Σε «καυτή πατάτα» εξελίσσεται το σχέδιο Μελισσανίδη

του Γιώργου Κατερίνη

 

Στα χέρια του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται πλέον η έγκριση ή μη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την ανέγερση του γηπέδου της ΑΕΚ. Πρόκειται για το πρώτο αναγκαίο βήμα για να ξεκινήσει η υλοποίηση του μεγαλοπρεπούς σχεδίου που έχει υποβάλει η Δικέφαλος 1924, μια ιδιωτική εταιρία που συνδέεται με τον Δημήτρη Μελισσανίδη και φέρει τον πομπώδη τίτλο Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Ν. Φιλαδέλφεια Αττικής.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι τα πράγματα για τον υπουργό και την κυβέρνηση θα ήταν εύκολα, αν απλά φρόντιζαν να καταργήσουν τον νόμο 4277 που ψηφίστηκε στο Θερινό Τμήμα της Βουλής το 2014 με την αρνητική στάση της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στο νόμο που αφορά το Ρυθμιστικό της Αθήνας, η τότε συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ ενέταξε αυτούσιο το (ιδιωτικό) σχέδιο ανέγερσης του γηπέδου της ΑΕΚ, παραχωρώντας έξι επιπλέον στρέμματα από το γειτονικό άλσος και καθορίζοντας μόνο 180 θέσεις στάθμευσης συν 200 σε άλλη θέση που δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί. Στον ίδιο νόμο προωθήθηκαν και άλλες ανατροπές, όπως η μετατροπή του Άλσους Νέας Φιλαδέλφειας από δάσος σε μητροπολιτικό πάρκο, η απόσπασή του από την ευθύνη του Δήμου και η υπαγωγή του σε μια εταιρία αξιοποίησης (τύπου ΤΑΙΠΕΔ).

Ο ΣΥΡΙΖΑ όχι απλά είχε καταψηφίσει τότε το σχετικό νομοσχέδιο (παρά τις παλινωδίες που είχαν εκφρασθεί εντός κόμματος, αλλά και μέσα στη Βουλή για το θέμα του γηπέδου της ΑΕΚ), αλλά είχε δεσμευτεί να καταργήσει το νόμο μόλις γίνει κυβέρνηση. Και μπορεί η υπόσχεση αυτή να έμεινε πίσω από όλες τις άλλες σχετικές (σκίσιμο μνημονίων κ.λπ.), όμως η «καυτή πατάτα» που λέγεται γήπεδο ΑΕΚ είναι στα χέρια της κυβέρνησης και δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη. Η κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Π. Σκουρλέτης θα πρέπει να κάνει πολλές υπερβάσεις για να ξεπεράσει τις αρκετές και σημαντικές επισημάνσεις που έχουν διατυπώσει πολλοί φορείς.

Γιατί μπορεί η προηγούμενη συγκυβέρνηση να θωράκισε τον εκλεκτό της επιχειρηματία με ολόκληρο νόμο στα μέτρα του και η νυν συγκυβέρνηση να φροντίζει να εκπέμπει συνεχή φιλικά μηνύματα (υπερψήφιση της ΜΠΕ από την παράταξη Δούρου, παρουσία στελεχών της κυβέρνησης δίπλα στον μεγαλοεπιχειρηματία κ.λπ.), όμως όλοι γνωρίζουν ότι τα προβλήματα νομιμότητας, ασφάλειας, περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, ελλιπούς συγκοινωνιακής πρόσβασης και άλλα πολλά θα μπορούσαν να αποτελέσουν λόγο ακύρωσης του έργου σε οποιαδήποτε νομική εμπλοκή.

 

Το «αγκάθι» που λέγεται δήμος

Ο δήμος διατύπωσε την αρνητική του γνωμοδότηση στηριγμένος σε δύο πολύ σημαντικά πορίσματα, τα οποία και αποτελούν τμήμα της απόφασής του. Το ένα κατατέθηκε από μια ομάδα διακεκριμένων επιστημόνων, μεταξύ των οποίων κορυφαίοι διεθνείς ειδικοί στην κατασκευή αθλητικών υποδομών, όπου ανάμεσα στα άλλα έθετε ζητήματα ασφαλείας και κυκλοφορίας των θεατών, στηριγμένη στους διεθνείς κανονισμούς. Το δεύτερο εκδόθηκε από το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας.

Η γνωμοδότηση του δήμου για την ΜΠΕ (απόφαση 2/11/2015), θέτει τα βασικά αιτήματα της τοπικής κοινωνίας, τα οποία είναι:

Τροποποίηση του ύψους του γηπέδου για την αρμονική γειτνίαση με τον προσφυγικό συνοικισμό.

