Της Ματίνας Παπαχριστούδη
Διαφημιστές και εκδότες πήραν το όπλο τους. Μαχητικά, με ολοσέλιδες καταχωρίσεις, στέλνουν το μήνυμά τους στην κυβέρνηση. Ε, όχι, λένε. Το αγγελιόσημο στο Διαδίκτυο δεν θα περάσει.
Δηλώνεται πως η αγορά δεν είναι διατεθειμένη να πληρώνει τα «ευγενή»(!) Ταμεία των δημοσιογράφων και άλλων εργαζομένων στα ΜΜΕ. Η επίθεση τους, βεβαίως, δεν στρέφεται κατά της κυβέρνησης και του κράτους, που δεν πληρώνει ούτε ένα ευρώ για την ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων στα ΜΜΕ. Όχι τώρα με τις αλλαγές στο Ασφαλιστικό, ανέκαθεν δεν πλήρωνε τίποτε. Οι πύρινες δηλώσεις των διαφημιστών και των εταιριών (τους;) που δραστηριοποιούνται στο Internet, δεν ενοχλούνται για το ότι οι εργοδότες, εκδότες και ιδιοκτήτες ΜΜΕ δεν πληρώνουν ούτε ευρώ για ασφαλιστικές εισφορές. Τα χαρακτηριζόμενα ευγενή Ταμεία στηρίζονται μόνο στις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων στα Μέσα και τον πόρο του αγγελιόσημου. Πόρος που θεσμοθετήθηκε σε αντίβαρο του δώρου προς τους φίλους εκδότες, οι οποίοι δεν έχουν υποχρέωση να πληρώνουν τίποτα, πέρα από ένα ελάχιστο ποσοστό επί των πωληθέντων φύλλων των εφημερίδων τους. Στην πραγματικότητα, στις λίστες των χρεών προς τα ασφαλιστικά ταμεία βρίσκει κάποιος δεκάδες εκδότες που παρακρατούν και τις εισφορές των εργαζομένων τους σε ΙΚΑ ή ΕΤΑΠ ΜΜΕ, πίνοντας στην υγειά του ασφαλιστικού συστήματος. Το παιχνίδι φαίνεται να είναι κομμένο και ραμμένο στις απαιτήσεις των εργοδοτών. Πρώτον, η ρύθμιση για επέκταση του αγγελιόσημου σε ορισμένα μόνο ειδησεογραφικά sites και όχι σε όλα και όλων των κατηγοριών με τον χαρακτήρα του «ενημερωτικού Μέσου», συσκοτίζει το ζήτημα και συνεχίζει να διαχωρίζει τους εργαζόμενους. Εντάσσει στο ΕΤΑΠ ΜΜΕ μόνο ελάχιστους, αφήνει εκτός όλους τους υπόλοιπους. Δεύτερον και σημαντικότερο, η εφαρμογή του είναι έωλη και ανεφάρμοστη. Τρίτον φαίνεται πως η λειψή και θολή ρύθμιση μπήκε ως αντίβαρο σε μια νέα ρύθμιση που προωθείται σύντομα. Στη μείωση του ποσοστού του αγγελιόσημου για όλα τα ΜΜΕ κατά 55%, δηλαδή από 21,5% σε 10%. Το καινούργιο αυτό «δώρο» θα το δώσει η κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου στους εργοδότες των ΜΜΕ, σε αντιστάθμισμα του ειδικού φόρου 20% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων, που θα πάει ως απευθείας ρευστό από τα τηλεοπτικά κανάλια στο κράτος. Και οι εκδότες για να το αποδεχθούν ζητάνε κι άλλα, όπως για παράδειγμα να μην πληρώσουν ώς το 2013 για τις τηλεοπτικές συχνότητες.
Αν διαβάσει κάποιος πίσω από τις γραμμές της ανακοίνωσης- αντίδρασης της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών, θα διαπιστώσει πως στο στόχαστρο μπαίνουν μόνο ορισμένοι φορείς που λαμβάνουν μερίδιο του αγγελιόσημου, δηλαδή οι συνδικαλιστικές Ενώσεις. Αυτές, ακριβώς, θα κοπούν από τη καινούργια διανομή του «πόρου», όταν περικοπεί στο 10%. Και η συνέχεια είναι προδιαγεγραμμένη. Με ελάχιστα έσοδα τα Ασφαλιστικά Ταμεία που μένουν εκτός ασφαλιστικών ρυθμίσεων, θα καταρρεύσουν σύντομα.
Με μια πρώτη ανάγνωση θα πίστευε κάποιος ότι το αγγελιόσημο στο Internet βολεύει τους ιδιοκτήτες, αφού δεν θα πληρώνουν εισφορές. Δεν είναι, όμως, έτσι. Γιατί πολλές διαφημιστικές εταιρίες είχαν βρει το «κόλπο» να μην πληρώνουν αγγελιόσημο, απλά διοχετεύαν εικονικά τη διαφήμιση στο Internet, ενώ στην πραγματικότητα οι διαφημίσεις δημοσιεύονταν ή μεταδίδονταν από τα Μέσα. Τώρα που απειλούν να κόψουν, περαιτέρω, τα διαφημιστικά τους κονδύλια, έχουν συμμάχους τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ. Πέρα από τα προφανή, γεγονός είναι ότι στη βάση της εισφοράς τού αγγελιόσημου στήθηκε, μεταπολιτευτικά, όλο το στρεβλό σύστημα της επαγγελματικής δημοσιογραφίας, των Ασφαλιστικών Ταμείων και των εφημερίδων. Και μέσα σε αυτή τη στρέβλωση γιγαντώθηκε ο εργοδοτικός συνδικαλισμός της ΕΣΗΕΑ.
ΥΓ: Τελικά χθες το πρωί αποσύρθηκε το σχετικό άρθρο από το ασφαλιστικό νομοσχέδιο και η επιβολή αγγελιοσήμου σε (ορισμένα) διαδικτυακά Μέσα μπαίνει στις καλένδες. