«Ψιλά γράμματα» και αδιαφορία των παρόχων για τις τεκμηριωμένες διαμαρτυρίες του Συνηγόρου του Καταναλωτή

 Του Ζαχαρία Ρουστάνη

 

Μπορεί, άραγε, να αλλάζει μια κυβέρνηση χωρίς να διαταραχθεί καθόλου το «καθεστώς πολιτικής προστασίας» ορισμένων καρτέλ, όπως είναι αυτό της κινητής τηλεφωνίας, που διαμορφώνουν μονομερώς συμφωνημένα και με ελάχιστες αποκλίσεις «συμβόλαια-παγίδες» εις βάρος «αδιάβαστων» καταναλωτών; Η ερώτηση ρητορική, αλλά η απάντηση ευελπιστούμε να είναι πολιτική…

Δεν φαίνεται να ίδρωσε το αφτί κανενός στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών από την επιστολή-διαμαρτυρία του Συνηγόρου του Καταναλωτή στις αρχές Μαρτίου, για τις υπέρογκες χρεώσεις στα πακέτα των συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας. Η Ανεξάρτητη Αρχή, έπειτα από πολυάριθμες καταγγελίες καταναλωτών, ζητούσε οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας να ενημερώνουν υποχρεωτικά με γραπτό μήνυμα όλους τους συνδρομητές τους όχι μόνον όταν αυτοί φτάσουν στο 80% της κατανάλωσης του πακέτου τους (σε ορισμένες χρεώνεται ως έξτρα υπηρεσία) αλλά και στο 100% της κατανάλωσης, χωρίς καμιά επιπρόσθετη χρέωση… Ζητούσε, επίσης, να δίνεται από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους η δυνατότητα στους συνδρομητές τους να αποφεύγουν τις πρόσθετες επιβαρύνσεις, αλλά και να διασφαλίζουν την αυτόματη διακοπή της σύνδεσης (φραγή) μετά από ένα εύλογο ανώτατο όριο χρέωσης…

 

Πενταψήφιοι που… γδέρνουν

Οι δυσανάλογα υψηλές χρεώσεις κρύβονται πάντοτε και στα ψιλά γράμματα «συμβάσεων» που δεν υπογράφονται ποτέ, με το εξωφρενικό επιχείρημα-εγγύηση ότι είναι ανηρτημένες στα σάιτ των εταιριών! Ανυποψίαστοι καταναλωτές συνεχίζουν να χρησιμοποιούν πενταψήφιους αριθμούς που… γδέρνουν. Παιδιά και έφηβοι εξακολουθούν να εκτίθενται στον μαγικό κόσμο ενός παρόχου που κρατάει το μακρύ του χέρι σταθερά στις τσέπες των γονιών τους. Πακέτα προσφορών με μυστήρια τιμολόγια, καταχρηστικές χρεώσεις και ιδιόμορφους υπολογισμούς (ελάχιστες χρεώσεις, πολιτικές ορθής χρήσης κ.ά.), που διακόπτονται αιφνιδίως και αδειάζουν τα «ταμειακά διαθέσιμα» του πελάτη ή εξελίσσονται σε φουσκωμένους λογαριασμούς στο τέλος του μηνός. Σύμφωνα με την ισχύουσα, παλαιά όσο και… ανεφάρμοστη οδηγία της Γραμματείας Καταναλωτή, «η επιβάρυνση του χρήστη πρέπει να προέρχεται μόνο από συμβατικούς όρους που είναι σαφείς, διαφανείς και αντιληπτοί από αυτόν. Αν ο καταναλωτής δεν έχει αντιληφθεί επαρκώς χωρίς δική του υπαιτιότητα το λόγο και το ύψος αυτής της χρέωσης, τότε δικαιούται να την αμφισβητήσει και να ζητήσει τη διαγραφή της χρέωσης». Πολλές συσκευές είναι προγραμματισμένες να σε ληστεύουν, εάν δεν διαθέτεις την κατάρτιση ή την καχυποψία ώστε να απενεργοποιήσεις εγκαίρως τις παγίδες. Ειδικά οι συσκευές των κινητών νέας γενιάς έχουν από προεπιλογή πατημένα ορισμένα πλήκτρα που επιτρέπουν στο κινητό να μπαίνει αυτόματα στο Διαδίκτυο και να ενημερώνεται για τον καιρό, την ώρα κ.λπ.

Η Ε.Ε. έχει θεσπίσει κάποια ανώτατα όρια χρεώσεων γι’ αυτούς που χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο σε άλλη χώρα, τη λεγόμενη ευρωχρέωση, τόσο για τις φωνητικές κλήσεις, όσο και για τα μηνύματα και τη χρήση Internet αλλά οι δικές μας εταιρίες απολαμβάνουν ενδεχομένως το καθεστώς κάποιας ευνοϊκής εξαίρεσης και προσφέρουν… υψηλότερες τιμές.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!