Ένας ακόμα αντιλαϊκός προϋπολογισμός αναδιανομής εισοδήματος σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων κατατέθηκε αυτές τις μέρες στη Βουλή για να ψηφιστεί στις 16 Δεκέμβρη. Είναι ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2024 που προβλέπεται να αφαιρέσει επιπλέον εισόδημα από τα χαμηλότερα στρώματα, από τους πολλούς, για να αυγατίζουν τα κέρδη και τις περιουσίες τους οι ολίγοι.
Η αναδιανομή γίνεται κυρίως με τα έσοδα σε βάρος του λαού και με τις χαριστικές δαπάνες υπέρ της ολιγαρχίας του επιχειρηματικού τομέα. Τα βασικά στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού του 2024 είναι:
1 Η φορολογική επιδρομή της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε βάρος του λαού είναι τεράστια. Τα φορολογικά έσοδα σε μία τριετία, από το 2022 έως και το 2024, έχουν αυξηθεί κατά 23,1% συγκριτικά με το 2019 (αφήνουμε εκτός τα έτη 2020 και 2021 που μειώθηκαν λόγω της πανδημίας). Σε αυτά τα τρία χρόνια τα φορολογικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 12 δισ. ευρώ.
2 Το σύνολο των φόρων για το έτος 2023 είχε προϋπολογιστεί σε 56,8 δισ. ευρώ. Λόγω κυρίως του πληθωρισμού, που αυξάνει τη φορολογική επιβάρυνση στα λαϊκά στρώματα, έφτασαν τα 61,3 δισ. (+7,9%). Για το 2024 προβλέπονται +1,6 δισ. επιπλέον φόροι (+2,7%) όμως λαμβάνοντας υπόψη την πορεία του πληθωρισμού στα βασικά είδη κατανάλωσης το ποσό αυτό αναμένεται να είναι τελικά αυξημένο σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό, όπως αντίστοιχα συμβαίνει και το 2023.
3 Οι κυρίαρχοι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ και ειδικοί φόροι κατανάλωσης) προβλέπεται να αυξηθούν κατά 1,5 δισ., +4,4%, σημαντικά πάνω από το εκτιμώμενο μέσο ύψος του πληθωρισμού (2,6%).
4 Η κυβέρνηση αντί να κατανοήσει τη λαϊκή απόγνωση με την ακρίβεια και να κάνει αυτό που έχουν κάνει άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να μειώσει δηλαδή τον ΦΠΑ, προχωρά σε αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 24% στα μη αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά που σερβίρονται στις επιχειρήσεις εστίασης! Το γελοίο του θέματος από πλευράς κυβέρνησης είναι η επιχειρηματολογία της για την αύξηση. Λένε ότι η μείωση που είχε γίνει στο ΦΠΑ είχε γίνει για λόγους δημόσιας υγείας, όχι για τη συνολική οικονομική επιβάρυνση που είναι 37 εκατ. ευρώ. Δηλαδή σήμερα οι ίδιοι λόγοι «προστασίας της δημόσιας υγείας» δεν υπάρχουν; Τα ίδια προϊόντα στο ράφι του σούπερ μάρκετ θα έχουν ΦΠΑ 13%. Συνεπώς τους ενδιαφέρουν τα 37 εκατ. ευρώ, κοινώς πάνε να βγάλουν «από τη μύγα ξύγκι».
5 Οι άμεσοι φόροι φυσικών προσώπων αυξάνουν κατά 1 δισ. ευρώ για τα έτη 2023 και 2024. Οι αυξήσεις αυτές προέρχονται α) από τις ονομαστικές αυξήσεις μισθών και συντάξεων, λόγω πληθωρισμού, που καταλήγουν να πηγαίνουν σε φόρους καθώς δεν υπάρχει τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας και β) από τη φοροεπιδρομή που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το 2024 προς τους επαγγελματίες με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο.
6 Ο φόρος των νομικών προσώπων για το 2024 προβλέπεται να είναι οριακά χαμηλότερος του 2023 (6,7 δισ. ευρώ από 7 δισ. το 2023) και δικαιολογείται από την κυβέρνηση ότι το 2024 δεν περιλαμβάνεται η έκτακτη φορολογία των εταιρειών πετρελαιοειδών. Όμως αυτοί οι φόροι του 2024 δεν ανταποκρίνονται στην έκρηξη κερδοφορίας των επιχειρήσεων το 2023, τα οποία κέρδη θα δηλωθούν και θα φορολογηθούν το 2024. Η αιτία είναι οι πάσης φύσεως φοροαπαλλαγές και εξαιρέσεις με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα την πλήρη φορολογική ασυλία των τραπεζών που προβλέπεται να έχουν κέρδη ρεκόρ 4 δισ. ευρώ για όλο το 2023.
