Απεμπολεί ένα σημαντικό πλεόνασμα εσόδων
Του Δημήτρη Σημαιοφορίδη*
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσει η προκήρυξη της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των κάθετων αξόνων. Μετά από χρόνια άστοχων πειραματισμών από τους πολυπληθείς συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ, ζητείται στο παραπέντε η οριστικοποίηση και η εφαρμογή μεγάλου αριθμού νέων συμβατικών σταθμών διοδίων. Φαίνεται, επίσης, ότι υπερεκτιμώνται τα ετήσια έξοδα λειτουργίας και βαριάς συντήρησης του αυτοκινητόδρομου.
Η εφαρμογή του πρωτοποριακού συστήματος των αναλογικών ηλεκτρονικών διοδίων, όπου ο χρήστης θα πληρώνει μόνο για την απόσταση που διανύει, απεμπολείται με την εσπευσμένη εγκατάσταση νέων συμβατικών σταθμών (συνολικός αριθμός 12 με 17) και μάλιστα χωρίς τεκμηριωμένη μελέτη, καθώς απουσιάζει μεταξύ άλλων η επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών δεδομένων της οδού.
Ο παραπάνω σχεδιασμός δημιουργεί απλά μία επίφαση αναλογικότητας χρέωσης για τον χρήστη, μόνο και μόνο για να εξασφαλιστούν τα έσοδα του μελλοντικού παραχωρησιούχου και να απαλλαγεί αυτός από τα έξοδα εγκατάστασης του συστήματος των ηλεκτρονικών διοδίων.
Στην προοπτική της παραχώρησης, το Σωματείο Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό θέλει να εκφράσει για άλλη μία φορά με τον πιο έντονο και κατηγορηματικό τρόπο την αντίθεσή του, καθώς:
1. H σχεδιαζόμενη παραχώρηση στον στρατηγικό τομέα των δικτύων μεταφορών δεν αποτελεί, σε καμία περίπτωση, συμφέρουσα προοπτική για το Ελληνικό Δημόσιο. Σήμερα, με 7 συμβατικούς σταθμούς και με μόνο 15,6 ευρώ χρέωση για διαδρομή 650χλμ. σε ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, τα έσοδα υπερκαλύπτουν κατά πολύ τα έξοδα λειτουργίας και ελαφράς συντήρησης.
2. Δεν πρέπει να εκχωρηθεί ένας δρόμος που στοίχισε 6,5 δισ. ευρώ, σε περίοδο μειωμένων εσόδων λόγω οικονομικής κρίσης, διότι το αποτέλεσμα θα είναι να παραχωρηθεί με πολύ χαμηλό τίμημα. Ποια είναι, αλήθεια, η αναπτυξιακή στόχευση, να αναλάβει μία ιδιωτική εταιρία την είσπραξη των διοδίων, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα υπερεκτιμημένες ευθύνες στον τομέα λειτουργίας και συντήρησης, γενικώς και αορίστως καθορισμένες, όταν σήμερα, το Ελληνικό Δημόσιο εισπράττει απευθείας τα διόδια, μέσω της εταιρίας Εγνατία Οδός Α.Ε. που έχει, αποδεδειγμένα, την τεχνογνωσία και την εμπειρία να συντηρήσει και να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο;
3. Η οικονομική και επιτυχημένη διαχείριση από την Εγνατία Οδός Α.Ε., μπορεί να εξασφαλίσει τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου αποπληρώνοντας ταυτόχρονα τις μειωμένες πλέον δανειακές υποχρεώσεις της εταιρίας (ύψους 165 περίπου εκατ.), τις οποίες ανέλαβε αποκλειστικά για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου. Μετά, δε, το πέρας της πενταετίας που απαιτείται για την αποπληρωμή του δανείου, θα προκύπτει σημαντικό πλεόνασμα υπέρ του Δημοσίου, το οποίο μπορεί να διατεθεί για επενδύσεις σε έργα υποδομής της χώρας και στη συντήρηση του εγκαταλειμμένου εναλλακτικού οδικού δικτύου της περιοχής.
4. Ο δημόσιος χαρακτήρας της οδού αποφέρει όφελος στον χρήστη της, λόγω του σημαντικά μειωμένου κόστους διέλευσης ανά χιλιόμετρο γι’ αυτόν, σε σχέση με τους υπόλοιπους ημιτελείς και παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Στην περίπτωση του ιδιώτη επενδυτή, το κόστος για τον χρήστη αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, χωρίς κανένα άλλο όφελος για την ελληνική οικονομία, καθώς ο υπό παραχώρηση αυτοκινητόδρομος είναι ολοκληρωμένος κατασκευαστικά και ως εκ τούτου, ούτε νέες επενδύσεις μεγάλου μεγέθους απαιτείται να γίνουν, ούτε νέες θέσεις εργασίας πρόκειται να δημιουργηθούν.
* Ο Δημήτρης Σημαιοφορίδης είναι Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην Εγνατία Οδό