Μπορεί το νομοσχέδιο για τα ελεύθερα πανεπιστήμια να μην έχει ακόμη δει το φως της δημοσιότητας, όμως οι δηλώσεις του Κ. Πιερρακάκη αποκαλύπτουν σε γενικές γραμμές τους κυβερνητικούς στόχους. Αυτοί δεν είναι άλλοι από τη μετατροπή της εκπαίδευσης σε οικονομικό προϊόν, αντίστοιχα με το παράδειγμα της Κύπρου. Κάτι τέτοιο βεβαίως συμπεριλαμβάνει την ιδιωτικοποίησή της, την υποβάθμιση των δημόσιων ιδρυμάτων και βέβαια κάποιου είδους ψηφιοποίηση.
Η διαρκής επανάληψη του παραδείγματος της Κύπρου δεν είναι τυχαία. Η κυβέρνηση βλέπει την εκπαίδευση αποκλειστικά ως εμπορικό προϊόν και οικονομικό μέγεθος. Ο Κ. Πιερρακάκης τόνισε ότι στόχος είναι η μετατροπή της Ελλάδας σε εκπαιδευτικό κόμβο. Μάλιστα, ο πήχης για την αύξηση του ΑΕΠ μπαίνει κοντά σε αυτόν της Κύπρου όπου η πλειονότητα των φοιτητών είναι ξένοι και τα έσοδα φτάνουν το 6% του ΑΕΠ, ενώ παράλληλα το προϊόν θα αφορά και εκείνους που σήμερα φεύγουν για το εξωτερικό με αποτέλεσμα να υπάρχουν «διαφυγόντα κέρδη» της τάξης των 500 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Οπότε η ουσία της κυβερνητικής λογικής είναι ο μετασχηματισμός της εκπαίδευσης στα τουριστικά πρότυπα. Δηλαδή, η δημιουργία μιας αγοράς με πτυχία πολλών ταχυτήτων όπου ο καθένας πληρώνει για να πάρει ό,τι αντέχει η τσέπη του.
Σε ό,τι αφορά την ανακοπή του brain drain από τη φυγή φοιτητών στο εξωτερικό, οι κυβερνητικές δηλώσεις είναι μάλλον υπερβολικά αισιόδοξες. Είναι μάλλον πιθανό πως μερικές χιλιάδες φοιτητές που δεν μπόρεσαν να περάσουν στο ελληνικό πανεπιστήμιο και φεύγουν για αυτό στο εξωτερικό, ίσως να μείνουν εδώ. Ωστόσο, το φαινόμενο του brain drain δεν αφορά αυτές τις περιπτώσεις, αντίθετα αφορά εκείνους που φεύγουν στο εξωτερικό ενώ ως επί το πλείστον έχουν τελειώσει το ελληνικό πανεπιστήμιο και αναζητούν μεταπτυχιακές σπουδές με σκοπό την καλύτερη πρόσβαση στην έρευνα και τη μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση. Είναι επομένως εξαιρετικά αμφίβολο ότι η υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης θα έχει τέτοιο αποτέλεσμα, ενώ είναι πιθανότερο να έχει το ακριβώς αντίθετο. Δηλαδή, όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα να φύγουν εξ’ αρχής για κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού θέλοντας να έχουν ένα πτυχίο που μετράει, πράγμα που μέχρι τώρα μπορούσαν να παρέχουν τα εγχώρια πανεπιστήμια λόγω του εξαιρετικά υψηλού επιπέδου που έχουν διατηρήσει παρά τις δυσκολίες.
Όσο δε για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ψηφιοποίηση το κλειδί είναι λιγότερο κράτος και περισσότερη επιτήρηση. Αυτός είναι άλλωστε ο τρόπος που μεταχειρίζεται η κυβέρνηση το κράτος συνολικά.
Οι φοιτητές στους δρόμους
Οι κινητοποιήσεις της φοιτητικής κοινότητας ενάντια στην απόπειρα της κυβέρνησης για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων μέσα από νομικά τρικ και ακροβασίες, αφορούν όλο και μεγαλύτερα κομμάτια της. Είναι ενδεικτικό ότι αυτή την εβδομάδα διοργανώθηκαν εκπαιδευτικά συλλαλητήρια τουλάχιστον σε τριανταπέντε πόλεις ενώ κλειστές είναι πάνω από 150 σχολές, παρότι βρισκόμαστε σε περίοδο εξεταστικής. Αντίστοιχα, μαζική ήταν και παρουσία φοιτητών και μαθητών στο συλλαλητήριο της Αθήνας την περασμένη Πέμπτη.