7 Στο τομέα των δαπανών οι πολυδιαφημισμένες από την κυβέρνηση αυξήσεις των δημοσίων υπαλλήλων είναι οι πρώτες από την εποχή των μνημονίων. Δεν καλύπτουν τις περικοπές της δωδεκαετίας λόγω των μνημονίων ούτε την αύξηση του πληθωρισμού των τελευταίων ετών. Σε μεγάλο ποσοστό θα πάνε σε φόρους εισοδήματος, όπως έγινε το 2023 με τις αυξήσεις του ιδιωτικού τομέα.
8 Τα διάφορα επιδόματα από τον ΟΠΕΚΑ είναι κάτι λιγότερο ακόμα και από τη «σταγόνα στον ωκεανό». Με δεδομένο ότι ήταν ήδη απαράδεκτα χαμηλά η όποια αύξηση εμφανίζεται ποσοστιαία σημαντική. Όμως η ουσία είναι ότι με αυτά τα ποσά αυξήσεων, που διαμορφώνονται σε ένα μέσο όρο της τάξης των 105 ευρώ, δεν μπορείς να ανταποκριθείς σε δαπάνες για ένα παιδί. Και με όλες αυτές τις κοροϊδίες για προπαγανδιστικούς λόγους καταλήγουμε ως χώρα στην δραματική υπογεννητικότητα. Το αντίστοιχο με τα ΑμΕΑ. Θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ, όταν δεν μπορούν να επιβιώσουν με το σημερινό επίδομα.
9 Διαφημίζουν ακόμα και τα ψίχουλα στην κυριολεξία που δίνουν για ενίσχυση των πλέον αδύναμων. Θα δοθεί το ποσό των 352 εκατ. ευρώ σε 2,3 εκατ. πολίτες, δηλαδή θα δοθεί το φοβερό ποσό των 150 ευρώ εφάπαξ σε πολίτες με εισόδημα κάτω από το ουσιαστικό όριο φτώχειας και η κυβέρνηση πανηγυρίζει. Αντίστοιχα με το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα που αυξάνεται κατά 8% και από 200 ευρώ μηνιαία για ένα άτομο πάει στα 216 ευρώ. Με αυτά τα χρήματα καλείται κάποιος να ζήσει το 2023! Και η κυβέρνηση διαφημίζει την κοινωνική της ευαισθησία.
10 Οι αυξήσεις στους συνταξιούχους θα είναι 3%, όταν ο πληθωρισμός το 2023 είναι στο 3,9% και το 2024 προβλέπεται στο 2,6% και ο πραγματικός πληθωρισμός που αντιμετωπίζουν στα τρόφιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης στο 10% και πλέον για το 2023 μόνο. Αυτή όμως την αύξηση δεν θα την πάρουν όλοι. Ένα μεγάλο μέρος θα πάρει μηδενική αύξηση, λόγω προσωπικής διαφοράς. Αυτοί θα λάβουν την έκτακτη ετήσια ενίσχυση των 150 ευρώ που προαναφέραμε!
11 Τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, κοινώς το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας έναντι «πινακίου φακής» με ολίγη εκλεκτή γαρνιτούρα για το «φιλοθεάμον κοινό», προβλέπονται στα 5,8 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αφορά την Αττική και την Εγνατία οδό που περνάνε στη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια και άλλες υποδομές της χώρας. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της λεηλασίας της χώρας και του λαού ας συγκρίνουμε αυτά τα 5,8 δισ. με την συναλλαγή που έγινε αυτές τις μέρες από το ΤΧΣ για την πώληση των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας. Το ΤΧΣ για το μερίδιο που πούλησε (22% από το σύνολο των μετοχών της Εθνικής) εισέπραξε 1 δισ. ευρώ. Η ζημιά όμως που κατέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή όλος ο λαός, ήταν 20 δισ. καθώς αυτό ήταν το ποσό που αναλογούσε στις συγκεκριμένες μετοχές και είχε επενδυθεί από όλους εμάς μέσω των τριών ανακεφαλαιοποιήσεων. Το σύνολο των σχετικών ζημιών του δημοσίου από τις ανακεφαλαιοποιήσεις όλων των τραπεζών κινείται στο ύψος των 60 δισ.! Υπολογίστε λοιπόν πόσα λιμάνια, αεροδρόμια, υποδομές, μαρίνες, δημόσιες επιχειρήσεις και άλλα στοιχεία δημόσιας περιουσίας πρέπει να πουληθούν για να καλυφθεί η ζημία των 60 δισ.
