Η κυβέρνηση της Ν.Δ. προχωρά χωρίς ενδοιασμούς και με γρήγορους, επιταχυνόμενους ρυθμούς τις αντεργατικές. Στη διαδικασία αυτή ουσιαστικά «παίζει χωρίς αντίπαλο» καθώς δεν υπάρχει αντίλογος λόγω: 1) της ανυπαρξίας λαϊκού κινήματος, 2) της ανυπαρξίας αντιπολίτευσης, 3) της ανυπαρξίας οργανωμένου, μαζικού εργατικού κινήματος, και 4) της ανυπαρξίας έστω κάποιας κριτικής, για να τηρούνται τουλάχιστον τα προσχήματα, από τα Μέσα Ενημέρωσης. Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι δεν υπάρχουν φωνές αντίστασης. Όμως στην τρέχουσα περίοδο, λόγω της γενικότερης κατάστασης έχουν πολύ μικρή δυνατότητα παρέμβασης για να τις ακούσει ο λαός και να δημιουργήσουν ένα ανάχωμα στην κυβερνητική πολιτική.

Αντεργατικοί νόμοι Ν.Δ.-Χατζηδάκη

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη το τελευταίο διάστημα, επί υπουργού Εργασίας Κ. Χατζηδάκη, προχώρησε σε μια σειρά ρυθμίσεις για θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που επιδεινώνουν την ήδη επικρατούσα άθλια κατάσταση σε όλους τους τομείς αρμοδιότητάς του: εργασία, εργασιακές σχέσεις, εργατικά δικαιώματα, κοινωνική ασφάλιση, συντάξεις, ανεργία. Ξεκίνησε τον Ιούνιο 2021 με τον αντεργατικό νόμο που έφερε τον ψευδεπίγραφο τίτλο «προστασία της εργασίας». Ο νόμος αυτός κατάργησε ουσιαστικά το οκτάωρο και μια σειρά εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα και ακύρωσε τις διαδικασίες της επιθεώρησης εργασίας. Συνεχίστηκε (Σεπτέμβριος 2021) με τη μετατροπή της επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης σε ιδιωτική ασφάλιση («ατομικός κουμπαράς»). Ακολούθησε (Απρίλιος 2022) ο νόμος για τη μετατροπή του ΟΑΕΔ σε ΔΥΠΑ (Δημόσια ΥΠηρεσία Απασχόλησης) αλλάζοντας ουσιαστικά το χαρακτήρα του και μετατρέποντάς τον σε οργανισμό συντονισμού εργασιών για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εργοδοτών και όσων εμπορεύονται την ανάγκη του κόσμου για εργασία, που έναντι παχυλών αμοιβών παρέχουν υπηρεσίες αμφιβόλου ποιότητας και σε κάποιες περιπτώσεις και περιεχομένου.

Συλλαλητήριο με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε στην Καστοριά, έξω από το κτίριο της αντιπεριφέρειας, την Τετάρτη 5/10. Οι συγκεντρωμένοι ζητούσαν μείωση του κόστους των ειδών πρώτης ανάγκης, της ενέργειας και των καυσίμων.

Κατάργηση-μετάλλαξη ΟΑΕΔ

Ο νόμος για την ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ περιέχει μια σειρά υποχρεώσεις και διαδικασίες σε βάρος των ανέργων που συνδέονται με βαριές ποινές προκειμένου να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της «υπηρεσίας», ουσιαστικά των μελλοντικών τους εργοδοτών. Ο νόμος αυτός δεν ήρθε ως «κεραυνός εν αιθρία» στο χώρο των ανέργων. Ήταν πάγια επιδίωξη της Ε.Ε. (προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων του ΟΑΕΔ από τα διαρθρωτικά ταμεία) και των εργοδοτικών οργανώσεων στην Ελλάδα, που το απαιτούσαν εδώ και χρόνια. Τον Δεκέμβριο του 2016, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η τότε, διορισμένη από την κυβέρνηση Τσίπρα, διοίκηση του ΟΑΕΔ είχε εισηγηθεί στου Μαξίμου τη θέσπιση «ποινολογίου» για τους ανέργους. Πάνω σε αυτό λοιπόν το προετοιμασμένο έδαφος ήρθε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και αποτελείωσε το έργο που άφησε ημιτελές ο ΣΥΡΙΖΑ. Στόχος η πλήρης υποταγή των ανέργων και η προετοιμασία τους, ως υποταγμένοι, για τον νέο εργασιακό τους βίο, συνήθως βραχύβιο.

Όλα αυτά γίνονται ενώ η κυβέρνηση «πανηγυρίζει» για τη χαμηλή ανεργία, συγκριτικά με το παρελθόν, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Μόνο που εδώ δίνει μια πλαστή εικόνα από πολλές πλευρές. Μπορεί η ανεργία με τη μεθοδολογία της ΕΛΣΤΑΤ να εμφανίζεται χαμηλά συγκριτικά με το παρελθόν (569.600 άνεργοι ή ποσοστό 11,6% τον Αύγουστο 2022) όμως από πλευράς ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ που καταγράφει άτομα οι άνεργοι ήταν 944.588 και το ποσοστό ήταν 20,1%. Από αυτούς το 44,6% είναι καταγεγραμμένοι για διάστημα μεγαλύτερο των 12 μηνών (μακροχρόνια άνεργοι). Όμως αυτή είναι η μισή εικόνα. Η άλλη μισή είναι οι αποδοχές από την είσοδο / επανένταξη στην εργασία. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας (σύστημα ΕΡΓΑΝΗ), οι 6 από τις 10 νέες προσλήψεις τον Αύγουστο 2022 ήταν με μισθό 398 € (μεικτά) ή 330 € καθαρά. Όσον αφορά τους επιδοτούμενους ανέργους από τους προαναφερθέντες ήταν μόλις το 13,2% τον Αύγουστο 2022. Σε αυτές τις συνθήκες ανεργίας και αμοιβών έρχεται η παρέμβαση της ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ για να «βοηθήσει» τους ανέργους να βρουν δουλειά.

Τον Δεκέμβριο του 2016, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η τότε, διορισμένη από την κυβέρνηση Τσίπρα, διοίκηση του ΟΑΕΔ είχε εισηγηθεί στου Μαξίμου τη θέσπιση «ποινολογίου» για τους ανέργους. Πάνω σε αυτό λοιπόν το προετοιμασμένο έδαφος ήρθε η κυβέρνηση Μητσοτάκη και αποτελείωσε το έργο που άφησε ημιτελές ο ΣΥΡΙΖΑ.

Ποινολόγιο σημαίνει εκβιασμός

Πριν από μερικές μέρες η διοίκηση της ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ, στο πλαίσιο αυτής της «βοήθειας» προς τους ανέργους, προχώρησε στην εξειδίκευση του ποινολόγιου σε βάρος τους, προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή. Με την εξειδίκευση οι απαράδεκτες ρυθμίσεις που περιέχει ο νόμος έγιναν ακόμα χειρότερες. Βασικό στοιχείο «σωφρονισμού» των ανέργων είναι η διαγραφή τους από το Μητρώο του Οργανισμού με συνέπεια την στέρηση των ελάχιστων δικαιωμάτων και βοηθημάτων (σε όσες περιπτώσεις συμβαίνει αυτό) που βασίζονται σε αυτή τους την εγγραφή. Ενδεικτικά του τι προβλέπει:

1) Διαγραφή από το μητρώο για δύο έτη σε περίπτωση άρνησης τριών θέσεων εργασίας, οι οποίες είναι σύμφωνες με το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης του ανέργου. Κατ’ αρχήν για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της ποινής, είναι για δύο έτη όταν το πενιχρό επίδομα ανεργίας που καταβάλλεται είναι μόνο για ένα χρόνο.

Η παραπάνω διατύπωση, που προκύπτει από το νόμο, φαίνεται ότι ήταν αρκετά γενική και δημιουργούσε εμπόδια στα σχέδια των διοικούντων την ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ έτσι την εξειδίκευσαν για να την προσαρμόσουν στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς εργασίας ως εξής: «στην περίπτωση που η εξεύρεση της κατάλληλης θέσης εργασίας καταστεί ανέφικτη, ο εργασιακός σύμβουλος δύναται να προτείνει άλλες διαθέσιμες θέσεις εργασίας που προσιδιάζουν, όσο είναι δυνατόν, στις ατομικές ιδιότητες του αναζητούντα εργασία». Με αυτή τη γενικευμένη «εξειδίκευση» θα καλείται ο καθένας άνεργος να αποδεχθεί θέση εργασίας που κατά τον εργασιακό σύμβουλο προσιδιάζει, όσο είναι δυνατόν, στις ατομικές του ιδιότητες… Δηλαδή θα πρέπει να αποδεχθεί την προτεινόμενη θέση «χωρίς πολλές κουβέντες» διότι αφ’ ενός υπάρχουν και άλλοι πολλοί που ζητούν εργασία, αφ’ ετέρου εάν διαγραφεί θα χάσει αυτά τα ελάχιστα δικαιώματα που έχει.

2) Διαγραφή για διάφορα διαστήματα γίνεται με βάση και διάφορες άλλες αιτίες π.χ.: Για 6 μήνες αν αρνηθεί πρόγραμμα κατάρτισης. Για χρονική διάρκεια ανάλογη με τη βαρύτητα της παράβασης και αναζήτηση παροχών που τυχόν έχουν καταβληθεί, σε περιπτώσεις λανθασμένης δήλωσης στοιχείων του ανέργου (ψευδή στοιχεία κατά την ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ) καθώς και αν παραλείψει να τα επικαιροποιήσει. Όταν κριθεί ως μη «συνεργάσιμος» από τους αρμόδιους υπαλλήλους ή όταν δεν επιδεικνύει την απαιτούμενη κατά την ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ επιμέλεια και δράση για την προσωπική αναζήτηση εργασίας.

3) Διάφορες άλλες υποχρεώσεις που φτάνουν μέχρι το σημείο «να δίνει αναφορά στην υπηρεσία για κάθε του βήμα. Ενδεικτικά να δίνει αναφορά για μετάβαση στο εξωτερικό για πάνω από 20 μέρες συνεχόμενες ή αθροιστικά σε διαφορετικά ταξίδια, να δίνει αντίγραφα των ενεργειών που κάνει για αναζήτηση εργασίας κ.λπ.

Όλα αυτά γίνονται για να μειωθεί κατά την κυβέρνηση η ανεργία και να δημιουργηθούν «καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας», όπως συνήθως υπόσχεται ο κ. Μητσοτάκης με κάθε ευκαιρία. Το πόσο «καλοπληρωμένες» και πόσες το είδαμε παραπάνω με τα στοιχεία που παραθέσαμε. Βέβαια την ίδια ώρα ο πρόεδρος της ΔΥΠΑ-ΟΑΕΔ που αποφάσισε για το ποινολόγιο που θα στερεί από τους ανέργους τα ελάχιστα ευεργετήματα που έχουν ήταν «γαλαντόμος» προς τον εαυτό του. Εξασφάλισε, νομότυπα φυσικά, αύξηση 1.000 ευρώ μηνιαία, όσο είναι το επίδομα ανεργίας για 2,5 ανέργους από αυτούς που φυσικά το λαμβάνουν και αυτοί είναι μόλις το 13,2% του συνόλου των ανέργων.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!