Στο φετινό 7ο φεστιβάλ του περιοδικού Βαβυλωνία, οι καλεσμένοι από το εξωτερικό μετέφεραν στο εντόπιο ακροατήριο απόψεις και πληροφορίες για τις ιδέες που κυκλοφορούν και για τη φύση των κινημάτων που δραστηριοποιούνται σε άλλες χώρες.

Παρακολουθώντας συστηματικά το B-Fest μέσα στα χρόνια, είχα την ευκαιρία να συναντήσω και να συνομιλήσω με σημαντικούς διανοητές απ’ όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων ο Howard Zinn, η Naomi Klein και ο Michael Albert. Συνυπολογίζοντάς τους με αξιόλογους καλεσμένους του Resistance Festival, όπως ο Tariq Ali, ο Samir Amin και ο Alvaro Garcia Linera, καθώς και ο Alain Badiou τον οποίο συχνά προσκαλεί ο Δημήτρις Βεργέτης, αλλά και με άλλους που συμμετείχαν σε ανάλογες διοργανώσεις, όπως την Helena Sheehan, την Tamara Ehs και τον Leo Panitch στο Democracy Rising, αποκτά κανείς μια από πρώτο χέρι γνώση για τα ρεύματα σκέψης που κυκλοφορούν διεθνώς. Και είναι κρίμα που η Αριστερά δεν ιεράρχησε σωστά και δεν επιδίωξε να καλλιεργήσει μια πιο στενή, πιο σταθερή και πιο παραγωγική σχέση με όλους αυτούς τους διανοούμενους, να φτιάξει ένα ενεργό δίκτυο διευρύνοντάς το συνεχώς με καλεσμένους από την Κίνα, την Ιαπωνία, το Βιετνάμ, το Ιράν, τη Ρωσία, τη Νότια Αφρική, την Ινδία, το Νεπάλ, το Λίβανο και από άλλες χώρες που είναι στην πρώτη γραμμή των ανοιχτών μετώπων. Αλλά να ήταν αυτή η μόνη παράλειψή της…

Αντιφασίστες-αντικαπιταλιστές

Το B-Fest κρύβει πάντα εκπλήξεις. Μέχρι τώρα, δεν είχαμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε αναλυτικά για μία οργάνωση που δραστηριοποιείται κυρίως στην απέραντη αμερικανική ύπαιθρο και η οποία αντιστέκεται στη «λευκή ανωτερότητα», στον καπιταλισμό και στους πολέμους των πλουσίων. Μία οργάνωση που, σύμφωνα με την Stephanie March και τον John Mees του τηλεοπτικού δικτύου ABC, έχει παρακλάδια σε 30 πολιτείες των ΗΠΑ. Μια οργάνωση διαφορετική από τις άλλες αντιφασιστικές, αντιρατσιστικές και αντικαπιταλιστικές κινήσεις, γιατί δεν αντιτίθεται στην οπλοκατοχή.

Η οργάνωση έχει την εκ πρώτης όψεως παράδοξη ονομασία Redneck Revolt. Ένα όνομα ασυνήθιστο, θα έλεγα και αντιφατικό. Το revolt σημαίνει εξέγερση και το redneck σημαίνει «κοκκινολαίμης», το οποίο στις ΗΠΑ χαρακτηρίζει τους ανθρώπους που δουλεύουν στην ύπαιθρο, τους εκτεθειμένους στον ήλιο εργάτες και αγρότες με κόκκινο σβέρκο. Πολιτικά, όμως, συμβολίζει το συντηρητικό κομμάτι της αμερικάνικης κοινωνίας, ιδίως των εισοδηματικά και μορφωτικά χαμηλότερων στρωμάτων.

Τα μέλη της οργάνωσης, αν και στην πλειονότητά τους είναι λευκοί, αναφέρονται στο κόμμα των Μαύρων Πανθήρων όχι μόνο γιατί οι Πάνθηρες ασκούσαν το δικαίωμά τους να φέρουν όπλα και να τα χρησιμοποιούν για την άμυνά τους, στη δεκαετία του 1960, αλλά και γιατί ο Fred Hampton είχε πάρει την πρωτοβουλία να ενώσει τους μαύρους με το κίνημα υπέρ της ανεξαρτησίας του Πουέρτο Ρίκο (Young Lords) και το κίνημα που έφτιαξαν λευκοί εργάτες στο Σικάγο (Young Patriots) δημιουργώντας τη Συμμαχία του Ουράνιου Τόξου.

Ενδυματολογικό τους γνώρισμα, ένα κόκκινο μαντίλι στο λαιμό σαν αυτό που φορούσε πάντοτε ο Νίκος Παπάζογλου.

Ο εκπρόσωπος της οργάνωσης Cameron Brown που ήρθε στην Αθήνα για να μιλήσει στο B-Fest, στη Σχολή Καλών Τεχνών, πήρε μέρος και στη ραδιοφωνική μου εκπομπή. Τα παρακάτω αποσπάσματα είναι από τη συζήτησή μας στο Κόκκινο.

Κοκκινολαίμηδες

Cam: Το δίκτυο μας υπάρχει εδώ και δύο χρόνια και ονομάζεται Redneck Revolt.

Σ.Ε.: Ακούγεται αντιφατικό ένα κίνημα προοδευτικό να έχει αυτόν τον πολιτικό όρο στην ονομασία του.

Cam: Πήραμε το όνομα έχοντας κατά νου τη μάχη του βουνού Blair, όπως είναι γνωστή η εξέγερση των ανθρακωρύχων στα Απαλάχια Όρη, το 1921. Δέκα χιλιάδες εργάτες προσπαθούσαν να φτιάξουν ένα σωματείο όταν τους επιτέθηκε η αστυνομία σκοτώνοντας μερικούς. Τότε, οι εργάτες, που οι περισσότεροι ήταν βετεράνοι του πολέμου, πολλοί ήταν μετανάστες από διαφορετικές φυλές και έθνη, εξοπλίστηκαν, φόρεσαν κόκκινα μαντίλια στο λαιμό τους για να ξεχωρίζουν από τους μπράβους των ορυχείων και αντιστάθηκαν στην αστυνομία.
Οι ρεπουμπλικάνοι και οι συντηρητικές «δεξαμενές σκέψεις» χρησιμοποίησαν τον όρο redneck προς όφελός τους. Εκεί που μεγάλωσα εγώ, στο Μίσιγκαν, η οικογένεια μου κυνηγούσε για να εξασφαλίσει το φαγητό μας και ψάρευε στις λίμνες για να το συμπληρώσει. Είμαστε «κοκκινολαίμηδες», αλλά το σύστημα υιοθέτησε αυτό τον όρο, όπως έκαναν οι εταιρίες με το χιπ-χοπ. Το χρησιμοποίησαν για να πουλάνε τα προϊόντα τους. Το ίδιο έγινε με την κουλτούρα των «κοκκινολαίμηδων», π.χ. την κάντρι μουσική. Την χρησιμοποίησαν για να πουλάνε εμπορεύματα. Και το λόμπι της βιομηχανίας των όπλων με το National Rifle Association (NRA) καλλιέργησε την αίσθηση ότι όποιος έχει όπλο κατατάσσεται στους συντηρητικούς, άρα οι «κοκκινολαίμηδες» που έχουν όπλα είναι συντηρητικοί. Οι βιομήχανοι και οι λομπίστες δεν νοιάζονται για τίποτα άλλο παρά μόνο για το πως θα πουλάνε όπλα.

Σ.Ε.: Να σημειώσω ότι στις ΗΠΑ υπάρχουν πάνω από 300 εκατομμύρια πυροβόλα όπλα στα χέρια πολιτών. Οι εταιρίες έδωσαν πολιτικό στίγμα στην οπλοκατοχή για να αποκτήσουν πελάτες, αλλά και για να κατασκευάσουν ένα ισχυρό μπλοκ απέναντι σε όποιον προσπαθεί να βάλει κάποιους περιορισμούς στην αγορά και την κατοχή πυροβόλων όπλων.

Cam: Ο όρος «κοκκινολαίμης» υφαρπάχτηκε για να χρησιμοποιηθεί σε βάρος της εργατικής τάξης από την οποία προέρχεται. Πρέπει επίσης να επισημάνω ότι σήμερα αυτό που αποκαλούμε εργατική τάξη έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από το παρελθόν. Εμείς προσπαθούμε να επαναφέρουμε τον όρο εκεί που ανήκει, όχι στους πολιτικούς και τις εταιρίες. Είναι όρος που ανήκει σε μας. Αυτό μας επιτρέπει να δουλέψουμε μέσα σ’ αυτόν τον λαϊκό κόσμο των ΗΠΑ, αυτά τα κοινωνικά στρώματα, υπογραμμίζοντας ότι κι εμείς απ’ αυτά προερχόμαστε και σ’ αυτά ανήκουμε.

