Μια συζήτηση με αφορμή την παράσταση, Ο Χιλιαεννιακόσια, του Αλεσσάντρο Μπαρίκο

Συνέντευξη στην Μαρία Ατσελέ

 

«Αυτά μου τα ‘μαθε ο Ντάννυ Μπούντμαν Τι Ντι Λέμον. Χιλιαεννιακόσια, ο πιο μεγάλος πιανίστας που έπαιξε ποτέ πάνω στον Ωκεανό. Στα μάτια των ανθρώπων φαίνεται αυτό που θα δουν, όχι αυτό που έχουν δει. Έτσι έλεγε αυτό που θα δουν.» Το πρώτο έργο του Αλεσσάντρο Μπαρίκο σε μορφή μονολόγου, θα παρουσιάζεται από τις 4 Δεκεμβρίου μέχρι τις 9 Ιανουαρίου 2018, στο Θέατρο Σημείο. Την ιστορία γνωρίσαμε μέσα από την κινηματογραφική ταινία Ο Θρύλος του 1900, σε σκηνοθεσία Τζουζέπε Τορνατόρε με τον Τιμ Ροθ και μουσική του Ennio Moricone. Πρόκειται για τη ζωή του μεγαλύτερου πιανίστα που έπαιξε ποτέ πάνω στον Ωκεανό, μέσα από το βλέμμα του τρομπετίστα του πλοίου και καλύτερου φίλου του, τον οποίο ερμηνεύει ο Χρήστος Καρνάκης, με τον οποίο μιλήσαμε για την παράσταση.

 

Τι σας ενέπνευσε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;

Μία προσωπική στιγμή στη ζωή μου, που με ενεργοποίησε, αλλά κυρίως άπειρες στιγμές αδράνειας, που δεν μετάνιωσα. Ο αφηγητής της ιστορίας και κολλητός του Χιλιαεννιακόσια, ο τρομπετίστας Τιμ Τούνεϊ, αδρανεί, έχει πουλήσει την τρομπέτα του, αλλά δεν αναφέρεται ποτέ στην προσωπική στιγμή, λίγο μετά τον πόλεμο. Έχει μόνο αυτή την ιστορία. Που τη ζει και γουστάρει. Θα μπορούσε να ‘ναι μεθύστακας, αλλά δεν είναι. Θα μπορούσε να είναι μποέμ, αλλά δεν είναι. Ήταν ο καλύτερος φίλος του Χιλιαεννιακόσια. Ταυτίζομαι…

 

Πρόκειται για έναν μονόλογο. Μιλήστε μας για το ρόλο που ερμηνεύετε.

Ο Τιμ Τούνεϊ δεν μιλάει πολύ για τον εαυτό του. Έπιασε δουλειά στο Βιρτζίνιαν, το κρουαζιερόπλοιο, στα δεκαεφτά του και ταξίδευε στον Ατλαντικό για έξι χρόνια ως τρομπετίστας. Εκεί έγινε κολλητός του ιδιοφυή, αλλά απόμακρου Χιλιαεννιακόσια. Μαζί του έζησε την πιο υπέροχη και παλαβή ιστορία της ζωής του, που την πιάνει σαν από τη μέση και την αφήνει στο τέλος σαν ένα πλοίο που χάνεται σε ομιχλώδη ορίζοντα. Τον συγκινεί και τον κάνει πολύ χαρούμενο. Θα μπορούσε να είναι ένας παππούς που λέει ιστορίες, αλλά αν ψάξεις λίγο το κείμενο, από διάσπαρτες πληροφορίες, η ηλικία του βγαίνει κάπου μετά τα τριανταπέντε. Άρα δεν είναι παππούς, είναι ένας συγκινημένος άνθρωπος.

 

Το έργο αναφέρεται σε μια δυνατή φιλιά. Πως τα κατάφεραν αυτοί οι δυο ήρωες μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες; Τι ήταν αυτό που τους κράτησε τόσο δυνατούς; Πιθανόν η τέχνη τους και η μουσική;

Όντως το ένα από τα δύο θέματα του έργου είναι η φιλία, η πολύ σοβαρή φιλιά ,αυτή που αγαπάς, σχεδόν είσαι ερωτευμένος. Το άλλο είναι η ελευθερία. Δεν ήταν όμως οι συνθήκες δύσκολες, ο Χιλιαεννιακόσια ήταν δύσκολος. Όταν σηκωνόταν από το πάλκο χανόταν και χανόταν για πάντα. Παράξενος τύπος. Έγιναν όμως φίλοι και σίγουρα η μουσική τους ένωνε, ως επανάσταση, ως αλήθεια, όταν ο Χιλιαεννιακόσια ξέφευγε με το μαγικό του πιάνο από τις κανονικές νότες, η μπάντα σταματούσε και το κοινό έμενε αποσβολωμένο. Ο Τιμ Τούνεϊ κατέβηκε όμως μετά από λίγα χρόνια από το πλοίο, απλά γιατί δεν ήταν για παραπάνω, δεν ήταν για τη θάλασσα. Ενώ ο Χιλιαεννιακόσια παρέμεινε και έτσι χάθηκαν. Μέχρι που μετά από αρκετά χρόνια να γίνει μια τελευταία συνάντηση, κατά την οποία αποκαλύπτεται και ο λόγος που ο Χιλιαεννιακόσια δεν κατέβηκε ποτέ από το καράβι, που πλέον πάει για ανατίναξη, καθότι σαράβαλο. Ο λόγος του, θα κάνει τη φιλία τους όχι μόνο δυνατή, αλλά και ευγενή, με την αποδοχή της απώλειας, όταν ο Τιμ αφήνει τον καλύτερο του φίλο να ολοκληρώσει τη ζωή του, αυτή που ήθελε, όπως ήθελε.

 

Ο μονόλογος είναι ένα δύσκολο είδος τόσο για τον ηθοποιό όσο και για τον θεατή;

Μπορεί να είναι αφόρητος και για τους δύο. Τώρα που το σκέφτομαι πρέπει να εντάξω κάπως στην παράσταση και αυτούς που θα φεύγουν. Όμως δεν διάλεξα αυτό το έργο γιατί είμαι πολύ αισιόδοξος για τον εαυτό μου, πόσο μάλλον για το κοινό. Το διάλεξα γιατί είναι μια πολύ ωραία ιστορία.

 

INFO

Θέατρο Σημείο, από 4/12 έως 9/01/2018
Κάθε Δευτέρα-Τρίτη στις 21:00

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (κανονικό), 5 ευρώ (μειωμένο)

Ερμηνεύει: Χρήστος Καρνάκης

Συν-σκηνοθεσία: Ρίνος Τζάννης – Χρήστος Καρνάκης
Σκηνικά: Αλέκος και Χρήστος Μπουρελιάς
Κοστούμι: Δήμος Κλημενώφ
Κίνηση: Αρετή Παλούκη
Φωτισμοί: Αλέκος Μπουρελιάς
Επιμέλεια Μουσικής: Κωνσταντίνος Σακκάς
Φωτογραφία: Αλέκος Μπουρελιάς
Επικοινωνία: Μαρία Κωνσταντοπούλου
Συντονισμός Παραγωγής: Delta Pi | www.delta-pi.org

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!