Πόλεμος δικηγόρων με τις Ενώσεις Καταναλωτών στην Κρήτη που επίσης τσακώνονται μεταξύ τους
Σε ανοιχτό πόλεμο με τις ενώσεις καταναλωτών που λειτουργούν στην Κρήτη μπαίνουν οι δικηγορικοί σύλλογοι του νησιού κατηγορώντας τες για «παραπλάνηση των καταναλωτών» και για «παρέμβαση στο νομικό έργο με κατευθύνσεις που αποδεικνύονται λανθασμένες». Αντικείμενο της κοινής παρέμβασης των Δικηγορικών Συλλόγων Ηρακλείου, Χανίων, Ρεθύμνου και Λασιθίου αποτελούν οι συνεχείς εμφανιζόμενες ως «επιτυχίες» των ενώσεων στη δικαίωση κυρίως των δανειοληπτών κατ’ εφαρμογή του νόμου Κατσέλη.
«Με ορισμένες από τις δράσεις τους έχουν εξελιχθεί σε μία πηγή παραπλάνησης του καταναλωτικού κοινού» αναφέρουν σε κοινή τους ανακοίνωση οι δικηγορικοί σύλλογοι τονίζοντας πως οι δύο ενώσεις καταναλωτών του νησιού προβάλλουν με όρους «διαφημιστικούς» προσωρινές διαταγές των Δικαστηρίων οι οποίες, ούτως ή άλλως, προβλέπονται από το νόμο.
Ανταγωνισμός προβολής
Στην ανακοίνωση των τεσσάρων δικηγορικών συλλόγων σαφώς υπεισέρχεται και η συντεχνιακή λογική, αφού οι Ενώσεις Καταναλωτών παρέχουν δωρεάν νομικές συμβουλές σχεδόν στο σύνολο των μελών τους (αρκεί να τους αποδείξουν πως βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση) και συνεπώς… κόβουν πελάτες από τον δικηγορικό κλάδο. Επί της ουσίας όμως φαίνεται να μην έχουν άδικο ως προς τον ανταγωνισμό προβολής και «διαφήμισης» στον οποίο επιδίδονται οι δύο ενώσεις προβάλλοντας ως μεγάλες επιτυχίες αποφάσεις που ακόμα και χωρίς δικηγόρο θα πετύχαιναν οι δανειολήπτες με βάση τα ευεργετήματα του νόμου Κατσέλη.
Περισσότερο «δραστήρια» είναι τα τελευταία χρόνια η Ένωση Καταναλωτών Κρήτης, η οποία ξεκίνησε ως φορέας των Χανίων αλλά σύντομα φρόντισε να αποκτήσει γραφείο και στην Ιεράπετρα ώστε να καλύπτει την Κρήτη «απ’ άκρη σ’ άκρη» όπως διατείνεται η πρόεδρός της Ιωάννα Μελάκη. Ασφαλώς τα χρόνια της λειτουργίας της έχει βοηθήσει δεκάδες πολίτες που κατέφυγαν σε αυτήν και έχει επιτύχει σημαντικές αποφάσεις δικαστηρίων, ωστόσο στις ενημερώσεις της προς τον Τύπο είναι ορατή η προσπάθεια μεγέθυνσης των επιτυχιών αυτών σε έναν ιδιότυπο διαγκωνισμό με την ανταγωνίστρια Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου, που εδρεύει μες στο Ηράκλειο αλλά αυτοπροσδιορίζεται επίσης ως Προστασία Καταναλωτών της Περιφέρειας Κρήτης.
Η ΕΝΚΗ, από την πλευρά της, λειτουργεί από το 1991 και έχει στελεχωθεί από πρόσωπα του στενού χώρου του ΠΑΣΟΚ με πρόεδρο τον καθηγητή της Ιατρικής Σχολής Νίκο Τζανάκη και μέλος την γραμματέα της Περιφερειακής Επιτροπής Κρήτης του κόμματος, Μαρία Λυράκη. Το 2012 η Ένωση Καταναλωτών Ηρακλείου ενεπλάκη στη διαδικασία των προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας συστήνοντας την Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Αλληλεγγύη Κρήτης, η οποία διοχέτευσε άνεργους σε δήμους και φορείς του Δημοσίου λαμβάνοντας και σχετική προμήθεια για κάθε πρόσληψη.
Από την Κρήτη, τέλος, έχει ξεκινήσει και η πολύχρονη διαμάχη των ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών) και Νέο ΙΝΚΑ, που έφτασε μέχρι και τα δικαστήρια για την πατρότητα του σχετικού τίτλου.
«Λανθασμένες νομικές συμβουλές»
Πάντως, ως προς την ουσία και την ποιότητα των νομικών συμβουλών που παρέχονται από τους φορείς αυτούς, οι δικηγορικοί σύλλογοι της Κρήτης μιλούν για «λανθασμένες νομικές συμβουλές», τονίζοντας πως οι Ενώσεις επεμβαίνουν «με νομικές κατευθύνσεις που αποδεικνύονται πλειστάκις λανθασμένες», ενώ καλούν τους πολίτες της Κρήτης να εμπιστεύονται τις νομικές υπηρεσίες των δικηγόρων που με ευθύνη εγκυρότητα και με φερέγγυο τρόπο δίνουν λύσεις στο θέμα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και των προβληματικών δανείων στις τράπεζες, και τις Ενώσεις Καταναλωτών να περιοριστούν, αποκλειστικά, στο πλαίσιο της ενημέρωσης όπως θεσμικά έχουν την υποχρέωση.
«Είμαστε υποχρεωμένοι να εναντιωθούμε στη μη σωστή λειτουργία αυτών των Ενώσεων, στην αντιποίηση της νομικής ιδιότητας με ανέξοδες υποσχέσεις και την προβολή των νομικών επιτυχιών που είναι παραπλανητικές αφού ούτως ή άλλως οι φερόμενες αυτές επιτυχίες προβλέπονται από το νόμο», καταλήγει η ανακοίνωση των δικηγορικών συλλόγων.
Μάριος Διονέλλης