Του Χρήστου Κάτσικα

Με ένα σχέδιο νόμου–τέρας (σε μέγεθος και κυρίως σε περιεχόμενο), με τίτλο «Θεσμικό Πλαίσιο των Πρότυπων, Πειραματικών Σχολείων – Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “Διόφαντος”, και λοιπές διατάξεις» που κατατέθηκε στη Βουλή από την Άννα Διαμαντοπούλου, το υπουργείο Παιδείας συνεχίζει τα στοχευμένα «χτυπήματα» στη δημόσια εκπαίδευση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τις δεσμεύσεις πως δεν θα υπάρχουν νομοσχέδια-σκούπα το σχέδιο νόμου φέρει τις υπογραφές οκτώ υπουργών! Ανάμεσα σε πολλές άλλες ρυθμίσεις, το νομοσχέδιο αλλάζει το χαρακτήρα των Πειραματικών σχολείων παρεμβαίνοντας και στις εργασιακές σχέσεις των διδασκόντων καθώς και στους όρους εισαγωγής των μαθητών, ιδρύει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συγχωνεύοντας και αλλάζοντας τη φυσιογνωμία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, και θεσμοθετεί το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος»», στο οποίο υπάγεται και η δραστηριότητα του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ).
Παράλληλα: α) καθιερώνει δύο τύπους απολυτηρίου, β) καταργεί τις μετεγγραφές σε μια περίοδο που τα λαϊκά και τα μεσαία στρώματα πλήττονται και καθορίζει νέους όρους εισαγωγής των ευάλωτων ομάδων, γ) κόβει από του χρόνου την κατηγορία των υποψηφίων του 10% και δ) μεταθέτει την υπουργική απόφαση για τον αριθμό των εισακτέων τον Ιούνιο αντί του Μαρτίου, με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι να οδηγούνται στις εξετάσεις χωρίς να γνωρίζουν πόσες είναι οι προσφερόμενες θέσεις.
Όλες οι ρυθμίσεις συνδέονται με ένα νήμα κι εξυπηρετούν τη γραμμή των περικοπών και την επιχείρηση παρέμβασης στο ίδιο το DNA της δημόσιας εκπαίδευσης με τελικό στόχο τη δημιουργία του φθηνού, ευέλικτου και διαφοροποιημένου σχολείου που θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικούς όρους και θα μεταλλάσσει τους εκπαιδευτικούς σε κακοπληρωμένους τεχνικούς, τους γονείς σε πελάτες και τους μαθητές σε καύσιμη ύλη.

Τα Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία
Τα Πειραματικά σχολεία γίνονται Πρότυπα με εισαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές και με δυνατότητα χρηματοδότησης από διάφορες πηγές. Ουσιαστικά μετατρέπονται στην πίστα για την πιλοτική εφαρμογή όλων των αντιεκπαιδευτικών μέτρων που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας για το σύνολο της εκπαίδευσης, τόσο στο περιεχόμενό της, όσο και στη διοίκησή της και τη λειτουργία της.
Ένα πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, αποφασίζει για το είδος και τη μορφή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών, καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων, οριοθετεί τα κριτήρια επιλογής διευθυντών και εκπαιδευτικών, προσλαμβάνει αναπληρωτές εκτός σειράς ενιαίου πίνακα, και αξιολογεί ως εξωτερικός αξιολογητής το εκπαιδευτικό έργο. Η αξιολόγηση γίνεται η σημαία και βασικό εργαλείο χειραγώγησης των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα πρέπει να δίνουν συνεχώς εξετάσεις για τη δεκτικότητά τους στους ορισμούς του υπουργείου και στην «εργασιακή ευελιξία». Φυσικά, μετά το ίδιο θα εφαρμοστεί και στις οργανικές θέσεις όλων των εκπαιδευτικών ανεξάρτητα από τον τύπο του σχολείου.

Οι μετεγγραφές
Οι μετεγγραφές… μετονομάζονται σε «θέσεις εισακτέων των κατόχων Γενικού ή Επαγγελματικού Λυκείου, πέραν του καθορισμένου αριθμού» και δεν υπερβαίνουν το 20% του συνόλου των εισακτέων. Ουσιαστικά με αυτό τον τρόπο πάνω από το 40% των υποψηφίων που με βάση την προηγούμενη νομοθεσία είχαν τη δυνατότητα να σπουδάσουν με τη διαδικασία των μετεγγραφών σε τριτοβάθμιο ίδρυμα της περιοχής που κατοικοεδρεύουν, με τη νέα νομοθεσία αποκλείονται.

Η κατηγορία του 10%
Καταργείται από το σχολικό έτος 2012-13, η εισαγωγή αποφοίτων Λυκείων, προηγούμενων ετών, στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ με το ποσοστό του 10%. Με τη ρύθμιση αυτή το υπουργείο ψαλιδίζει κατά 10% τις θέσεις εισακτέων καθώς ως γνωστόν μέχρι σήμερα για την κατηγορία αυτή προσφέρονταν περίπου 8.000 θέσεις.

Απολυτήριο δύο ταχυτήτων
Θεσμοθετείται η δυνατότητα απόκτησης απολυτηρίου Λυκείου χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά με ενδοσχολικές εξετάσεις στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, στους αποφοίτους αυτής της κατηγορίας «χορηγείται απολυτήριο στο σώμα του οποίου αναγράφεται ότι χορηγήθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας». Με άλλα λόγια θα αναγράφεται ότι αποκτήθηκε μέσα από τη διαδικασία εξετάσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας. Η αναφορά περί ισότιμων απολυτηρίων που συνόδευσε την εξαγγελία της ρύθμισης έχει παραλειφθεί για τον απλούστατο λόγο ότι δεν μπορεί να είναι ισότιμα δύο απολυτήρια τα οποία έχουν αποκτηθεί μέσα από εξεταστικές δοκιμασίες διαφορετικού επιπέδου δυσκολίας.
Με τις δυο προηγούμενες ρυθμίσεις συνδέεται και ο καθορισμός του αριθμού εισακτέων από το Υπουργείο Παιδείας «μετά από γνώμη της Συγκλήτου κάθε Πανεπιστημίου και του Συμβουλίου κάθε ΤΕΙ».
Είναι φανερό ότι το Υπουργείο επιχειρεί να εξασφαλίσει τους όρους για μια δραστική μείωση του αριθμού των υποψηφίων που θα πετυχαίνουν την είσοδό τους στα τριτοβάθμια ιδρύματα ανοίγοντας για τους υπόλοιπους το δρόμο των πάσης φύσεως ιδιωτικών «κολλεγίων» ή των δημοσίων «κολλεγίων» τα οποία θα λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια.

* Ο Χρήστος Κάτσικας είναι μέλος του συντονιστικού οργάνου του Εκπαιδευτικού Ομίλου/αντιτετράδια της εκπαίδευσης


Μεγάλος Αδελφός και στα σχολεία

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων έδωσε το πράσινο φως για τη χρήση καμερών σε σχολικά συγκροτήματα μεγάλης έκτασης αφού ληφθεί υπόψη η γνώμη του διδακτικού προσωπικού, του συλλόγου γονέων και των μαθητικών συλλόγων, όπου υπάρχουν. Ακόμα καλύτερο είναι ότι προτείνει τη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος ώστε να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών, ενώ παρέχει τη δυνατότητα πρόσβασης στα στοιχεία που συλλέγονται. Και παρακολούθηση και πείραμα δηλαδή. Αυτό που θα έπρεπε προηγουμένως να σκεφτούν είναι πως «όποιος ανταλλάσει ελευθερία για ασφάλεια χάνει και τα δύο».

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!