Μέλη της αντιφασιστικής οργάνωσης Redneck Revolt σε επιφυλακή, στις ΗΠΑ…

Αστυνομικό κράτος

Σ.Ε.: Χτες μου έλεγες ότι κάνετε πολιτική δουλειά μέσα σ’ αυτό τον κόσμο, της αμερικανικής υπαίθρου, στη βάση κοινών σημείων επαφής ώστε να μην υπάρχει διαχωριστικός φράχτης ανάμεσα σ’ αυτούς τους ανθρώπους που χαρακτηρίζονται ως συντηρητικοί και σ’ εσάς τους υπόλοιπους που είσαστε αντιφασίστες.

Cam: Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ρωγμές για να μπούμε μέσα σ’ αυτό το «χώρο», να μπορέσουμε κατ’ αρχήν να συζητήσουμε μαζί τους και για να το κάνουμε αυτό χρησιμοποιούμε δικούς τους κώδικες και δεν απορρίπτουμε συλλήβδην ό,τι αυτοί πιστεύουν και υποστηρίζουν. Αν δεν το κάνουμε αυτό ή πάμε κόντρα σε όλα, θα υψωθεί ένα φράγμα και δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οποιαδήποτε επικοινωνία.
Τα μέλη μας είναι από διάφορες κοινωνικές ομάδες, αλλά πολλοί προερχόμαστε απ’ αυτό το στρώμα. Θέλουμε να καταλάβουν κάποιοι άνθρωποι ότι το να είναι συντηρητικοί δεν αποτελεί αναγκαστικά τη μόνη επιλογή στη ζωή της υπαίθρου. Ότι ο συντηρητισμός δεν προσφέρει ό,τι χρειαζόμαστε για να απελευθερώσουμε τους εαυτούς μας από το σύστημα της καταπίεσης που κυριαρχεί στην καθημερινή ζωή μας.

Σ.Ε.: Θεωρείτε ότι αυτοί που πιστεύουν ότι είναι ελεύθεροι επειδή έχουν ένα όπλο στα χέρια τους, είναι στην πραγματικότητα καταπιεσμένοι άνθρωποι.

Cam: Ναι. Όταν ήρθα στα Εξάρχεια, μου είπαν ότι κυκλοφορεί πολλή αστυνομία εδώ. Καμία σχέση με τις ΗΠΑ. Ούτε το ένα τέταρτο δεν είναι από την αστυνομία που κυκλοφορεί στη γειτονιά μου. Εμείς έχουμε αστυνομία παντού. Βρίσκεσαι στη φυλακή για το παραμικρό, εάν κάνεις κάποιο λάθος. Παίρνεις πρόστιμα για το κάθε τι. Αν υπερβείς το όριο ταχύτητας για πέντε μίλια παίρνεις ένα μεγάλο πρόστιμο. Καλλιεργείται, όμως, η εντύπωση ότι επειδή έχουμε όπλα ζούμε στην πιο ελεύθερη χώρα του κόσμου. Όχι, βέβαια! Έχουμε τον μεγαλύτερο πληθυσμό φυλακισμένων στον κόσμο! Αναλογικά και σε απόλυτους αριθμούς. Ο αριθμός των μαύρων που είναι στις φυλακές είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των σκλάβων που είχαμε στις ΗΠΑ!

Σ.Ε.: Δηλαδή, τονίζεις ότι πρόκειται για αστυνομικό κράτος. Κι όμως καλλιεργείται η ψευδαίσθηση ότι οι Αμερικάνοι έχουν με τα όπλα μεγαλύτερη ελευθερία απέναντι στο κράτος που επεμβαίνει στη ζωή τους, τους υπαγορεύει κανόνες, τους φορολογεί κ.λπ. Η πραγματικότητα συγκαλύπτεται πίσω από τη βιτρίνα της «καλύτερης δημοκρατίας στον κόσμο», της «πιο φιλελεύθερης» και άλλων τέτοιων όμορφων και ευπώλητων κλισέ.
Εσείς, λοιπόν, λέγοντας στους ανθρώπους της υπαίθρου ότι είστε κομμάτι τους, προσπαθείτε να τους εξηγήσετε ότι η ελευθερία δεν καταχτιέται μόνο με την κατοχή όπλων, αλλά με την αλλαγή των ιδεών και εν τέλει την αλλαγή του συστήματος που δημιουργεί την ανελευθερία ή απειλεί την ελευθερία τους.

