«Η Γαλλία αντιμέτωπη με την Ιστορία της», έγραφε στο εξώφυλλό του, πριν λίγο καιρό, το κεντροδεξιό περιοδικό Le Point, υπενθυμίζοντας στον υπότιτλο έξι από τις μεγαλύτερες γαλλικές επαναστάσεις, από τον 17ο αιώνα έως την Κομμούνα του 1871… Η Γαλλία, όλες οι τάξεις της, πλην ίσως των αγγλόφωνων μάνατζερς των γαλλικών πολυεθνικών και ορισμένων ακραίων νεοφιλελεύθερων και νεοσυντηρητικών, που ντρέπονται για την ιστορία της χώρας τους, παραμένει πάντα ενδόμυχα περήφανη για την Επανάστασή της, ακόμα κι αν τρέμει την ανάμνησή της.

Αυτό που είναι διαπίστωση για το περιοδικό, είναι πηγή έμπνευσης για το πλήθος που περνάει μπροστά μου, χαρούμενο από τη μέθεξη στο ομόφρονο «Εμείς» των πολλών, αλλά και τη ξαφνική συνείδηση της δύναμής του. Ξεχύνεται τώρα από τον στενό δρόμο, που το στρίμωχνε, στην άπλα της Πλατείας της Δημοκρατίας (Place de la Republique), τραγουδώντας τη Μασσαλιώτιδα. Είναι το δημοφιλέστερο από τα τραγούδια των Κίτρινων Γιλέκων. Δεύτερο πιο δημοφιλές είναι το τραγούδι των παρτιζάνων της Κατοχής, που του ‘χουν αλλάξει όμως τους στίχους. Τώρα καλεί τους «ξεδοντιασμένους», τους «αγράμματους», τους «τεμπέληδες» («κοσμητικά επίθετα» που εξαπέλυσαν οι μακρονιστές εναντίον όσων αντιδρούν στις «μεταρρυθμίσεις» τους) να ξεσηκωθούν, να μη λυπηθούν δάκρυα και αίμα, εναντίον της δικτατορίας του Χρήματος, όπως έκαναν οι πρόγονοί τους κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής…

Η Μασσαλιώτιδα είναι ταυτόχρονα και ο επίσημος Εθνικός Ύμνος της Γαλλίας. Καλεί τα «παιδιά της πατρίδας», τους «πολίτες» να «πάρουν τα όπλα» και να σηκώσουν τα «ματωμένα λάβαρα» κατά της «τυραννίας», καθώς έρχεται η «ώρα της δόξας».

Τοιχογραφία του Πασκάλ Μπουαγιάρ και άλλων σε εργατική συνοικία του Παρισιού, διασκευή του φημισμένου πίνακα του Ευγένιου Ντελακρουά «Η Ελευθερία Οδηγεί τον Λαό».

Η ώρα των δακρυγόνων

Προς το παρόν βέβαια, είναι μάλλον η «ώρα των δακρυγόνων» που έρχεται. Πέφτουν βροχή λίγο πιο πέρα από την Place de la Republique, καθώς το πλήθος συνεχίζει την πορεία του. «Πανάθεμά σας», μονολογώ, γιατί μόλις εντόπισα τον Ερίκ Ντρουέ, τον φορτηγατζή που ‘γινε «αστέρι» των Γιλέκων και κανόνιζα μια συνέντευξη μαζί του, αλλά με πρόλαβε η σύγκρουση σκορπίζοντάς μας, άλλους σε αναζήτηση καταφυγίου κι άλλους να ορμάνε μπροστά. Ο Ντρουέ έχει μερικές εκατοντάδες χιλιάδες οπαδούς στη σελίδα του στο Facebook και είναι τώρα εξίσου δύσκολο να τον βρεις όσο και τον πρωθυπουργό.