12 Το δημόσιο χρέος ως ποσοστό στο ΑΕΠ μειώνεται αισθητά. Όμως αυτό το στοιχεία είναι η μία πλευρά του νομίσματος και δεν οφείλεται στην έκρηξη της εγχώριας παραγωγής με συνέπεια την ανάλογη αύξηση του ΑΕΠ αλλά κυρίως στη μεγέθυνση του ΑΕΠ λόγω πληθωρισμού. Η άλλη πλευρά το νομίσματος που «αποσιωπάται» είναι το ύψος του δημόσιου χρέους. Βρίσκεται στα 401 δισ. ευρώ το 2023 και θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο και το 2024.
Το παραγωγικό πρότυπο της χώρας χειροτερεύει
Προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9% το 2024 έναντι 2,4% το 2023. Η βελτίωση προέρχεται από τις επενδύσεις που προβλέπεται να αυξηθούν κατά 15,1% λόγω της εισροής των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) ενώ η ιδιωτική κατανάλωση συνεχίζει να αυξάνεται αλλά με μειωμένο ρυθμό και η δημόσια κατανάλωση γίνεται περισσότερο αρνητική το 2024 στο πλαίσιο της «ελεγχόμενης δημοσιονομικής πολιτικής». Συνεπώς ένας εξωγενής παράγοντας, που «υπακούει» σε λογικές προτεραιοτήτων ανάπτυξης που έχουν χαραχθεί εκτός Ελλάδας, καθορίζει την τρέχουσα ανάπτυξη και παίζει κυρίαρχο ρόλο στο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας, τουλάχιστον για την περίοδο της λειτουργίας του (ΤΑΑ).
Ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός (ΔΤΚ) προβλέπεται να μειωθεί στο 2,6% το 2024 από 3,9% το 2023. Όμως με τα μέχρι στιγμής δεδομένα το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι στον ΔΤΚ αλλά στην άνοδο των τιμών στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης, όπου η μεταβολή συνεχίζει να είναι πολλαπλάσια του γενικού πληθωρισμού.
Με βάση την πορεία των οικονομικών μεγεθών η κυβέρνηση προχωρά σε βαρύγδουπες εκτιμήσεις κρύβοντας όμως μια σειρά στοιχεία που πρέπει να συν-αξιολογούνται για να βγουν τα αναγκαία σωστά συμπεράσματα. Ενδεικτικά η κυβέρνηση πανηγυρίζει ότι το ΑΕΠ έχει φτάσει στο υψηλότερο σημείο του μετά το 2010. Ουσιαστικά «κομίζει γλαύκαν εις Αθήνας». Τι πιο φυσιολογικό 14 χρόνια μετά από το έναρξη των μνημονίων από το να βρίσκεται η οικονομία σε κάποιο ψηλότερο σημείο. Τα προβλήματα που θέλει να ξεχνά η κυβέρνηση είναι α) ότι το ΑΕΠ είναι ακόμα κάτω από το επίπεδο του 2008, πριν αρχίσουν να εμφανίζονται τα στοιχεία της κρίσης που οδήγησαν στα μνημόνια και β) η Ελλάδα, μοναδικό αρνητικό παγκόσμιο φαινόμενο και σε αυτό, έχει αργήσει πάρα πολύ χρονικά να καλύψει τη μείωση του ΑΕΠ που δημιουργήθηκε από την κρίση.
Από πλευράς δομής της οικονομίας, παρά την αύξηση των επενδύσεων, το παραγωγικό μοντέλο συνεχώς χειροτερεύει. Το παραγωγικό πρότυπο της χώρας όχι μόνο δεν βελτιώθηκε με τα μνημόνια αλλά έχει γίνει ακόμα πιο δυσμενές και συνεχίζει σε αυτή την κατεύθυνση. Από την πλευρά της παραγωγής / προστιθέμενης αξίας: Ο πρωτογενής τομέας συνεχίζει να φυτοζωεί. Η βιομηχανία μόνο χάρη στον τομέα της ενέργειας έχει ακόμα μία υπολογίσιμη δραστηριότητα. Αντίθετα τον χαρακτήρα της οικονομικής δραστηριότητας τον καθορίζουν ο τουρισμός, οι δραστηριότητες στο χώρο της ακίνητης περιουσίας και ο τομέας δημόσια διοίκηση και άμυνα. Αυτό το μοντέλο αναπαράγουμε για μία ακόμα φορά «αξιοποιώντας» τα χρήματα από την Ε.Ε. Τα αποτελέσματα του παρελθόντος από την «αξιοποίηση» αυτών των χρημάτων είναι γνωστά και μας οδήγησαν ως χώρα στη χρεοκοπία. Τώρα συνεχίζουμε στη ίδια πεπατημένη και με τα χρήματα από το ΤΑΑ.