Cam: Πιστεύουμε ότι οι κοινότητες έχουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, να αποφασίζουν τι κάνουν, τι θέλουν και πώς οργανώνουν τη ζωή τους. Επί της ουσίας, ο σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε να φανεί ότι φταίει το σύστημα για την καταπίεση που νιώθει ο κάθε «κοκκινολαίμης». Συνομιλώντας, βέβαια, μ΄ αυτούς που είναι ρατσιστές από άγνοια και όχι μ’ αυτούς που είναι ρατσιστές από ιδεολογία. Κάνουμε πολύ σαφή διάκριση ανάμεσα σ’ αυτά τα δύο. Σε ιδεολόγους ρατσιστές, όπως είναι οι φασίστες, δεν μιλάμε.
Και δεν περιοριζόμαστε στη διαφώτιση. Η δραστηριότητα μας είναι ευρεία. Ζούμε όπως ζουν οι άνθρωποι των κοινοτήτων μας. Συμμετέχουμε στα πανηγύρια και τα παζάρια, πηγαίνουμε στο γήπεδο και στους αγώνες αυτοκινήτων, μας αρέσει η μουσική κάντρι, δουλεύουμε στη γη, έχουμε κήπους κ.λπ. Εφοδιάζουμε με Meloxin τους ανθρώπους για να απεξαρτηθούν από τα οπιοειδή φάρμακα που τους πλασάρουν οι φαρμακοβιομηχανίες και οι γιατροί, να ξεφύγουν απ’ αυτή τη φοβερή επιδημία που έχει πλήξει τον κόσμο της επαρχίας. Επίσης, οργανώνουμε συσσίτια, καλλιεργούμε λαχανικά και τα διαθέτουμε δωρεάν σ’ αυτούς που δεν έχουν ούτε την αναγκαία καθημερινή τροφή, ανθρώπους πολύ φτωχούς. Θέλουμε να φτιάξουμε μικρές κλινικές. Συμπαραστεκόμαστε στους μετανάστες γείτονές μας και τους πρόσφυγες, κι αυτός ήταν ένας επί πλέον λόγος που ήθελα να έρθω στην Ελλάδα για να δω πώς αντιμετωπίζετε εδώ αυτά τα ζητήματα, να μάθουμε πώς τα αντιεξουσιαστικά κινήματα κάνουν δουλειά με τους πρόσφυγες.

Αυτοπροστασία

Σ.Ε.: Στην Ευρώπη υπάρχει μάλλον απέχθεια για την οπλοφορία. Μας ξενίζει και δεν μπορώ να μας φανταστώ να γυρίζουμε στα χωριά και τις πόλεις με επαναληπτικές καραμπίνες…

