επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Απώλειες σε θέσεις εργασίας, λόγω των ρομπότ

Μέχρι 20 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα ανά τον κόσμο θα χαθούν, καθώς θα τις αναλάβουν ρομπότ, μέχρι το 2030, σύμφωνα με έρευνα της Oxford Economics.

Όπως αναφέρει το BBC, η εταιρεία σημειώνει πως οι άνθρωποι που θα χάσουν αυτές τις δουλειές πιθανώς να διαπιστώσουν πως συγκρίσιμες δουλειές στον τομέα των υπηρεσιών θα έχουν ήδη υποστεί και αυτές πίεση λόγω της «επέλασης» του αυτοματισμού – ωστόσο ο αυτοματισμός, με τη σειρά του, αναμένεται να τονώσει επίσης την ανάπτυξη και να φέρει δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σε κάθε περίπτωση, η Oxford Economics τονίζει πως απαιτείται ανάληψη δράσης για να αποτραπεί η αύξηση των ανισοτήτων στα εισοδήματα.

Γενικότερα, σύμφωνα με την εταιρεία, θεωρείται πως το κάθε βιομηχανικό ρομπότ έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια 1,6 θέσεων εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα – και επηρεάζονται περισσότερο οι περιοχές με το λιγότερο εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό. Οι περιοχές όπου είναι περισσότεροι οι ανειδίκευτοι τείνουν επίσης να έχουν πιο αδύναμες οικονομίες και υψηλότερους δείκτες ανεργίας ούτως ή άλλως, και είναι πιο ευάλωτες στην απώλεια θέσεων εργασίας εξαιτίας των ρομπότ, σύμφωνα με την Oxford Economics. Επιπροσθέτως, εργάτες που εξέρχονται από τον κατασκευαστικό τομέα κατά κανόνα βρίσκουν νέες δουλειές σε τομείς όπως οι μεταφορές, η οικοδομή, η συντήρηση κ.ά., που είναι τομείς οι οποίοι επίσης θεωρούνται ευάλωτοι στην άνοδο του αυτοματισμού.

Κατά μέσο όρο, το κάθε επιπλέον ρομπότ που εγκαθίσταται σε αυτές τις περιοχές, με τα χαμηλότερα επίπεδα εξειδίκευσης, θα μπορούσε να οδηγήσει σε σχεδόν διπλάσιες απώλειες θέσεων εργασίας από αυτές σε περιοχές με υψηλότερα επίπεδα εξειδίκευσης στην ίδια χώρα, εντείνοντας τις οικονομικές ανισότητες και την πολιτική πόλωση, η οποία ήδη αυξάνεται, αναφέρει η Oxford Economics.

Μεταξύ των ευρημάτων της έρευνας ήταν πως, όσο πιο επαναλαμβανόμενη είναι μια δουλειά, τόσο περισσότερο κινδυνεύει να χαθεί ως θέση εργασίας. Αντίθετα, δουλειές οι οποίες απαιτούν μεγαλύτερη δημιουργικότητα, κοινωνικές δεξιότητες κ.λπ. είναι πιο πιθανό να παραμείνουν σε ανθρώπινα χέρια για δεκαετίες ακόμα, σύμφωνα με την Oxford Economics – η οποία κάλεσε τους διαμορφωτές πολιτικής, τον επιχειρηματικό κόσμο, τους εργάτες και τους εκπαιδευτικούς να εξετάσουν πώς θα αναπτύξουν τις επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτούνται για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Περίπου 1,7 εκατ. θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα έχουν ήδη χαθεί από ρομπότ από το 2000 –μεταξύ των οποίων 400.000 στην Ευρώπη, 260.000 στις ΗΠΑ και 550.000 στην Κίνα– εκτιμά η εταιρεία, η οποία προέβλεψε ότι τα μεγαλύτερα επίπεδα αυτοματισμού θα παρατηρηθούν στην Κίνα, η οποία θα έχει μέχρι και 14 εκατ. βιομηχανικά ρομπότ ως το 2030.

Πηγή: Ναυτεμπορική

Οικολόγοι: Να απαγορευτούν τα κρουαζιερόπλοια στη Βενετία

Η Βενετία θα πρέπει να ενταχθεί στον κατάλογο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών με τις πόλεις που κινδυνεύουν και τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να απαγορευτούν από την εύθραυστη λιμνοθάλασσά της προκειμένου να αποφευχθεί μια οικολογική καταστροφή, συνέστησε η μεγαλύτερη οικολογική οργάνωση της Ιταλίας.

Η έκκληση διατυπώθηκε λίγο καιρό αφότου ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο συγκρούστηκε σε μια αποβάθρα και ένα τουριστικό σκάφος στη Βενετία, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό 4 ανθρώπων και την αναζωπύρωση του δημόσιου διαλόγου στην Ιταλία για τους τρόπους προστασίας την ιστορικής πόλης, που προσελκύει 30 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο.

«Η Βενετία είναι μοναδική και δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να καταστραφεί σε μεγαλύτερο ακόμη βαθμό απ’ όσο έχει ήδη καταστραφεί» δήλωσε η Μαριαρίτα Σινιορίνι, η πρόεδρος της οργάνωσης Italia Nostra, αποστολή της οποίας είναι να προστατεύει την πολιτιστική και φυσική κληρονομιά της Ιταλίας.

«Η Βενετία είναι μία από τις πόλεις που βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο παγκοσμίως» επισήμανε η ακτιβίστρια σε μια συνέντευξη τύπου, όπου ανακοινώθηκε η απόφαση να ζητηθεί από την UNESCO να εντάξει την πόλη στον Κατάλογο της υπό κίνδυνο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.

Η Βενετία και η λιμνοθάλασσά της έχουν ήδη ενταχθεί στον κατάλογο της UNESCO των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, όμως η Italia Nostra αναφέρει ότι ο αχαλίνωτος τουρισμός, η σταθερή φυγή των παλιών κατοίκων της και η περιβαλλοντική παρακμή αποτελούν τεράστια απειλή για την επιβίωση της πόλης. Καθώς το να ενταχθεί στον κατάλογο «κινδύνου» δεν θα είχε άμεσες επιπτώσεις, η Italia Nostra υποστηρίζει ότι αυτό θα καθιστούσε υποχρεωτικό για τις τοπικές αρχές να θεσπίσουν περισσότερα μέτρα προστασίας.

Εξάλλου, η σύγκρουση, στις 2 Ιουνίου, μεταξύ του επιβλητικού κρουαζιερόπλοιου Opera, με δυνατότητες μεταφοράς 2.679 επιβατών και του αγκυροβολημένου «River Countess», με 110 επιβαίνοντες, αναζωπύρωσε τις εκκλήσεις για απαγόρευση των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων. Το ατύχημα ξυπνά τις μνήμες της ναυτικής τραγωδίας του 2012 με το Costa Concordia, με 32 νεκρούς. «Εάν κάτι σαν κι αυτό συνέβαινε στη λιμνοθάλασσα, θα σήμαινε το τέλος του οικοσυστήματος» δήλωσε η Λίντια Φερσουότς, η επικεφαλής της Italia Nostra στη Βενετία. «Η Βενετία δεν είναι μονάχα κτίρια. Η λιμνοθάλασσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ- Reuters

