Του Νίκου Νούλα.
Λίγες μέρες πριν ξεκινήσει η μεγάλη έξοδος για το Πάσχα επέλεξαν οι υπουργοί Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, και Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, να ρίξουν την υποτιθέμενη είδηση-βόμβα την οποία τα επίσημα ΜΜΕ φρόντισαν να αναπαράγουν με μεγάλους τίτλους. Μείωση των διοδίων σε ποσοστό 25% έως 30%, η οποία στα υπό κατασκευή τμήματα μπορεί να φτάσει το 50% και ειδική εκπτωτική πολιτική για συχνούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων.

Υπάρχει όμως και η ουσία και φυσικά εξακ ολουθεί πάντα να υπάρχει και η… πραγματικότητα. Πρώτον: τα παραπάνω είναι ένα μέρος από τις προτάσεις που καταθέτει η κυβέρνηση προς τους άλλους δύο της «τρόικας» των εθνικών οδών (μεγαλοεργολάβοι και τράπεζες). Πρόκειται, λοιπόν, για προτάσεις και όχι για αποφάσεις, που έρχονται σε κατάφορη αντίθεση με την πραγματικότητα των συνεχών αυξήσεων των αντιτίμων και πολλαπλασιασμού των σταθμών διοδίων (πλευρικών και μετωπικών). Δεύτερον: Το αν θα υιοθετηθούν οι συγκεκριμένες προτάσεις θα εξαρτηθεί από πολλά και κυρίως από το ποιος θα πληρώσει τη διαφορά μεταξύ του ισχύοντος και του μειωμένου αντιτίμου. Η κυβέρνηση δεν έχει δισταγμούς σε αυτό το θέμα και δηλώνει ότι θα χρηματοδοτήσει τη μείωση από τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια. Αυτό, σε απλά ελληνικά, σημαίνει το Ελληνικό Δημόσιο αποσύρεται από ένα μέρος των εσόδων που θα λάμβανε από τη λειτουργία των διοδίων.

Η έξοδος του Πάσχα πονοκέφαλος για την «τρόικα» των αυτοκινητοδρόμων
Ενόψει της μεγάλης εξόδου, η κυβέρνηση θέλει να ανακόψει το κύμα Δεν Πληρώνω. Έτσι, μαζί με το μαστίγιο που είναι η σκλήρυνση της στάσης στους σταθμούς διοδίων, ρίχνει και το επικοινωνιακό… καρότο. Αλλά οι οδηγοί εμπιστεύονται περισσότερο τα μάτια τους από τα λόγια του κάθε Ρέππα, Μαγκριώτη και λοιπών συγγενών. Η επιβολή της «συμφιλίωσης των πολιτών με τους αυτοκινητόδρομους», που με κάθε μέσο επιδιώκει η κυβέρνηση, δεν θα είναι εύκολη υπόθεση.

Χαριστικών συμβάσεων συνέχεια…
Εδώ βρίσκεται και η ουσία των προτάσεων της κυβέρνησης. Προσπαθώντας να αντιμετωπίσει το «σκεπτικισμό των τραπεζών», δηλαδή τον ωμό εκβιασμό τους ότι θα πάψουν -πράγμα που σε μεγάλο βαθμό έχουν ήδη κάνει- τις χρηματοδοτήσεις ανακοίνωσε την πρότασή της για άμεση παροχή εγγυήσεων ύψους 500 εκ. ευρώ προς τις τράπεζες. Αυτά για να λαδωθεί η μηχανή. Για να χορτάσει, όμως, το αχόρταγο πολυεθνικό κεφάλαιο, η κυβέρνηση προτείνει την απόσυρση του Ελληνικού Δημοσίου από τα μελλοντικά ποσοστά του από τα έσοδα των διοδίων και την χορήγηση των εν λόγω κεφαλαίων είτε για τη διασφάλιση της χρηματοδότησης και ως εγγυήσεις προς τις τράπεζες, είτε για την κάλυψη του κρατικού χρέους, είτε ως αντιστάθμισμα για τη μείωση των διοδίων που προαναφέραμε. Για το λόγο αυτό έχει προβλεφθεί η δημιουργία μιας εταιρίας ειδικού σκοπού με τίτλο Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, όπου θα παραχωρηθεί το σύνολο των δικαιωμάτων του Δημοσίου από τα μελλοντικά διόδια.

* Ο Νίκος Νούλας είναι μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!