Σε επίσχεση εργασίας, απλήρωτοι για μήνες και χωρίς τροφοδοσία παραμένουν στα ακινητοποιημένα πλοία της εταιρίας
Του Μάριου Διονέλλη
Σε κατάσταση απελπισίας παραμένουν οι ναυτικοί που πραγματοποιούν επίσχεση εργασίας στα επιβατηγά πλοία της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου (ΝΕΛ), τα οποία παραμένουν καθηλωμένα στο Λαύριο, στον Πειραιά και στο Καρλόβασι της Σάμου. Στους εργαζόμενους οφείλονται δεδουλευμένα 6 έως και 11 μηνών από τη ΝΕΛ, ενώ σε αδιέξοδο έχουν οδηγηθεί όλες οι μέχρι τώρα προσπάθειες για εξεύρεση λύσης από τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας. Το πλοίο «Μυτιλήνη», βρίσκεται στο Καρλόβασι της Σάμου χωρίς πετρέλαιο και τροφοδοσία από τις 20 Μαΐου ενώ στην ίδια κατάσταση παραμένει στο Λαύριο το πλοίο «Ταξιάρχης» από τις 2 Ιουνίου. Ακινητοποιημένα είναι και τα πλοία «Θεόφιλος», «European Express» και «Aqua Jewell», που βρίσκονται στο Λιμάνι του Πειραιά από τις 4 Ιουνίου.
Για τραγικές συνθήκες μιλούν οι εργαζόμενοι που παραμένουν μέσα στα πλοία κατά τη διάρκεια της επίσχεσης εργασίας καθώς, λόγω της έλλειψης ρεύματος, πετρελαίου και τροφοδοσίας, δεν εξασφαλίζεται η επαρκής ενδιαίτησή τους. Για απελπιστική κατάσταση μιλά στον Δρόμο ο Χρήστος Καπάνταης, ναυτικός στο πλοίο «Ταξιάρχης» και απλήρωτος τους τελευταίους 7 μήνες. «Απαιτούμε το αυτονόητο, να πληρωθεί ο κόπος μας και να συνεχίσουμε τη δουλειά μας. Σε άλλους εδώ μέσα χρωστάνε 6 μήνες, σε άλλους 7, σε άλλους 8. Η κατάστασή μας είναι απελπιστική και δυστυχώς δε φαίνεται κάποια λύση στον ορίζοντα», λέει χαρακτηριστικά.
Χωρίς τρόφιμα και πετρέλαιο
Με τροφοδοσία από τον Στρατό, από το Εργατικό Κέντρο Σάμου από άλλους τοπικούς φορείς αντιμετωπίζουν τις άμεσες ανάγκες τους οι 38 ναυτικοί του πλοίου «Μυτιλήνη» που βρίσκεται στο Λιμάνι του Καρλοβασίου, στη Σάμο, όπως λέει στον Δρόμο ο γ’ μηχανικός, Βαγιάννης Κουκούτας. «Είναι στο πλευρό μας η τοπική κοινωνία και κάνουν ό,τι μπορούν. Περιμένουμε τη δικαίωσή μας, από την πολιτεία πλέον και όχι από την εταιρία. Από τη ΝΕΛ αποδείχτηκε ότι δεν μπορούμε να περιμένουμε πια τίποτα. Σταμάτησε και η τροφοδοσία και δεν λειτουργεί πλέον ούτε το ρεύμα ούτε η τουαλέτα στο πλοίο. Μπήκαμε σε καθεστώς “εγκατάλειψης” του πλοίου και αναμένουμε τουλάχιστον τους τρεις βασικούς μισθούς αποζημίωσης που προβλέπει ο νόμος. Για τα υπόλοιπα αναμένουμε από το ΝΑΤ να προχωρήσει σε κατασχέσεις στην περιουσία της εταιρίας υπέρ του Δημοσίου και των εργαζομένων. Αλλά ξέρουμε πως αυτή η διαδικασία μπορεί να πάρει και χρόνια. Το θέμα είναι ότι περίπου 400 άνθρωποι μένουν στο δρόμο, μετά από χρόνια δουλειάς, και με απλήρωτη εργασία σχεδόν ενός έτους», λέει ο κ. Κουκούτας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις πρώτες ημέρες ακινησίας του πλοίου η ΝΕΛ φρόντισε για τη σίτιση των ναυτικών και τη διαμονή τους σε ξενοδοχείο αλλά και τον εφοδιασμό του πλοίου με πετρέλαιο, κάτι όμως που τις τελευταίες 20 μέρες έχει σταματήσει.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να προχωρήσουν σύμφωνα με το νόμο οι διαδικασίες «εγκατάλειψης» του πλοίου «Μυτιλήνη» και να δρομολογηθούν οι αντίστοιχες ενέργειες και για τα υπόλοιπα πλοία. Και από την πλευρά του υπουργείου, πάντως, τονίζεται πως έχει χαθεί κάθε σημείο επικοινωνίας με τη Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου, η οποία ούτε καν παρέστη στην ακρόαση που οδήγησε στην έκπτωσή της από το επιδοτούμενο δρομολόγιο Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος-Λήμνος-Καβάλα.
Για την καταβολή κάθε δυνατής προσπάθειας ώστε να τελειώσει ο Γολγοθάς των εργαζόμενων δεσμεύτηκε και ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας σε συνάντηση με αντιπροσωπεία τους την Παρασκευή 12/6, ενώ το μόνο σημάδι φωτός από την πλευρά της εταιρίας είναι η ήδη εξαγγελθείσα γενική συνέλευση με στόχο τη δρομολόγηση αύξησης μετοχικού κεφαλαίου κατά 25 εκατομμύρια ευρώ.
Πνιγμένη στα χρέη
Πάντως, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του ομίλου της ΝΕΛ στις 31 Μαρτίου 2015 ανέρχονται σε 41,35 εκατ. ευρώ, γεγονός που καθιστά απαγορευτική ακόμα και την επισκευή των πλοίων που έχουν μείνει καθηλωμένα ώστε να συνεχίσουν τα δρομολόγια. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η απόκτηση του 90,95% των μετοχών της εταιρίας από την offshore εταιρία Altana Navigation LTD συμφερόντων του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου της ΝΕΛ Γιάννη Αβραντίνη, ενώ ένα μικρό μέρος του μετοχικού κεφαλαίου κατέχει ακόμα η off shore Antelope Shipping που ελέγχει ο πρόεδρος της ΝΕΛ Μιλτιάδης-Μιχαήλ Βαγγέρ.
Σε κάθε περίπτωση, για ακόμα μία φορά στο χώρο της Εμπορικής Ναυτιλίας, επιβεβαιώνεται το καθεστώς ολιγοπωλίων που οδηγεί στην ανεργία εκατοντάδες εργαζόμενους και στην απόγνωση χιλιάδες νησιώτες που μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση.