλκιδική πουλάει», όπως είπε ο αντιπεριφερειάρχης.
Η Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα ξεκαθαρίζει ότι είναι ενάντια σε κάθε τέτοια σκέψη εμπορευματοποίησης των πάντων και περαιτέρω επιβάρυνσης του λαϊκού εισοδήματος και ότι θα αντιταχθεί έμπρακτα σε κάθε τέτοια προσπάθεια.
* Ο Λάζαρος Τόσκας είναι Περιφερειακός Σύμβουλος Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με την Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα