Την υπόθεση την ξέρετε όλοι, είτε έχετε δει την ταινία, είτε όχι. Για μένα είναι μία εξαιρετική ταινία…
Παρατηρήσεις λοιπόν:
- Εξαιρετική, γιατί δεν στοχεύει μόνο την Τραμπική Αμερική. Και βασικά δεν στοχεύει την Αμερική, αλλά όλο το μόρφωμα του Δυτικού κόσμου. Δηλαδή θέτει συνολικά το ζήτημα του Συστήματος και όχι της όποιας διαχείρισης. Κάποιοι θα δουν τον Τραμπ και όχι τον Μπάιντεν, τη Δεξιά και όχι τη Σοσιαλδημοκρατία. Θα δουν τον κορωνοϊό, την κλιματική αλλαγή, την μία ή την άλλη πλευρά. Νομίζω πως χάνουν το δυνατό σημείο της ταινίας που προσπαθεί να θέσει την κεντρικότητα του ερωτήματος «που βαδίζουμε». […]
- Δίνει μία απάντηση σε ένα ερώτημα που όλο και περισσότερο πλανάται στην παγκόσμια κοινωνία. Άραγε έχουν σχέδιο οι ελίτ (και άρα είναι επικίνδυνοι) ή δεν έχουν (και άραγε είναι επικίνδυνοι); Σε έναν μεταμοντέρνο κόσμο με έντονες φεουδαρχικές έως και δουλοκτητικές πινελιές, εμείς οι πολλοί έχουμε στο μυαλό μας σχέδια που θυμίζουν τα σοσιαλιστικά πεντάχρονα ή τον Κεϋνσιανισμό. Η ελίτ δεν έχει τέτοιες ευαισθησίες…
- Δεν ξέρω αν θα δει την ταινία ο Έλον Μασκ ή ένας συγκεκριμένος διακεκριμένος Έλληνας Αστροφυσικός (που σε διαλέξεις του εγκωμιάζει την «εξέλιξη» λέγοντας πως θα επιζήσουν ελάχιστοι στον Άρη και ότι στην Γη, όσοι θα επιζήσουν θα είναι σαν σε βιολογικό πάρκο για να έρχονται οι «απέξω» να τους βλέπουν). Για μένα από την στιγμή που η ταινία τολμά να θίξει την αφερεγγυότητα των ηγετών, την κενότητα των στόχων τους, την καθιστά αυτόματα μία «στρατευμένη» ταινία που σε καλεί να σκεφτείς πέρα από τους κουτιαστούς μονόδρομους.
- Η σάτιρα των ΜΜΕ, των likes και των social, των καναλιών και της δημοσιογραφίας συμπληρώνει την αγία τριάδα του σύγχρονου (από)κοσμου. Οικονομία, Πολιτική, Πληροφορία και όλα αυτά σε ένα ψηφιακό σύμπλεγμα ασφυκτικού ελέγχου. […]
- Μια εξαιρετική διδαχή της ταινίας. Να δούμε το μέσον λοιπόν κατά πόσο ενδείκνυται για «επανάσταση και ανατροπή»… Ή μήπως φέρνει πάνω του την σφραγίδα του Συστήματος που το γέννησε. Και που αντικαθιστά όλο και περισσότερο την πραγματική από την εικονική ζωή και μάλιστα συγχέοντας τις; […]
- Εξαιρετική πρώτη ύλη προσφέρει η ταινία και για δυο ακόμα ζητήματα. Το πρώτο είναι η Επιστήμη και οι Επιστήμονες. Οι δύο πρωταγωνιστές αδυνατούν από μόνοι τους να διαχειριστούν μία πληροφορία. Ο ένας δελεάζεται από το σύστημα, η άλλη αποσύρεται περιθωριοποιημένη. Σμίγουν στο τέλος της ταινίας ηττημένοι, μα ανθρώπινοι. Πρόκειται όμως για Επιστήμονες που βρίσκονται στα χαμηλά στρώματα της Κοινότητας. Η ύπαρξη της «επιστημονικής ελίτ» υπονοείται στην ταινία και δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα γρανάζι-δουλικό του συστήματος. […]
- Το δεύτερο αφορά τον ίδιο τον κόσμο, τον διχασμό του (που θυμίζει όχι μόνο το τελευταίο δίχρονο), την αδυναμία του να παρέμβει αποτελεσματικά και τελικά, τον συνολικό του χαμό. Η εύκολη ανάγνωση πως η κριτική αφορά τους «ψεκασμένους» και τους Τραμπικούς, αφήνει έξω την εξής διάσταση, πως «είμαστε μέρος του προβλήματος», αλλά και του Συστήματος. Ποιος δεν καταναλώνει κινητά, τηλεόραση, γκατζετάκια, δίκτυο, εφαρμογές και έξυπνες συσκευές; Ποιος μπορεί να σκεφτεί τη ζωή του χωρίς όλα αυτά τα «σύγχρονα καθρεφτάκια» που μας κλείνουν το μάτι όλο και περισσότερο; […]
Ηθικό δίδαγμα. […]
Η ταινία σταματά λοιπόν, εκεί που πρέπει να σταματήσει. Την ώρα που εγώ, εσύ και αυτός αναρωτιέται «τι να κάνουμε;» και «τι θα γίνει;». Κανείς -ισμός δεν πρόκειται να δώσει την λύση. Και καθόλου σίγουρο δεν είναι πως μπορεί να βρεθεί λύση, ούτε η ταινία το δείχνει αυτό. Και τελικά, προς τα πού να κοιτάξουμε; Μάλλον πρέπει να κοιτάξουμε προς τα πάνω, προς τα κάτω, προς τα δεξιά και αριστερά, προς τα πίσω… Και άρα χρειάζεται μία τέτοια θεώρηση που να είναι η σύνθεση διαφορετικών οπτικών. Μία νέα σύνθεση δηλαδή που θα αμφισβητήσει τις μερικότητες και τον ίδιο της τον εαυτό, μόνο και μόνο για να αμφισβητήσει το Σύστημα και τον Δυτικό, μα Παγκοσμιοποιημένο μονόδρομο-ζουρλομανδύα. Την επόμενη φορά που θα ακούσετε κάποιους να αμφισβητούν την Αγία Τριάδα και την Τεχνολογική θεότητα σκεφτείτε το τέλος της ταινίας και μην απαντήσετε προβλέψιμα «και τι θέλετε, να γυρίσουμε στις σπηλιές;».
(Ολόκληρο το κείμενο του Χρύσανθου Ξάνθη, στην ιστοσελίδα του περιοδικού «Η Πόλη Ζει»)