Δεν παίζεις όμως αυτή την εποχή με τα δακρυγόνα στη Γαλλία. Είναι κάμποσοι που ξεκίνησαν το πρωί με δύο μάτια και δύο χέρια για να καταλήξουν το βράδυ μονόφθαλμοι ή μονόχειρες στα νοσοκομεία. Δίκοπο μαχαίρι, βέβαια, αυτή η ένταση της καταστολής, που προκάλεσε ήδη σοβαρές διαμαρτυρίες της Διεθνούς Αμνηστίας, εκπροσώπων του νομικού κόσμου της χώρας, ακόμη και κυβερνητικών βουλευτών. Αποθαρρύνει μεν πολλούς να κατέβουν στις διαδηλώσεις, εξαγριώνει όμως τους υπόλοιπους…

Τέλος πάντων. Στη γωνία ακριβώς, ένας διαδηλωτής, ντυμένος με μια στολή του 18ου αιώνα, χτυπάει ρυθμικά το ταμπούρλο του. Μπαμπ, μπαμπ, μπαμπ… Κανείς δεν φαίνεται να του δίνει σημασία. Αλλά δεν χρειάζεται και να του δώσει. Υπόκρουση στη διαδήλωση, το μήνυμα που μεταφέρει ο ήχος είναι τόσο συντριπτικά σαφές που μπαίνει στο κεφάλι χωρίς ίσως να περάσει καν από το μυαλό, από τη συνείδηση. Είναι ο ίδιος ακριβώς ήχος που ακουγόταν και πάλι, εδώ στο Παρίσι, στα τέλη του 18ου αιώνα, συνοδεύοντας τον Λουδοβίκο 16ο και τη Μαρία Αντουανέτα στην πορεία τους προς τη λαιμητόμο…

Ο Λαός

«Δεν θα γίνει όπως το 1968, δεν θα αφήσουμε να μας πουλήσουν και να μας προδώσουν, θα φτάσουμε μέχρι το τέλος», μου λέει η εκπρόσωπος της «Συνέλευσης των Πολιτών» από το Σεν Ναζέρ, εργατούπολη και κέντρο της γαλλικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. «Ή όλα ή τίποτα», συμπυκνώνει τη θέση του ο Μαρκ, νεαρός επικεφαλής ενός τοπικού συνδικάτου σιδηροδρομικών, που μου μοιάζει κοντά στους τροτσκιστές. Μία από τις πιο φιλικές προς τα Γιλέκα από τις πολλές τάσεις των τελευταίων κάνει μια συγκέντρωση στο Παρίσι, μαζί με την «Επιτροπή των Πληγωμένων» και τη «Συνέλευση των Γυναικών» (των Κίτρινων Γιλέκων). Ακούει στο όνομα «Διαρκής Επανάσταση», κι αν εξακολουθεί να διακρίνεται από ένα είδος εμμονικής προσήλωσης στο ρόλο της εργατικής τάξης, όπως τον περιγράφουν τα βιβλία, πλησίασε όμως τους ξεσηκωμένους, παραμερίζοντας την άπωση ενός τμήματος της «επαναστατικής Αριστεράς» απέναντι σε οποιοδήποτε εθνικό σύμβολο.

Τα αποδέχεται αυτά τα σύμβολα, έστω κι αν δεν μοιάζει να συνειδητοποιεί πλήρως ότι η Τάξη ξέρει καλύτερα από τους επίδοξους εκπροσώπους της ότι δεν της είναι απαραίτητα τα ταξικά σύμβολα, το αντίθετο, όταν ήδη εκφράζει τη θέληση του έθνους. Η συντριπτική πλειοψηφία των Γάλλων υποστηρίζει τα βασικά αιτήματα των Γιλέκων. Για ποιο λόγο λοιπόν τα λαϊκά στρώματα της Γαλλίας, που κατέβηκαν στο δρόμο, να σηκώσουν τα «ταξικά» τους λάβαρα, τα λάβαρα του μέρους, όταν μπορούν να γίνουν οι εκφραστές του όλου; Υπάρχει και ένας βαθύτερος λόγος. Εδώ δεν διεξάγεται μια σύγκρουση μεταξύ διαφόρων κοινωνικών δυνάμεων για την κατεύθυνση ενός έθνους-κράτους. Εδώ, στο συγκεκριμένο χώρο και χρόνο δηλαδή, το διακύβευμα αφορά την ύπαρξη την ίδια του έθνους και του κράτους, αν θα υπάρχουν και στο μέλλον όπως στο παρελθόν, ή θα απορροφηθούν από τις οικονομικές δυνάμεις του «ύστερου παγκόσμιου καπιταλισμού»…

