Του Στράτου Κερσανίδη*
Είναι δυνατόν στη συμβασιλεύουσα του Βυζαντίου, την περικαλλή Νύφη του Θερμαϊκού να βρίσκεται σε θέση περίοπτη, επί της ακτής του κόλπου, μία ημισέληνος, σύμβολο των Μωαμεθανών;
Η ερώτηση μπορεί να φαντάζει ως αστεία ή διατυπωμένη από κάποιον στερούμενο της απλής λογικής, δυστυχώς όμως είναι αληθινή. Και η απάντηση που έδωσαν οι ευδοκιμούντες στην πόλη «Ελληναράδες» και «ορθοδοξαράδες», ήταν ένα βροντερό «όχι».
Και κάπως έτσι, το εξαιρετικής αισθητικής «Φεγγάρι», έργο του εικαστικού, Παύλου Βασιλειάδη, το οποίο ήταν τοποθετημένο στην προβλήτα απέναντι από το Μακεδονία Παλάς, βρέθηκε στον πάτο της θάλασσας!
Το εν λόγω γλυπτό, το οποίο για πρώτη φορά τοποθετήθηκε φωτισμένο μέσα στη θάλασσα το 1997, όταν η Θεσσαλονίκη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, από την πρώτη στιγμή βρέθηκε στο στόχαστρο των υστερικών εθνικιστών και αναλφάβητων σε θέματα τέχνης. Κι όταν η αμορφωσιά συναντιέται με το θρησκευτικό φανατισμό και την εθνοκαπηλεία, γεννιέται μείγμα άκρως επικίνδυνο. Και έτσι όταν δεν υπάρχουν γενέθλια του Μεγάλου Αλεξάνδρου, περιφορές ιερών εικόνων με τιμές αρχηγού κράτους, συλλαλητήρια εναντίον του 666 ή για τη Μακεδονία, επιθέσεις εναντίον πιάνων στη Ροτόντα, ολονυκτίες εναντίον του γκέι παρέιντ και λοιπές τέτοιου τύπου ελληνορθόδοξες εκδηλώσεις, οι ανόητοι ξεσπούν σε έργα τέχνης τα οποία τους ενοχλούν.
Από τη στιγμή, λοιπόν, που τοποθετήθηκε το Φεγγάρι, ενόχλησε! Κι άρχισε να πέφτει θύμα επιθέσεων αλλά δίχως αποτελέσματα για τους επιτιθέμενους οι οποίοι δεν μπορούσαν να κάμψουν την αντίσταση του μετάλλου. Οι πάσης φύσεως βάνδαλοι, και όχι μόνον οι «ελληνορθόδοξοι» αλλά και φανατικοί άλλων δογμάτων αθλητικών, πολιτικών κ.λπ., επιδόθηκαν σε έναν ανταγωνισμό του ποιος θα γράφει τη μεγαλύτερη ανοησία επάνω στο γλυπτό. Παρ’ όλα αυτά όμως το Φεγγάρι έμενε εκεί, ολόρθο και ρομαντικά φωτισμένο τις νύχτες για να μας θυμίζει πως εκτός από τη ασχήμια υπάρχει και η ομορφιά.
Όμως φαίνεται πως ήρθε ο καιρός να ξαναθυμηθούμε τις παραδόσεις της πόλης. Ο αρχιεπίσκοπος Άνθιμος, κάποιοι δήμαρχοι και διάφοροι ακόμη αποφάσισαν να αφυπνίσουν το θηρίο της μισαλλοδοξίας. Και όπως ήταν φυσικό, ξαναβγήκαν από τους υπονόμους τα ανθρωπάκια. «Η ημισέληνος δεν αρμόζει στη συμβασιλεύουσα», απεφάνθησαν. Κι έτσι το Φεγγάρι άρχισε να δέχεται επιθέσεις. Στην αρχή το είδαμε να έχει μετακινηθεί από τη βάση του και να γέρνει. Την επόμενη μέρα το είδαμε στον πάτο της θάλασσας. «Για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδας την ελευθερία», εάλω η κοινή λογική, εάλω η πόλις.
Ελπίζουμε πως η δημοτική Αρχή θα πράξει το καθήκον της. Το Φεγγάρι θα τοποθετηθεί ξανά, ίσως μέσα στη θάλασσα «ώστε να μην μπορεί κανείς να το προσεγγίσει», όπως πρότεινε ο δημιουργός του, ο Παύλος Βασιλειάδης.
* Δημοσιογράφος στην Εποχή και στο 93,4 Κόκκινο