Το πλαστικό που σκοτώνει

Μεγάλα κομμάτια πλαστικών βρέθηκαν στα στομάχια εννιά ατόμων από τέσσερα διαφορετικά είδη κητωδών: τη φώκαινα, το σταχτοδέλφινο, τον ζιφιό και τον φυσητήρα, σε ανάλυση 34 κητών που εκβράσθηκαν στην Ελλάδα. Το πιο επιβαρυμένο είδος ήταν ο απειλούμενος φυσητήρας (ο γνωστός σε όλους μας από το έργο του Χέρμαν Μέλβιλ «Μόμπι Ντικ») καθώς το 60% των ατόμων που βρέθηκαν (δέκα συνολικά) είχαν καταναλώσει πλαστικά. Οι πλαστικές σακούλες ήταν το πιο συχνό εύρημα στα στομάχια των ζώων. Δυστυχώς, τα πλαστικά ήταν η αιτία θανάτου για τρία από τα εννιά ζώα. Τα πλαστικά έφραξαν το στομάχι των ζώων προκαλώντας αρχικά αίσθημα κορεσμού και στη συνέχεια βαθμιαία ασιτία η οποία εν τέλει οδήγησε στον αργό και βασανιστικό θάνατο τους.

Ινστιτούτο Κητολογικών Ερευνών Πέλαγος. Ethos & Empathy team

 

Δρακοντόμυγα

Αμερικανική Διαστημική Υπηρεσία (NASA) ανακοίνωσε ότι αποφάσισε να στείλει στον Τιτάνα το Dragonfly, ένα ιπτάμενο ρομποτικό μικρό όχημα (drone), για να εξερευνήσει τον εξωτικό παγωμένο δορυφόρο του Κρόνου, ο οποίος είναι πλούσιος σε υδρογονάνθρακες και άλλα οργανικά στοιχεία, που αποτελούν θεμέλιους λίθους της ζωής.

Η αποστολή θα εκτοξευθεί το 2026 και θα φθάσει στον Τιτάνα το 2036. Η αρχική διάρκεια της αποστολής θα είναι 2,7 χρόνια και ένας από τους στόχους της θα είναι να ανακαλύψει χημικά ίχνη προηγούμενης ή τωρινής ζωής.

Χάρη στα στοιχεία που επί χρόνια έχει στείλει το σκάφος Cassini από τον Τιτάνα, οι επιστήμονες της NASA έχουν διαλέξει την κατάλληλη εποχή και τοποθεσία για την άφιξη του Dragonfly. Σε πρώτη φάση, θα προσεδαφιστεί στην περιοχή «Σαγκρι-Λα» κοντά στον ισημερινό του δορυφόρου, η οποία θυμίζει τους αμμόλοφους της Ναμίμπια στην Αφρική.

Το drone θα «πηδάει» από το ένα μέρος στο άλλο, κάνοντας σύντομες πτήσεις έως οκτώ χιλιομέτρων κάθε φορά και κατεβαίνοντας για να συλλέξει δείγματα. Τελικά θα επισκεφθεί τον κρατήρα πρόσκρουσης Σελκ, όπου υπάρχουν ενδείξεις για υγρό νερό στο παρελθόν, οργανικά μόρια και παροχή ενέργειας (όλα τα συστατικά της ζωής). Συνολικά το Dragonfly θα πετάξει πάνω από 175 χιλιόμετρα, σχεδόν διπλάσια απόσταση από όλα μαζί τα ρόβερ στον Άρη.

Ο Τιτάν έχει μια ατμόσφαιρα με βάση το άζωτο, όπως η Γη, αλλά έχει νέφη και βροχές από μεθάνιο. Άλλες οργανικές ουσίες σχηματίζονται στην ατμόσφαιρα του και πέφτουν στο έδαφος σαν χιόνι. Ο δορυφόρος, ο δεύτερος μεγαλύτερος στο ηλιακό μας σύστημα, είναι μεγαλύτερος από τον πλανήτη Ερμή. Απέχει από τον Ήλιο δεκαπλάσια απόσταση από ό,τι η Γη, με αποτέλεσμα η θερμοκρασία του να είναι περίπου μείον 179 βαθμοί Κελσίου, ενώ η ατμοσφαιρική πίεση στην επιφάνεια του είναι περίπου 50% μεγαλύτερη από ό,τι της ατμόσφαιρας στη Γη.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!