Δεν παίζεις όμως αυτή την εποχή με τα δακρυγόνα στη Γαλλία: είναι κάμποσοι που ξεκίνησαν το πρωί με δύο μάτια και δύο χέρια για να καταλήξουν το βράδυ μονόφθαλμοι ή μονόχειρες στα νοσοκομεία…

Διαβαίνοντας τον Ρουβίκωνα

Στην αίθουσα, κοντά στο μετρό Βολταίρ, που βρήκε να κάνει την εκδήλωσή της η «Διαρκής Επανάσταση» μαζί με τους Πληγωμένους και τις Γυναίκες, κάνει ψοφόκρυο και τα καθίσματα είναι λίγα. Κάτι που δεν αποτρέπει εκατοντάδες ανθρώπους να την παρακολουθήσουν με προσήλωση μέχρι το τέλος, όρθιοι και στριμωγμένοι. Η εκπρόσωπος της Συνέλευσης των Γυναικών διεκτραγωδεί τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενες γυναίκες στη Γαλλία. Τα στόματα έχουν ανοίξει τώρα και δεν λένε να κλείσουν πια στη Γαλλία. Στις Συνελεύσεις τους, στις συγκεντρώσεις, στο Facebook, παντού (εκτός από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που είναι, όσο ποτέ άλλοτε, στο δικό τους, τελείως διαφορετικό, εικονικό κόσμο), εκφράζεται τώρα ο αφόρητος κοινωνικός πόνος, τα καθημερινά προβλήματα των λαϊκών στρωμάτων, της μισής σχεδόν, της εγκαταλελειμμένης, περιφρονημένης, αδικημένης, αποξενωμένης, μέχρι την εμφάνιση των Γιλέκων, Γαλλίας.

Τώρα είναι η σειρά του εικοσάχρονου Φρανκ να σηκωθεί και να πάρει το μικρόφωνο. Τίποτα δεν ακούγεται μέσα στην αίθουσα, καθώς περιγράφει, με απλά λόγια και σπαστή φωνή, πώς έχασε το μάτι του από τα δακρυγόνα, πως δεν ξέρει αν θα μπορέσει να ξαναδουλέψει, ότι έχασε το μισό του βάρος. Μιλάει για τις είκοσι εγχειρήσεις που του ‘καναν οι γιατροί προσπαθώντας να σώσουν το μάτι του, ώσπου του είπαν ότι δεν του κάνουν άλλη, γιατί δεν θα την αντέξει. Η συγκέντρωση έχει βουρκώσει, όταν ο πιτσιρίκος κλείνει την ομιλία του λέγοντας: «Είμαι αυτό που είμαι, γιατί έπαθα αυτό που μου ‘καναν». Διερωτώμαι αν αυτοί που αποφάσισαν τέτοιου είδους καταστολή αντιλαμβάνονται τις συνέπειες και τις επιδιώκουν, ή απλώς έχουν χάσει την ψυχραιμία τους… Ακόμα πάντως κι αν, αύριο το πρωί, εξαφανισθούν ως δια μαγείας τα Κίτρινα Γιλέκα, θα είναι πια αδύνατο να σβηστεί το αποτύπωμά τους. Ένας μεσόκοπος διαδηλωτής στη Republique εκδηλώνει την οργή του για τον Πρόεδρο και την κυβέρνηση κραυγάζοντας: «Σκότωσαν βασιλιάδες για πολύ λιγότερα από αυτά που κάνετε εσείς», και το πλήθος γύρω του ξεσπάει: «Μακρόν παραιτήσου»!

* Αποσπάσματα ανταπόκρισης από τη Γαλλία για λογαριασμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ (Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, www.amna.gr). Το πλήρες κείμενο είναι αναρτημένο στο μπλογκ του συγγραφέα (www.konstantakopoulos.gr) και στην ιστοσελίδα της Πρωτοβουλίας των Δελφών (www.defenddemocracy.press).

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!