Μέτρα πυροπροστασίας και ηχοπροστασίας του οικισμού και του άλσους, μέτρα προστασίας από βανδαλισμούς ή ατυχήματα, από την εκτεταμένη ρύπανση και την υπερβολική διέλευση, πρόνοια για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του γηπέδου, τη μείωση των φαινομένων θερμικής νησίδας στην πόλη και την ανάπτυξη των απαιτούμενων περιμετρικών ζωνών για λόγους ασφαλείας.

Μέτρα, έργα και παρεμβάσεις που θα εκτονώνουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Επίσπευση της κατασκευής της Γραμμής 4 του μετρό και της επέκτασής της ώς τον Περισσό. Βελτίωση των υπόλοιπων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς για την εξυπηρέτηση των θεατών.

Εξασφάλιση και χωροθέτηση επαρκούς αριθμού θέσεων στάθμευσης για τη μείωση της άναρχης και παράνομης στάθμευσης στην πόλη.

Δημιουργία εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση τμημάτων της ερασιτεχνικής ΑΕΚ, οι οποίες υπήρχαν στο κατεδαφισμένο στάδιο.

Συμπλήρωση όλων των σοβαρών τυπικών και ουσιαστικών ελλείψεων που εμφανίζονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.

 

Προϋποθέσεις και από την Περιφέρεια

Παρά τη θετική ψήφο που έδωσε η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής στις 28/1/2016 στην ΜΠΕ, διατύπωσε προϋποθέσεις οι οποίες δεν μπορούν να ξεπεραστούν εύκολα. Καταγράφουμε:

Να προσδιοριστεί επακριβώς ο αριθμός των δέντρων που θα κοπούν, αλλά και η έκταση του άλσους, αφού υπάρχουν διαφοροποιήσεις μεταξύ ΜΠΕ και αιτιολογικής έκθεσης του Ν. 4277/2014.

Να χωροθετηθούν οι 200 θέσεις στάθμευσης που ορίζονται από το νόμο.

Να εφαρμοστεί, αν δεν προηγηθεί ο εκσυγχρονισμός των σταθμών του ΗΣΑΠ Περισσός και Πευκάκια, καθώς και η επέκταση της Γραμμής 4 του μετρό.

Το έργο της ταπείνωσης (υπογειοποίηση) των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου, Φωκών και Χρυσοστόμου Σμύρνης, ως συνοδό έργο, θα πρέπει να αξιολογηθεί και να αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά μαζί με το κυρίως έργο.

Θα πρέπει να στεγαστούν οι δραστηριότητες της ερασιτεχνικής ΑΕΚ.

 

Και άλλες προϋποθέσεις

Μικρή είναι, όμως, η δημοσιότητα που έχει δοθεί και στις γνωμοδοτήσεις διάφορων αρμόδιων υπηρεσιών, που θέτουν αντίστοιχους όρους και προϋποθέσεις.

Η Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών Αστικών και Περιαστικών Περιοχών του ΥΠΕΝ επισημαίνει το ζήτημα του όγκου, αλλά και της έλλειψης θέσεων στάθμευσης:

«Θα πρέπει να εξεταστεί και η περίπτωση της μικρότερης εκμετάλλευσης του χώρου. (…) δεν έχει αξιολογηθεί η προφανής εναλλακτική ενός γηπέδου μικρότερης χωρητικότητας.

(…) Οι θέσεις στάθμευσης (…) κρίνονται ανεπαρκείς σε σχέση με τη χωρητικότητα του γηπέδου και εφόσον δεν εξευρεθεί μια βιωσιμότερη λύση, το σημείο αυτό θα αποτελέσει την αιτία πρόκλησης σημαντικών περιβαλλοντικών προβλημάτων, όχι μόνο στην άμεση περιοχή του γηπέδου αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του δήμου.

Δεν γίνεται αναφορά στις προδιαγραφές ασφαλείας».

Η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επισημαίνει τις σοβαρές ελλείψεις της Μελέτης στα ζητήματα των οδικών παρεμβάσεων:

«Το έργο της υπογειοποίησης της Πατρ. Κων/νου δεν είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο με εγκεκριμένο και οριστικοποιημένο σχεδιασμό. Επίσης, θα έπρεπε να εξεταστούν οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις-ρυθμίσεις και χωρίς τις προτεινόμενες υπογειοποιήσεις».

Η Διεύθυνση Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής επισημαίνει τις αλλαγές που θα επιφέρει το τεράστιο αυτό έργο στο μικροκλίμα της περιοχής:

«Η υλοποίηση του έργου θα επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στη χλωρίδα-πανίδα-βιοποικιλότητα, έδαφος, ατμόσφαιρα-κλίμα, ύδατα, φυσικό/ ιστορικό/ παραδοσιακό τοπίο. Θα επιδράσει συνολικά στο μικροκλίμα του άλσους. Το μικροκλίμα των αστικών υπαίθριων χώρων, επίσης, επηρεάζεται από τα υλικά δόμησης των όγκων που τους περιβάλλουν ή γειτνιάζουν με αυτούς».

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!