Την προηγούμενη εβδομάδα μπήκε στην τελική ευθεία το κίνημα “Δεν πληρώνω το χαράτσι” και στην Αθήνα, αντιδρώντας στις αυξήσεις-φωτιά των εισιτηρίων και των καρτών των δημόσιων συγκοινωνιών. Σε μια στιγμή που οξύνεται η αντιπαράθεση μεταξύ των επιβατών και των εργαζόμενων από τη μια, και της κυβέρνησης από την άλλη, μιλήσαμε με τον Ερρίκο Φινάλη, μέλος των Επιτροπών Ακρίβεια-STOP και του Ανοιχτού Συντονισμού Επιβατών Αττικής.
Την Τρίτη ξεκίνησε η εφαρμογή της αύξησης του εισιτηρίου, αλλά και η συντονισμένη αντίδραση με σύνθημα Δεν πληρώνω το χαράτσι. Λίγες μέρες μετά, ποιος είναι ο πρώτος απολογισμός της προσπάθειάς σας;
Την Τρίτη κιόλας, παρόλο που τα μοναδικά μέσα που κυκλοφορούσαν ήταν ο ΗΣΑΠ και το τραμ, εκατοντάδες πολίτες πρωτοστάτησαν σε αυτή την πρωτόγνωρη και ιδιόμορφη «απεργία» του επιβατικού κοινού. Διάφορες κεντρικές πρωτοβουλίες, αλλά κυρίως οι τοπικές επιτροπές, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του κινήματος, έδωσαν το παρόν σε 10 σταθμούς του ηλεκτρικού και μέσα στα τραμ. Το σύνθημα Δεν πληρώνω το χαράτσι έγινε έτσι πραγματικότητα για χιλιάδες επιβάτες που αρνούνται τις αυξήσεις στα εισιτήρια και τις κάρτες. Επίσης, το γεγονός ότι η πρώτη ημέρα εφαρμογής της αύξησης συνέπεσε με τις απεργίες στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς συνέβαλε αντικειμενικά στο να συνδεθούν αυτοί οι δύο αγώνες. Οι εργαζόμενοι στις δημόσιες συγκοινωνίες κατανοούν καλά πλέον ότι το επιβατικό κοινό είναι ο σύμμαχός τους στον κοινό αγώνα για δημόσια, ποιοτικά και φτηνά μέσα μαζικής μεταφοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη ημέρα η συνέλευση της ΕΘΕΛ υιοθέτησε ομόφωνα ψήφισμα, που προτάθηκε με πρωτοβουλία της κίνησης εργαζομένων Δικαίωμα, το οποίο επιβεβαιώνει την ταυτότητα του αγώνα των εργαζόμενων στις δημόσιες συγκοινωνίες με τον αγώνα των επιβατών για να μην περάσουν οι αυξήσεις. Οι εργαζόμενοι απέρριψαν πανηγυρικά τον εκβιασμό που προσπάθησε να ασκήσει η κυβέρνηση για να τους φέρει αντιμέτωπους με το κίνημα Δεν πληρώνω. Οι δράσεις που ξεκινήσαμε την Τρίτη συνεχίστηκαν όλη την εβδομάδα, μέχρι και σήμερα, σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Την Πέμπτη, όπου υπήρξε συντονισμός όλων των κινήσεων, έγιναν από τις 6 το πρωί ως και το απόγευμα δράσεις σε περισσότερα από 30 σημεία, κυρίως στους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού και σε γραμμές λεωφορείων. Ουσιαστικά δώσαμε το παρόν σε όλη την Αττική, κλείνοντας τα ακυρωτικά μηχανήματα και προτρέποντας το επιβατικό κοινό να κινηθεί μαζί μας, ενάντια στις αυξήσεις.
