Χαράτσια στους δρόμους που έχουν ήδη πληρώσει και δικαιούνται οι πολίτες
Του Μάριου Διονέλλη
Γη και ύδωρ ετοιμάζεται να παραχωρήσει για άλλη μια φορά στους εργολάβους του οδικού δικτύου η συγκυβέρνηση, τόσο με ζεστό χρήμα από το δημόσιο ταμείο όσο και με το πράσινο φως για εγκατάσταση νέων διοδίων στους ήδη υπάρχοντες ή στους υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμους. Την ίδια ώρα συνεχίζονται με τις κυβερνητικές ευλογίες οι διώξεις των πολιτών που συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις ενάντια στα διόδια, τα προηγούμενα χρόνια, ενώ οι εταιρίες διεκδικούν ακόμα και αποζημίωση από το κράτος επικαλούμενες… διαφυγόντα κέρδη.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της αποζημίωσης 350 εκατομμυρίων ευρώ που από το καλοκαίρι έχει υποσχεθεί ο Μ. Χρυσοχοΐδης στην Κοινοπραξία Μορέας Α.Ε., συμφερόντων Μπόμπολα, Ιωάννου-Παρασκευαΐδη και Κόκκαλη. Η κοινοπραξία επικαλέστηκε μείωση κατά 40% της κίνησης στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο της Πελοποννήσου (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) και διεκδικεί διαφυγόντα κέρδη από τη σύμβαση παραχώρησης. Ο υπουργός Υποδομών απάντησε πως θα υπογραφεί συμπληρωματική σύμβαση για να ικανοποιηθούν οι συγκεκριμένοι εργολάβοι με το επιχείρημα της ανάγκης επανεκκίνησης των έργων. Η συγκεκριμένη κοινοπραξία εκτός από το δωράκι των 350 εκατ. ευρώ έχει ήδη λάβει και το πράσινο φως για εγκατάσταση νέων μετωπικών διοδίων στη Μεγαλόπολη και ενός πλευρικού σταθμού στον κόμβο Θουρίας, έξω από την Καλαμάτα.
Νέα διόδια παντού
Όλοι όμως οι εργολάβοι-παραχωρησιούχοι, ετοιμάζονται να κάνουν χρήση των όρων που περιλαμβάνονται στις λεόντειες συμβάσεις με το δημόσιο και να επιβαρύνουν κι άλλο τους πολίτες που έχουν ήδη πληρώσει μέσω της φορολογίας για την κατασκευή σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου. Νέοι σταθμοί διοδίων θα τοποθετηθούν άμεσα στη διαδρομή Αθήνας-Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα στη Λαμία (μόλις ολοκληρωθεί η κατασκευή του πετάλου στον Μαλλιακό), αλλά και στο τμήμα Αθήνα-Χαλκίδα, ενώ αυξήσεις έρχονται, πάντα σύμφωνα με τους όρους των συμβάσεων, στα διόδια της Λεπτοκαρυάς και του Μακρυχωρίου, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σηράγγων στα Τέμπη. Κάθε νέο κομμάτι του έργου που παραδίδεται θα σημαίνει και νέους πλευρικούς σταθμούς ώστε να μην ξεφεύγουν όσοι εισέρχονται από τα νέα σημεία. Συνολικά, μέσα στον επόμενο χρόνο, το κόστος της διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη με επιστροφή, αναμένεται να φτάσει στα 70 ευρώ(!) από τα 58 που είναι μέχρι σήμερα, ενώ ένας οδηγός που ξεκινά από τη μία πόλη, θα συναντά 12 φορές μπροστά του διόδια μέχρι να πάει στην άλλη και να επιστρέψει…
Στα 26 ευρώ με επιστροφή θα εκτοξευθεί το κόστος για τη διαδρομή Αθήνας-Πάτρας όπου μέχρι το τέλος του 2015 θα προστεθεί ακόμα ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (στο Διακοφτό) ενώ εκ των συμβάσεων με την Ολυμπία Οδό προκύπτει η δυνατότητα αύξησης της τιμής των διοδίων στο Ρίο και το Ζευγολατιό, όπως και η διπλή χρέωση των οδηγών στα συγκεκριμένα διόδια που μέχρι σήμερα λειτουργούν εναλλάξ ανά μία κατεύθυνση. Και πάλι, η παράδοση συγκεκριμένων κομματιών του αυτοκινητοδρόμου περιλαμβάνει και την καθιέρωση πλευρικών διοδίων.
Επιπλέον, τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων έρχονται στη διαδρομή Αντιρρίου- Ιωαννίνων (Ιονία Οδός) και ακόμα τέσσερις με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου από τη Λαμία έως την Εγνατία (Κεντρική Οδός) στην περιοχή της Δυτικής Θεσσαλίας. Ακόμα, απρόβλεπτες αυξήσεις στον αριθμό αλλά και στις τιμές των διοδίων φέρνει η επικείμενη πώληση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες από το ΤΑΙΠΕΔ με τις πρώτες πληροφορίες να κάνουν λόγο για τουλάχιστον 15 μετωπικούς σταθμούς διοδίων σε όλο το μήκος της διαδρομής από τους 7 που λειτουργούν σήμερα, προκειμένου να γίνει… «δελεαστικό» για τους επενδυτές το έργο.
Τέλος, ήδη βουλευτές της συγκυβέρνησης από την Κρήτη προωθούν την επιβολή διοδίων ως «ρεαλιστική» λύση για τον περιορισμό των τροχαίων στο νησί.