Επιμέλεια: Γιάννης Σχίζας

Το κουαρτέτο των πρώτων τουριστών του διαστήματος με σκάφος της SpaceX προσθαλασσώθηκε το βράδυ του Σαββάτου (τοπική ώρα) στον Ατλαντικό Ωκεανό, στα ανοικτά των ακτών της Φλόριντας, έπειτα από τρεις ημέρες στο διάστημα, γεγονός που σήμανε ότι στέφθηκε από επιτυχία η πρώτη αποστολή σε τροχιά στην ιστορία χωρίς τη συμμετοχή κανενός επαγγελματία αστροναύτη ή κοσμοναύτη.

Η προσθαλάσσωση έγινε την προβλεπόμενη ώρα, στις 19:00 (ώρα ανατολικής ακτής των ΗΠΑ· στις 02:00 ώρα Ελλάδας), σύμφωνα με τα πλάνα που αναμεταδόθηκαν απευθείας από την εταιρεία του μεγιστάνα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων Ίλον Μασκ (Tesla). Τέσσερα μεγάλα αλεξίπτωτα επιβράδυναν την κάθοδο της κάψουλας στα 24,14 χιλιόμετρα την ώρα.

Η ανάκτηση της κάψουλας αναμενόταν πολύ γρήγορα από πλοία της SpaceX και η έξοδος των τεσσάρων αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί σε περίπου μια ώρα. Πλάνα από το εσωτερικό της κάψουλας εικόνιζαν τους ερασιτέχνες αστροναύτες ήρεμους, προσδεδεμένους ακόμη στα καθίσματά τους.

Η κάψουλα ονόματι Resilience εισήλθε στην ατμόσφαιρα με τις θερμοκρασίες λόγω της τριβής να φθάνουν στο εξωτερικό της τους 1.927° Κελσίου. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι επιβαίνοντες φόραγαν στολές ικανές να τους κρατήσουν δροσερούς αν η καμπίνα των επιβατών θερμαινόταν υπερβολικά.

Η αποστολή, που βαπτίστηκε Inspiration4, αναχώρησε την Τετάρτη από το Διαστημικό Κέντρο Κένεντι, στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ, με επαναχρησιμοποιούμενο πύραυλο δύο σταδίων Falcon 9 της SpaceX. Μέσα σε τρεις ώρες, η κάψουλα είχε φθάσει σε ύψος τροχιάς, στα 585 χιλιόμετρα, πιο μακριά από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό κι από το τηλεσκόπιο Χαμπλ, πιο μακριά από οποιαδήποτε άλλη διαστημική αποστολή μετά το τέλος αυτών στη Σελήνη, δηλαδή του προγράμματος Apollo της NASA, το 1972.

Η αποστολή ήταν η πρώτη του εγχειρήματος του Μασκ στον τομέα του τουρισμού στο διάστημα, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Χαρακτηρίζεται άλμα μπροστά έναντι των ανταγωνιστών του στο πεδίο. Απευθύνεται σε ανθρώπους ικανούς να πληρώσουν μια μικρή περιουσία για την εμπειρία και για να αποκτήσουν διαπιστευτήρια ερασιτέχνη αστροναύτη. Εξάλλου λιτό και καυστικό ήταν το σχόλιο του Ίλον Μασκ για το γεγονός ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δεν έδωσε τα συγχαρητήριά του για την επιτυχή ολοκλήρωση της διαστημικής αποστολής Insiration4.

Ο γνωστός επιχειρηματίας απάντησε σε ερώτηση ακολούθου του στο Twitter που τον ρώτησε για το θέμα, ότι δηλαδή ο Μπάιντεν δεν έκανε κάποιο σχόλιο για την επιστροφή στη Γη των τεσσάρων ερασιτεχνών αστροναυτών που συμμετείχαν στην αποστολή της SpaceX. Θυμίζουμε ότι χάρη στην αποστολή συγκεντρώθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια για το νοσοκομείο Παίδων St. Jude. Ο Μασκ απάντησε με δύο λέξεις στην ερώτηση που του έκανε ο ακόλουθός του για τον Μπάιντεν: «Ακόμα κοιμάται». Αξίζει να σημειωθεί ακόμα ότι ο Λευκός Οίκος και η SpaceX δεν ανταποκρίθηκαν σε ερώτηση για σχολιασμό της συγκεκριμένης ανάρτησης. Πάντως κορυφαίοι αξιωματούχοι της NASA συνεχάρησαν τον Μασκ και την SpaceX για την επιτυχημένη αποστολή Inspiration4.


Αισιοδοξία χωρίς έρεισμα

Πενήντα ημέρες πριν από την έναρξη της διάσκεψης COP 26 τον Νοέμβριο στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Epson ανακοινώνει τα αποτελέσματα του Βαρόμετρου Κλιματικής Πραγματικότητας. Η έρευνα της Epson αποκαλύπτει ένα δυνητικά επιζήμιο χάσμα μεταξύ της κλιματικής πραγματικότητας και της κατανόησης των καταστροφικών συνεπειών από τους ανθρώπους.