Cam: Στις ΗΠΑ τα όπλα είναι καθεστώς συνταγματικά κατοχυρωμένο. Και με δεδομένο ότι οι ακροδεξιοί συνήθισαν να μονοπωλούν την οπλοφορία, δεν έχουμε άλλη επιλογή. Οι κοινότητες πρέπει να μπορούν να αποφασίζουν τι εργαλεία θα χρησιμοποιούν για την άμυνά μας. Δεν εμπιστευόμαστε το αμερικανικό κράτος. Από παλιά εξαιρούν απ’ το δικαίωμα της οπλοκατοχής τους έγχρωμους, απ’ το δικαίωμα να αμύνονται με πυροβόλα όπλα. Ζούμε σε μια πολύ βίαιη κοινωνία και απειλούμαστε με βία από το κράτος και τους φασίστες που οργανώνονται. Υπάρχουν καταγραμμένες 18 δολοφονίες από φασίστες το 2017. Προσωπικά, όταν ήμουνα στο Charlotsville, 19 άτομα τραυματίστηκαν από μία επίθεση με αυτοκίνητο εναντίον αντιφασιστών διαδηλωτών και ένας άνθρωπος δολοφονήθηκε από τους φασίστες. Χρειαζόμαστε τα όπλα για να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας απ’ αυτές τις επιθέσεις. Η αστυνομία δεν θα μας προστατεύσει, οπότε πρέπει να αναλάβουμε εμείς την προστασία μας. Έχω φίλους που οι φασίστες τους έκλεψαν τα προσωπικά δεδομένα και τους «δίνουν» στο διαδίκτυο (ονόματα, φωτογραφίες, διευθύνσεις κ.λπ.) θέτοντάς τους σε μεγάλο άμεσο κίνδυνο. Επίσης, έχω ένα φίλο, κι αυτός μέλος των Redneck Revolt, που τον «επισκέφτηκαν» οι φασίστες στο χώρο εργασίας του όπου ήξεραν ότι είναι άοπλος, και τον απείλησαν. Κι αυτό είναι τρομαχτικό, γιατί ο άνθρωπος έχει οικογένεια, έχει μια κόρη, και ενώ οι φασίστες μπορούν να πάνε στο σπίτι του, η αστυνομία δεν θα κάνει τίποτα για να τον προστατεύσει. Πρέπει να πάρει μέτρα αυτοάμυνας, μόνος του.

Σ.Ε.: Πώς δρουν οι φασίστες; Νόμιμα ή παράνομα;

Cam: Υπάρχει ένα παράνομο δίκτυο φασιστικό το οποίο γίνεται όλο και πιο αποδεκτό από το συντηρητικό κατεστημένο και το οποίο εμπνέεται από τις ιδέες και τα κηρύγματα ενός διάσημου φασίστα που λέγεται Τζέιμς Μέισον. Ο Μέισον έγραψε μια σειρά κειμένων που αποκαλείται «Η πολιορκία», στα οποία αναφέρεται στη δημιουργία μιας αποκεντρωμένης οργάνωσης των φασιστών που θα πραγματοποιεί μοναχικές (lone wolf) τρομοκρατικές επιθέσεις έτσι ώστε να προκληθεί η κατάρρευση του πολιτισμού στις ΗΠΑ και να δημιουργηθεί ένα λευκό έθνος από τις στάχτες. Και υπάρχει μια ομάδα που θεωρεί τον Μέισον σαν τον κορυφαίο της ιδεολόγο και έχει ήδη πέντε φόνους στο ενεργητικό της. Πιστεύουν στις τρομοκρατικές επιθέσεις, όπως είναι οι βομβιστικές ενέργειες, οι εμπρησμοί κ.λπ. Ένα μέλος της οργάνωσης συνελήφθη να κατέχει ραδιενεργό υλικό για να φτιάξει μια «βρώμικη βόμβα» (dirty bomb). Έχοντας να αντιμετωπίσουμε τέτοιες καταστάσεις είμαστε αναγκασμένοι να χρησιμοποιήσουμε κάθε εργαλείο που υπάρχει στη διάθεσή μας. Δεν είμαστε οι προστάτες της κοινότητας. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα που τα μέλη της κοινότητας θα αλληλοπροστατεύονται. Είμαστε αντιμέτωποι με το ρατσισμό, το μισογυνισμό, την ομοφοβία και κάθε είδους εξουσιαστική βία και πρέπει οι πολίτες να έχουν τα μέσα να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα οι ίδιοι, να δημιουργήσουμε ένα σύστημα άμυνας που θα αυτοαναπαράγεται και θα πολλαπλασιάζεται.

Πίσω από τη βιτρίνα

Σ.Ε.: Ταυτόχρονα, το κίνημά σας είναι αντικαπιταλιστικό. Αυτό δεν κάνει την προσπάθειά σας πιο δύσκολη μέσα στο στρώμα εκείνο της κοινωνίας που είναι πιο συντηρητικό και πιο αντικομμουνιστικό;

