του Βύρωνα Λάμπρου
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει ρηχά νερά, ενώ της Καβάλας όχι. Αλλά δεν πρόκειται μόνο γι αυτό. Από το 2018, γεγονός που είναι διασταυρωμένο σαν πληροφορία, γίνονται εργασίες στο λιμάνι της Καβάλας «Φίλιππος B΄» όπου τοποθετούν τεράστιες δεξαμενές αριστερά και δεξιά, τις οποίες στη συνέχεια μπαζώνουν, ώστε να σταθεροποιηθούν οι ακτές. Από απάντηση του Υπουργού άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου σε επερώτηση στις 2/6/2011 φαίνεται ότι προβλέπονταν η «Επέκταση Προσήνεμου Μώλου» και αυτό γιατί ο πυθμένας είναι βαθύς και είναι δυνατόν να προσεγγίσει πλοίο 40.000 τόνων (επίσης εξακριβωμένο).
Στη φωτογραφία που δημοσιεύεται στο παρόν κείμενο, μέσα στο παραλληλόγραμμο βρίσκεται το εργοστάσιο της ΒΦΛ (νυν Λιπάσματα Καβάλας) του Ομίλου Λαυρεντιάδη. Έχει και το εργοστάσιο λιμάνι όπως φαίνεται και αυτό το λιμάνι δέχεται επίσης πλοία μεγάλου μεγέθους. Αυτό δεν ανήκει στην εταιρεία αλλά το χρησιμοποιεί εδώ και πολλά χρόνια χωρίς άδεια. Στη φωτογραφία, το λιμάνι «Φίλιππος Β΄» είναι αριστερά έξω από το σχήμα όπου και η επέκταση του προσήνεμου μώλου. Δεξιά στη φωτογραφία, στην άκρη είναι η Νέα Καρβάλη και αριστερά στην άκρη η πόλη της Καβάλας.
Με ομόφωνη έγκριση του Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας έγινε υποπαραχώρηση (δικαιώματα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης) του Φιλίππου Β΄ στις 1/9/23. Στη συνέχεια μοιάζει να «άλλαξαν» τα σχέδια. Ήδη προϋπήρχε το παρακάτω ρεπορτάζ σε ΜΜΕ: «Η Καβάλα διερευνάται μεταξύ άλλων για την αξιοποίηση του λιμανιού που θα μπορούσε να φιλοξενήσει και μεγάλα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ λόγω βάθους καθώς και ως ενεργειακό hub, σε έναν παράλληλο ρόλο με την Αλεξανδρούπολη». (Το Βήμα, 31/1/23). Επιπλέον η Ε.Ε. χρηματοδοτεί με 8,2 εκατ. ευρώ τέσσερα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια μεταξύ αυτών και τον «Φίλιππο Β΄» για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing (παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε ελλιμενισμένα πλοία).
Η σιδηροδρομική γραμμή Νέας Καρβάλης-Τοξότες
Στις 23/7/2024 προκηρύχθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ η σιδηροδρομική γραμμή Νέας Καρβάλης-Τοξότες. Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη: «Το έργο αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών / στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη-Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.
Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η σύνδεση με το δίκτυο των γειτονικών χωρών.
Η σιδηροδρομική αυτή σύνδεση είναι βαρύνουσας σημασίας για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Συνεισφέρει στην ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού διαδρόμου ΒΒΑ (Baltic, Black, Aegean Seas), ενώ παράλληλα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των βαλκανικών χωρών (μέσω του έργου Sea2Sea) αλλά και των ευρωπαϊκών χωρών που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία των 3 Θαλασσών “Three Seas Initiative (Baltic-Black-Adriatic)” στην οποία πλέον είναι μέλος και η Ελλάδα με επέκταση του διαδρόμου προς το Αιγαίο.»
Όπως μπορούμε να δούμε στον χάρτη που δημοσιεύουμε η σύνδεση της Νέας Καρβάλης με τη Θεσσαλονίκη δείχνεται με διακεκομμένες τελείες, ενώ το έργο είχε προαγγελθεί σαν ενιαίο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η σύνδεση αυτή ίσως και να μηn γίνει ποτέ. Στις 23/9/24, χαρακτηριστικά το ΑΠΕ κάνει και πάλι αναφορά για τη σιδηροδρομική σύνδεση Νέας Καρβάλης-Τοξότες ενώ δεν αναφέρει ούτε λέξη για το υπόλοιπο τμήμα ότι έστω και μελλοντικά θα γίνει (www.amna.gr/macedonia/article/849754/Nea-sidirodromika-erga-apo-tin-ERGOSE-upsous-1-dis-euro-sti-B-Ellada)
Στις 10/9/24 μειοδότησε η ΤΕΡΝΑ Α.Ε. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027» Παρότι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε ότι έχουν εξασφαλισθεί πόροι 800 εκατ. ευρώ (ypodomes.com, 10/9/24), δεν βλέπουμε να προκηρύσσονται άλλες γραμμές στη χώρα – μάλλον τα υπόλοιπα θα δοθούν για τις αστικές συγκοινωνίες. Το κόστος της σύνδεσης είναι 212 εκατ. ευρώ.
Εκτός του ΚΚΕ όλοι οι υπόλοιποι τοπικοί παράγοντες (περιφερειάρχης, δήμαρχος, αντιπολίτευση) επαινούν το έργο που θα φέρει ανάπτυξη στην περιοχή. Μάλιστα ο ΣΥΡΙΖΑ διαμαρτύρονταν κάποια στιγμή γιατί καθυστερούσε.
Το LGKM Lydia Aerodrome
Στον Αμυγδαλεώνα βρίσκονταν το αεροδρόμιο Γενικής Αεροπορίας Καβάλας – Αμυγδαλεώνα «Λυδία”» Αυτό πλέον έχει δοθεί σε ιδιώτη και αποτελεί έδρα της ΕΓΝΑΤΙΑ AVIATION.
Με το ΦΕΚ 7013/31-12-22 ανακοινώθηκε η χορήγηση άδειας και εκμετάλλευσης ελαφρών αεροσκαφών – συναρμολόγηση αμερικανικών πυροσβεστικών ελικοπτέρων Erikson για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή. Το αεροδρόμιο μετονομάστηκε LGKM Lydia Aerodrome και ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 3/1/24. Τα κτίρια που είχε κατεδαφίστηκαν και στη θέση τους ανεγείρονται τέσσερα νέα με τον χαρακτηρισμό «ξενώνες» με δυνατότητα φιλοξενίας 88 ατόμων το καθένα (www.kavalapost.gr, 14/2/24)
Και οπτικές ίνες στη Νέα Πέραμο
Η Καβάλα έχει συνολικά 4 λιμάνια. Εκτός αυτών που προαναφέρθηκαν, υπάρχουν αυτά της πόλης της Καβάλας και της Νέας Περάμου στα δυτικά, που και τα δυο μπορούν να δεχτούν μεγάλα πλοία.
Τέλος στη Νέα Πέραμο (στο λόφο πάνω από την πόλη) βρίσκονται στρατιωτικές αποθήκες. Δεν ξέρω αν είναι ελληνικές ή αμερικανικές. Κάποια στιγμή, όμως πραγματοποιήθηκαν από το ΝΑΤΟ μεγάλες εγκαταστάσεις οπτικών ινών.