Του Χρήστου Παναγή. Σήμερα, οι πολυεθνικές κοινοπραξίες, ενώ δεν εκτελούν σχεδόν κανένα έργο, εισπράττουν καθημερινά πανάκριβα διόδια, είτε σε δρόμους έτοιμους που τους πληρώναμε επί δεκαετίες, είτε σε δρόμους/παρατημένα εργοτάξια, τον οποίων η κατασκευή -αν ποτέ ολοκληρωθεί- θα έχει στοιχίσει πολλαπλάσια του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μέσου κόστους κατασκευής.

Τα έργα εδώ και ενάμιση χρόνο έχουν σταματήσει, χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν απολυθεί και οι εταιρίες προβάλουν ως δικαιολογία τη διακοπή της χρηματοδότησης από τις τράπεζες (οι οποίες θεωρούν τα φαραωνικά έργα μη βιώσιμα), ενώ στις συμβάσεις παραχώρησης αναφέρεται ξεκάθαρα η υποχρέωση των εταιριών -με αποκλειστικά δική τους ευθύνη- για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων.
Συνεπώς, το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης, και στην περίπτωση των εθνικών μας δρόμων, καταρρέει και δημιουργεί τεράστιο οικονομικό και πολιτικό σκάνδαλο, καθώς:
• Οι τμηματικές συμβατικές προθεσμίες των συμβάσεων δεν έχουν εκπληρωθεί (στις περισσότερες περιπτώσεις με ευθύνη των εργολάβων), ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται νέοι σταθμοί διοδίων και αυξάνεται το κόστος των διοδίων τελών.
• Οι εταιρίες έχουν εισπράξει τις χρηματοδοτικές συμβολές του Δημοσίου, έχοντας επενδύσει ελάχιστα ίδια κεφάλαια, ενώ πραγματοποιούν κέρδη -πολλαπλάσια των επενδύσεών τους- από τη λειτουργία των διοδίων.
• Οι πολιτικές ηγεσίες στα αρμόδια υπουργεία τα τελευταία έτη, όχι μόνο παραβλέπουν τα συμβατικά δικαιώματα του Δημοσίου (π.χ. απαίτηση επιστροφής χρηματοδοτικών συμβολών λόγω αθέτησης των συμβατικών υποχρεώσεων, επιβολή ρητρών, καταγγελία των συμβάσεων κ.λπ.), αλλά με κάθε τρόπο προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των εργολάβων, αδιαφορώντας για το τεράστιο κόστος που πληρώνεται καθημερινά από τους φορολογούμενους πολίτες στα διόδια, χωρίς την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
• Με διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις εντείνεται η προσπάθεια καταστολής και ποινικοποίησης με διώξεις, εξοντωτικά πρόστιμα, αγωγές και διαταγές πληρωμής κατά πολιτών, που δικαίως αγωνίζονται για την καθημερινή τους ελεύθερη και ασφαλή μετακίνηση.
Ειδικότερα, στην Β/Α Αττική οι εταιρίες εκμεταλλευόμενες τη δυνατότητα επιβολής προστίμου 20πλάσιου της οφειλής, όπως ορίζουν οι αποικιοκρατικές συμβάσεις, μαζεύοντας κόστη διελεύσεων αξίας, για παράδειγμα, 600 ευρώ, δηλ. πρόστιμο 12.000 ευρώ, απειλούν με εξόντωση εκατοντάδες οικογένειες μέσω διαταγών πληρωμής, με δεσμεύσεις καταθέσεων, με κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων.
Αναρωτιόμαστε κύριοι της συγκυβέρνησης, απλά οι φίλοι σας οι εργολάβοι έχουν «ξεφύγει» ή πρόκειται για προσπάθεια παραδειγματικής εξόντωσης ανθρώπων που τολμούν να αγωνίζονται για το δίκαιο, στο πλαίσιο του πολέμου πού έχετε κηρύξει στον ελληνικό λαό;
Πλησιάζει η ώρα που ελεύθεροι σκοπευτές θα μας πυροβολούν όταν θα περνάμε από τα διόδια-φυλάκια κατοχής πηγαίνοντας στα σπίτια μας;
Πόσο νομίζετε ότι θα αντέξει ακόμα το καθεστώς αυτό του παραλογισμού και του τρόμου; Eμείς συνεχίζουμε μέχρι την απελευθέρωση.

* O Χρήστος Παναγής είναι μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής κατοίκων και φορέων Βορειοανατολικής Αττικής ενάντια στα διόδια

 

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!