Στο Βαρόμετρο συμμετείχαν άτομα από την Αυστραλία, τη Βραζιλία, την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ινδία, την Ινδονησία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, τη Σιγκαπούρη, τη Νότια Κορέα, την Ισπανία, την Ταϊβάν, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Όταν ερωτήθηκαν για τις απόψεις τους σχετικά με την ικανότητα της ανθρωπότητας να αποτρέψει μια κλιματική κρίση κατά τη διάρκεια της ζωής τους, σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες (46%) δήλωσαν πολύ ή αρκετά αισιόδοξοι. Αυτό το ποσοστό ξεπερνά κατά πολύ τους μόλις 27% που απάντησαν ότι είναι πολύ ή αρκετά απαισιόδοξοι.

Οι πιο δημοφιλείς λόγοι που βρίσκονται πίσω από αυτήν την αισιοδοξία είναι η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των ανθρώπων για την κλιματική αλλαγή (32%), η δυνατότητα της επιστήμης και η τεχνολογίας να παρέχουν λύσεις (28%) και η μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (19%). Σε παγκόσμιο επίπεδο, το 5% των ερωτηθέντων δεν πιστεύει καθόλου ότι υπάρχει κλιματική έκτακτη ανάγκη, με τις ΗΠΑ (11%), τη Γερμανία (7%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (6%) να βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της λίστας των αρνητών της κλιματικής αλλαγής.

Όπως αναφέρει η Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC), θα χρειαστούν χιλιετίες για να αντιστραφούν ορισμένες κλιματικές αλλαγές που έχουν προκληθεί από τον άνθρωπο και, δεδομένης μιας σειράς παγκόσμιων γεγονότων, όπως ο πιο θερμός Ιούλιος που καταγράφηκε ποτέ, οι δασικές πυρκαγιές στην Ευρώπη, τη βόρεια Αμερική και την Ασία και οι πλημμύρες στην Κίνα, την Κολομβία και τη Γερμανία, ενώ τα ευρήματα του Βαρόμετρου Κλιματικής Πραγματικότητας της Epson υποδεικνύουν τον θρίαμβο της αισιοδοξίας έναντι των αποδείξεων και μια καταστροφική έλλειψη κατανόησης της κλιματικής πραγματικότητας.

Ο Henning Ohlsson, διευθυντής Βιωσιμότητας της Epson Europe, αναφέρει: «Καθώς η κλιματική έκτακτη ανάγκη εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας, είναι πραγματικά ανησυχητικό ότι πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να αποδεχτούν την ύπαρξή της ή ακόμα και την αρνούνται κατηγορηματικά. Αυτό πρέπει να μας αφυπνίσει όλους –κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και την κοινωνία– να συνεργαστούμε, ώστε η διάσκεψη COP 26 να λάβει τις αποφάσεις και να εμπνεύσει τις ενέργειες που απαιτούνται για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής.»


Το μικρότερο αεροδρόμιο

Το μικρότερο αεροδρόμιο παγκοσμίως πρόκειται να λειτουργήσει στη Βρετανία, το οποίο θα φιλοξενεί drones και ιπτάμενα ηλεκτρικά ταξί. Πρόκειται για μία κατασκευή η οποία θα σηματοδοτήσει αφενός την εποχή των μηδενικών ρύπων, αφετέρου την κανονικοποίηση των μεταφορών μέσω αέρος στις αστικές περιοχές.

Το αεροδρόμιο, ονόματι Air-One, αναμένεται πως θα ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους και θα πρόκειται για συνεργασία μεταξύ της εταιρείας Urban-Air Port, η οποία εξειδικεύεται στην ανέγερση μικρο-αεροδρομίων με μηδενικούς ρύπους, και της Hyundai. Η κορεάτικη αυτοκινητοβιομηχανία προσβλέπει στην ευρεία διοχέτευση ιπτάμενων ταξί στην αγορά μέχρι το 2028.

Θα βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή του Coventry και σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της εταιρείας απαιτούνται μόνο λίγες ημέρες για να στηθεί ή να αποδομηθεί. Οι διαστάσεις του θα είναι εξαιρετικά περιορισμένες, περίπου το 60% σε σχέση με το μέσο ελικοδρόμιο, ώστε να μπορούν να κατασκευαστούν αντίγραφα κοντά σε αστικά κέντρα και σε μικρές πόλεις. Ο στόχος είναι να μπορεί να φιλοξενήσει ιπτάμενα οχήματα και drone, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα να φορτίζονται σε αυτού του είδους τα μίνι-αεροδρόμια.

Η Urban-Air Port προσβλέπει στην ανέγερση περίπου 200 ακόμη μικρών αεροδρομίων παγκοσμίως στα επόμενα πέντε χρόνια, τα οποία θα εκπέμπουν μηδενικούς αέριους ρύπους. Αναμένεται πως μέσα στις επόμενες δεκαετίες θα υπάρχουν ιπτάμενα αεροσκάφη αποκλειστικά για πτήσεις πάνω από την πόλη, τα οποία θα είναι πλήρως ηλεκτρικά. Μόνο στις ΗΠΑ, και ιδίως χάρη στις πόλεις με σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα, ο τζίρος του κλάδου αστικών αεροπορικών μετακινήσεων προβλέπεται να ανέλθει στα 500 δισ. δολάρια. Ενδέχεται να συνεισφέρει περίπου στο 4% ολόκληρης της αγοράς των εσωτερικών πτήσεων μέχρι το 2050.

Πηγή: www.moneyreview.gr

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!