Συνέντευξη στην Ειρήνη Βοσκάκη
Μιλήσαμε με τον Brak, για την παρουσίαση του καινούριου EP του με τίτλο «χάρτινα όνειρα».Ο Βrak βρίσκεται στη χιπ χοπ δισκογραφία τα τελευταία 13 χρόνια και είναι μέλος του συγκροτήματος Χνάρια, ενώ παράλληλα εργάζεται και σαν ηχολήπτης
Το χιπ χοπ φαίνεται να πρωταγωνιστεί σε ό,τι κινηματικό ξεπηδάει στην κοινωνία και πάντα είναι ένας τρόπος, κυρίως για τη νεολαία, να εκφράζει αυτά που θέλει να πει. Γιατί συμβαίνει αυτό και πώς συνδέεται με την ιστορία του hip hop;
Για εμένα αυτό είναι πολύ λογικό να συμβαίνει γιατί το χιπ χοπ από τη φύση του είναι ένα είδος μουσικής αγωνιστικό, αφού ξεπήδησε μέσα από τα γκέτο καταπιεσμένων Αφροαμερικανών και γενικά μέσα από την χαμηλότερη κοινωνική τάξη. Μάλιστα την εποχή που ξεκίνησε το χιπ χοπ, αυτή η τάξη είχε δεχτεί αρκετά πλήγματα στην Αμερική με την χρηματοπιστωτική κρίση που ξεκίνησε το 70′. Συνεπώς τότε κάποιοι από τους πρώτους writers,(αφού παράλληλα με το χιπ χοπ ξεπηδούσε και η κουλτούρα του graffity από τις ίδιες γειτονιές ) και κάποιοι από τους πρώτους mc’s είχαν ανάγκη να εκφραστούν πιο «ωμά» και πιο άμεσα μέσα από αυτές τις τέχνες και πάνω από τα breaks που μίξαρε ο DJ, που είναι και όλη η βάση στο μουσικό κώδικα του χιπ χοπ. Η αμεσότητα λοιπόν είναι ένας λόγος που ειδικά στις νεαρές ηλικίες παίζει τεράστιο ρόλο. Επίσης το χιπ χοπ μπορεί να το κάνει κάποιος αρκετά εύκολα. Ειδικά σήμερα που η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο, μπορεί ο οποιοσδήποτε να κάνει χιπ χοπ, αρκεί να έχει κάτι να πει, γιατί αυτό είναι το σημαντικό στο χιπ χοπ και όχι οι αερολογίες, όσο κι αν στις μέρες μας κάποιοι προσπαθούν να το ξεχάσουν. Αυτοί νομίζω είναι οι πιο σημαντικοί λόγοι που το χιπ χοπ έχει διαδοθεί και έχει ριζώσει παντού στον κόσμο και κυρίως σε κινηματικές διαδικασίες.
Διάφοροι καλλιτέχνες ενώ θα έπρεπε να παίρνουν θέση για τα όσα συμβαίνουν στην κοινωνία μοιάζει να κάνουν ένα βήμα πίσω. Τι θα έλεγες ότι φταίει και τι θα μπορούσε να γίνει για να αλλάξει;
Αυτό είναι μια μεγάλη πληγή γενικά για την μουσική στην Ελλάδα και όχι μόνο στο χιπ χοπ. Και να σου πω στα ίσια τι πιστεύω εγώ; Πως όλοι αυτοί που έγραφαν κάποτε επαναστατικά τραγούδια και «πούλαγαν» ιδεολογίες από τα κομμάτια τους, ήταν ψευτοεπαναστάτες που έλεγαν λόγια χωρίς ουσία, γιατί όλοι μίλαγαν εκ του ασφαλούς. Αν παρατηρήσεις τα έλεγαν τότε που υπήρχε ακόμα πολύ χρήμα στη μουσική βιομηχανία, τότε που οι δισκογραφικές έδιναν τεράστια πακέτα και budjets για δίσκους και ώρες σε ένα στούντιο και τότε που οι καλλιτέχνες υπέγραφαν συμβόλαια με ποσά που ούτε φαντάζεσαι.
Όταν λοιπόν έκλεισαν οι δισκογραφικές και σταμάτησαν τα λεφτά τότε έπεσαν οι μάσκες για πολλούς ψευτοεπαναστάτες και ψευτοαντισυστημικούς, έστω και μόνο στον τομέα της μουσικής. Τότε πήγαν «περίπατο» οι ιδεολογίες και το αντάρτικο κατά της «κακιάς» μουσικής βιομηχανίας που με τόσο μένος έκραζαν τόσα χρόνια (κι ας είχαν δίκιο). Όλο αυτό δείχνει ασέβεια, όμως προς το κοινό και όσους σε στήριζαν τόσα χρόνια και σε έκαναν αυτό που είσαι. Δεν μπορείς να εξαπατάς έτσι τον κόσμο γιατί από τη μία φαίνεσαι ανεύθυνος και αυτό κάποια στιγμή θα γυρίσει εναντίον σου και σ’ αυτή τη χώρα έχουμε πολλά τέτοια παραδείγματα.
