Οι ερευνητές δήλωσαν πως η μελέτη έδειξε ότι μια ομάδα ελίτ που απολαμβάνει συχνές πτήσεις είχε μεγάλο αντίκτυπο στην κλιματική κρίση που επηρέασε τους πάντες.
Είπαν ότι η πτώση του αριθμού των επιβατών κατά 50% το 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, πρέπει να είναι μια ευκαιρία να καταστεί η αεροπορική βιομηχανία δικαιότερη και πιο βιώσιμη. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με τη θέσπιση πράσινων μέτρων με τις τεράστιες ενισχύσεις που έδωσαν οι κυβερνήσεις στη βιομηχανία, όπως συνέβη στη Γαλλία.
Η συμβολή της παγκόσμιας αεροπορίας στην κλιματική κρίση αυξάνεται γρήγορα πριν από την πανδημία Covid-19, με τις εκπομπές να αυξάνονται κατά 32% το 2013-18. Οι αριθμοί πτήσης το 2020 έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ, αλλά ο κλάδος αναμένει να επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα έως το 2024.
«Αν θέλετε να επιλύσουμε την κλιματική αλλαγή και να επανασχεδιάσουμε [την αεροπορία], τότε θα πρέπει να ξεκινήσουμε από την κορυφή, όπου μερικοί “μεγάλοι εκπομποί ρύπων” συμβάλλουν μαζικά στην υπερθέρμανση του πλανήτη», δήλωσε ο Stefan Gössling στο Πανεπιστήμιο Linnaeus στη Σουηδία, ο οποίος ηγήθηκε της νέας μελέτης. «Οι πλούσιοι είχαν πάρα πολύ ελευθερία να σχεδιάσουν τον πλανήτη σύμφωνα με τις επιθυμίες τους. Πρέπει να δούμε την κρίση ως ευκαιρία να αδυνατίσουμε το σύστημα αεροπορικών μεταφορών.»
Ο Dan Rutherford, στο Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (International Council on Clean Transportation) που δεν είναι μέρος της ερευνητικής ομάδας, δήλωσε ότι η ανάλυση έθεσε το ζήτημα της ισότητας. «Τα οφέλη της αεροπορίας μοιράζονται πιο άνισα σε ολόκληρο τον κόσμο από πιθανώς οποιαδήποτε άλλη σημαντική πηγή εκπομπών», είπε. «Υπάρχει λοιπόν σαφής κίνδυνος η ειδική μεταχείριση που απολαμβάνουν οι αεροπορικές εταιρείες να προστατεύει τα οικονομικά συμφέροντα των πλούσιων παγκοσμίως». […]
Οι ερευνητές υπολόγισαν το κόστος της κλιματικής ζημίας που προκλήθηκε από τις εκπομπές των αερομεταφορών στα 100 δισ. δολάρια το 2018. Η απουσία πληρωμών για την κάλυψη αυτής της ζημίας «αντιπροσωπεύει μια σημαντική επιδότηση στους πιο εύπορους», ανέφεραν οι ερευνητές. «Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη να εξεταστεί ο τομέας, και ιδίως οι κύριοι εκπομποί ρύπων.» […]
Η επιβολή φόρων στις μεγάλες εταιρίες είναι μια πρόταση για την αποθάρρυνση των πτήσεων. «Κάποιος θα πρέπει να πληρώσει για να μειωθεί το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται από τις πτήσεις – γιατί δεν θα πρέπει να είναι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες;», είπε ο Rutherford. Ωστόσο, ο Gössling ήταν λιγότερο ενθουσιώδης, επισημαίνοντας ότι οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ήταν συνήθως πολύ πλούσιες, πράγμα που σημαίνει ότι οι υψηλότερες τιμές εισιτηρίων μπορεί να μην τις αποτρέψουν.
«Ίσως ένας πιο παραγωγικός τρόπος είναι να ζητάμε από τις αεροπορικές εταιρείες να αυξάνουν το μερίδιο των συνθετικών καυσίμων [χαμηλού άνθρακα] κάθε χρόνο έως και 100% έως το 2050», δήλωσε ο Gössling. Η ανάγκη για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα από το 2025 υποστηρίζεται από ορισμένους του κλάδου.
Από άρθρο του Damian Carrington στον Guardian, 17/11/2020