Δισταγμοί υπήρχαν από την πλευρά του κόσμου όταν βρισκόταν μπροστά σε… ακυρωμένα ακυρωτικά μηχανήματα;
Η ανταπόκριση της μεγάλης, της πολύ μεγάλης πλειοψηφίας είναι από ενθαρρυντική έως ενθουσιώδης. Κι αυτό παρά την απίστευτη μαύρη προπαγάνδα τρομοκράτησης που ξεδιπλώνεται εδώ και λίγες μέρες από τα ΜΜΕ και την κυβέρνηση. Ο ενθουσιασμός και η συμμετοχή του επιβατικού κοινού κορυφώνονται ειδικά στις λαϊκές συνοικίες, π.χ. του Πειραιά και της Δυτικής Αθήνας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: την Πέμπτη μέσα στα λεωφορεία στον Κορυδαλλό υπήρχε κόσμος που είχε σηκωθεί και χειροκροτούσε τα μέλη των τοπικών επιτροπών ενώ έκλειναν τα ακυρωτικά. Πολλοί επιβάτες έρχονται καθημερινά σε άμεση επαφή μαζί μας, ζητώντας να συμμετάσχουν κι αυτοί στις δράσεις μας. Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις αντιπαραθέσεων, συνήθως από ανθρώπους «στημένους», οι οποίοι έρχονται ακριβώς για να δημιουργήσουν πρόβλημα. Ή βλέπουμε κάποιους, συνήθως ηλικιωμένους, που, ας πούμε, αναπαράγουν το δελτίο του MEGA – το οποίο καλούσε τους «αγανακτισμένους πολίτες» να πατάξουν τους απεργούς και τους τζαμπατζήδες! Όμως σε όλες σχεδόν αυτές τις περιπτώσεις είναι ο ίδιος ο κόσμος που τους αποδοκιμάζει και τους απομονώνει.
Ακριβώς, η κυβέρνηση και διάφοροι μεγαλοδημοσιογράφοι σας φορτώνουν όλο και πιο επίμονα με τέτοια κοσμητικά επίθετα. Πώς απαντάτε;
Η κυβέρνηση, αυτή τη φορά με πρωταγωνιστή τον κ. Ρέππα, επιδεικνύει πραγματικά μεγάλο θράσος κατηγορώντας ως τζαμπατζή ένα κίνημα που βρήκε τον τρόπο να υλοποιήσει έμπρακτα την αντίθεσή του σε ένα ακόμη χαράτσι. Μιλάω για αυτή τη μορφή αγώνα, την απεργία των επιβατών ώστε να υποχρεωθεί η κυβέρνηση να ανακαλέσει τις αυξήσεις. Θέλει όντως τεράστιο θράσος να μιλούν έτσι όλοι όσοι έχουν αθωώσει προκαταβολικά τον εαυτό τους για τα αίσχη των προηγούμενων ετών και των προηγούμενων δεκαετιών, και για τα τωρινά κατορθώματά τους. Μας συκοφαντούν και μας απειλούν, ποιοι; Αυτοί που οργάνωσαν τα πάρτι των δεκάδων δισεκατομμυρίων με τη Siemens, με τους Ολυμπιακούς, με τα μπαταρισμένα υποβρύχια, με τα δομημένα ομόλογα και τα χρηματιστήρια, με τις υπερτιμολογήσεις των μεγάλων έργων που μετά τα χάρισαν κιόλας στους μεγαλοεργολάβους, για να καταλήξουν να δώσουν τη χώρα ολόκληρη στο ΔΝΤ και την Κομισιόν. Αλλά τα ίδια πήγαν να κάνουν και με το κίνημα ενάντια στα διόδια, και απλά πολλαπλασίασαν επί δέκα τον κόσμο που οργίστηκε και σπρώχνει τις μπάρες. Ας συνεχίσουν λοιπόν! Εμείς τους λέμε, ας πάνε να πάρουν τα 40 λεπτά που τάχα τους λείπουν από τον κάθε κύριο Τσουκάτο. Και να δώσουν τα 2,7 δισεκατομμύρια που χρωστούν στον ΟΑΣΑ, αντί να διογκώνουν τα ελλείμματά του ρίχνοντάς τον στα νύχια των ιδιωτικών τραπεζών!
Πώς θα συνεχίσετε το επόμενο διάστημα;
Η Δευτέρα 7/2 θα είναι η επόμενη ημέρα συντονισμένης δράσης σε όλη την Αττική, σε όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Αύριο κάνουμε… διάλειμμα, διότι πολλές τοπικές κινήσεις συμμετέχουν στο πανελλαδικό άνοιγμα των διοδίων – στην Αττική Οδό, σε ό,τι αφορά εμάς τους πρωτευουσιάνους! Από Δευτέρα λοιπόν, συνεχίζουμε τις παρεμβάσεις με στόχο την ανάκληση των αυξήσεων στα εισιτήρια και τις κάρτες. Και θα προσπαθήσουμε να πετύχουμε έναν καλύτερο συντονισμό με όλες τις πρωτοβουλίες που κινητοποιούνται, ώστε όλοι μαζί να γίνουμε ακόμη πιο αποτελεσματικοί και να εντείνουμε την πίεση προς τους πραγματικούς τζαμπατζήδες!
INFO
www.akribeia-stop.gr
epivattikis.blogspot.com
www.dikaioma.gr