Cam: Στις αγροτικές περιοχές, όπως η περιοχή που ζω εγώ, οι άνθρωποι αυτοπροσδιορίζονται ως συντηρητικοί, ενώ ταυτόχρονα είναι αυτοί που επηρεάζονται περισσότερο από τον καπιταλισμό. Στα σχολεία μας διαπαιδαγωγείται κανείς με την αντίληψη ότι ο καπιταλισμός είναι ένα σπουδαίο σύστημα, που μας φέρνει την ελευθερία και στο οποίο όλοι θα γίνουμε εκατομμυριούχοι, αλλά αυτοί οι άνθρωποι ζούνε σε κατεστραμμένα κτήρια , έχουνε δυσκολία να θρέψουν τις οικογένειές τους, δυσκολεύονται να βρουν δουλειά με ένα μισθό επιβίωσης. Κι αυτό δεν αφορά λίγους ανθρώπους. Η μεγάλη πλειονότητα των Αμερικάνων δεν ζει καλά. Η ζωή δεν είναι όπως παρουσιάζεται στην τηλεόραση. Η ανισότητα του πλούτου είναι μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία του κόσμου. Οι πλούσιοι είναι πολύ πολύ πολύ πλούσιοι και οι φτωχοί αγωνίζονται για να έχουν καθαρό νερό, ακόμα και τρεχούμενο νερό.

Σ.Ε.: Είναι δύσκολο για κάποιον που δεν ζει στις ΗΠΑ να πιστέψει ότι αυτό είναι γεγονός. Αλλά φαίνεται ότι είναι δύσκολο να το συνειδητοποιήσουν ακόμα κι αυτοί που το βιώνουν…

Cam: Στο Μίσιγκαν, μια πολιτεία 10 εκατ. κατοίκων, το νερό είναι μολυσμένο από μόλυβδο, από κακοδιαχείριση της πολιτείας. Ο κυβερνήτης διόρισε οικονομικό διευθυντή της πολιτείας ένα πρώην ανώτατο στέλεχος μιας μεγάλης εταιρίας. Το σύστημα είναι απαρχαιωμένο. Υπάρχουν παιδιά με αναπηρίες κι αυτοί έδωσαν μεγάλους μισθούς στα στελέχη των ΜΚΟ αντί να τακτοποιήσουν το πρόβλημα της ύδρευσης. Έχω φίλους που παθαίνουν δερματικά από το νερό, κι αυτοί λένε ότι όλα είναι εντάξει!

Σ.Ε.: Εννοείς ότι υπάρχει μια βάση για να περάσεις την αντικαπιταλιστική ρητορική σου. Παρ’ όλ’ αυτά έχω την αίσθηση ότι στις ΗΠΑ όταν μιλάς για σοσιαλισμό και αναρχισμό περιθωριοποιείσαι.

Cam: Για να μην περιθωριοποιηθούμε γινόμαστε ενεργά μέλη της κοινότητάς μας. Παρέχουμε ουσιαστικές υπηρεσίας στις κοινότητές μας, πράγματα που χρειάζονται οι άνθρωποι, τρόφιμα, φάρμακα, κι έτσι οι κοινότητες αντιλαμβάνονται ότι είμαστε αλληλέγγυοι, ότι είμαστε μαζί τους. Όταν μας γνωρίσουν οι άνθρωποι, επιζητούν να έρθουν σε επαφή μαζί μας. Έχω ένα φίλο που ήτανε σε παραστρατιωτική ομάδα, μια ζωή συντηρητικών πεποιθήσεων, εξηντάρης, φιλοκαπιταλιστής, είχε πάει στο στρατό επηρεασμένος από τον πατριωτικό πυρετό, αλλά λόγω των υλικών όρων της ζωής του, η γυναίκα του πέθανε επειδή δεν μπορούσαν να αγοράσουν τα φάρμακα που χρειαζόταν, ήρθε σε μας.

Σ.Ε.: Υπάρχει ελπίδα για κάτι καλύτερο στις ΗΠΑ;

Cam: Υπάρχουν πολλά πράγματα που μου δίνουν ελπίδα. Βλέπω κοινότητες να συμπαρατάσσονται αλληλέγγυες και πολλοί άνθρωποι δεν είναι πια τόσο ατομιστές, γιατί αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στις ΗΠΑ. Συσφίγγονται οι σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων και οργανώνονται οι άμυνες των ανθρώπων κι αυτό μου δίνει μεγάλες ελπίδες.

Σ.Ε.: Η «άλλη πλευρά» της Αμερικής που εκπροσωπεί ο Ντόναλντ Τραμπ…

Cam: Ακριβώς!

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!