Όσο βλέπεις το λογαριασμό σου να φουσκώνει, τόσο πιο επαναστάτης γίνεσαι σε αυτή τη χώρα και όσο πιο πολύ πεινάς, τόσο μεταμορφώνεσαι σε αυτό που τόσα χρόνια δήθεν πολεμούσες. Και να πω πως δεν έβγαλαν λεφτά τόσα χρόνια; ‘Εβγαλαν και με το παραπάνω. Τώρα αν αυτό αλλάζει δεν το ξέρω, εξαρτάται από το κοινό, για μένα που έχει τη δύναμη να εξυψώσει και να χαντακώσει έναν καλλιτέχνη. Από το κοινό και μόνο εξαρτάται, αλλά δυστυχώς οι περισσότεροι δέχονται ό,τι τους πλασάρουν. Έτσι και με τη μουσική, ό,τι «παίζεται» και προβάλλεται περισσότερο, αυτό ακολουθεί και ο κόσμος.
Όσο περνάνε τα χρόνια τι μένει ίδιο, τι αλλάζει και τι θα ‘θελες εσύ να άλλαζε ή να έμενε ίδιο στο χιπ χοπ στην Ελλάδα;
Λοιπόν να τα πάρουμε απ’ την αρχή. Ίδιο στο χιπ χοπ ευτυχώς μένει η αμεσότητά του. Είναι κάτι που πιστεύω δε θ’ αλλάξει πότε. Επίσης αυτό που θα ήθελα να μείνει ίδιο και που πιστεύω δεν θα χαθεί είναι η επικινδυνότητα που έχει. Αυτό που λένε πολλοί mc’s ότι το μικρόφωνο είναι το όπλο μας, αυτό πιστεύω δεν θα αλλάξει και δεν θα ήθελα να αλλάξει. Τώρα ως προς το τι αλλάζει είναι αρκετά. Π.χ. έχουν αλλάξει οι παραγωγές ως προς το καλύτερο, έχουν εξελιχθεί οι beatmakers και οι παραγωγοί που κάνουν χιπ χοπ και έχουν βγει περισσότεροι mc’s και συγκροτήματα, κάτι που για μένα είναι καλύτερο από το να γίνει «σκυλάς» ο πιτσιρικάς. Προτιμώ να γίνει χιπ-χοπάς και να γίνουμε ακόμα πιο πολλοί .Κάτι που αλλάζει ως προς το χειρότερο, άλλα θέλω να πιστεύω ότι είναι προσωρινό, είναι το ότι σε όλη τη μουσική στην Ελλάδα κοιτάμε τι κάνουν έξω και προσπαθούμε να το μιμηθούμε. Έτσι γίνεται δυστυχώς και με το χιπ χοπ. Αυτή τη στιγμή αυτό που αποκαλούν έξω χιπ χοπ, είναι ένα mainstream πράγμα που για έμενα δεν είναι χιπ χοπ όχι επειδή είναι mainstream, αλλά επειδή δεν έχει καμία σχέση με το τον αρχικό κώδικα του χιπ χοπ και δυστυχώς αυτό συνεπάγεται να το μιμούνται διάφοροι και στην Ελλάδα λέγοντας πως κάνουν χιπ χοπ. Αυτό θα ήθελα να αλλάξει.
Πες μου λίγα λόγια για το EP και γιατί «χάρτινα» όνειρα;
Γιατί η γενιά μου και αυτοί που είναι εκεί γύρω στα 30 κάτι είμαστε μια γενιά καμένη. Μας τα πήραν όλα, δεν έχουμε να ελπίζουμε σε κάτι, δουλεύουμε κυριολεκτικά για ένα μεροκάματο λειψό και με αυτό ίσα-ίσα βγάζεις τη μέρα σου. Πολλοί έχουν σταματήσει να κάνουν όνειρα για το μέλλον, κάτι που εμένα με φοβίζει στην κοινωνία ή κάνουν «χάρτινα» όνειρα όπως τα λέω εγώ. Κάτι τέτοιο λοιπόν σημαίνει ο τίτλος. Για εμένα αυτό το EP είναι ό,τι καλύτερο έχω δημιουργήσει όλα αυτά τα 13 χρόνια που είμαι στη δισκογραφία του χιπ χοπ επίσημα. Είναι αρκετά προσωπικό και αυτό θα ήθελα να έχει στο μυαλό του ο ακροατής πριν το πάρει και πριν κρίνει. Η κυκλοφορία του θα γίνει στης 25 Γενάρη ψηφιακά και μέσα στον Φλεβάρη θα κυκλοφορήσει σε βινύλιο, σε συνεργασία με το label του imanta. Αυτά λοιπόν για τον δίσκο και σας περιμένω 10 Φλεβάρη στο MODU.
INFO
Παρουσίαση του νέου EP του Brak, «Χάρτινα Όνειρα», στις 10 Φεβρουαρίου στο MODU, Κολωνού 76 στην Αθήνα, από τις 21:00 με είσοδο 6 ευρώ. Μαζί του θα είναι οι: Κριτής (μουσικοί ισοβίτες), mr. Bent, Πύρινος, Expend flow και στα πλατώ ο dj Moya.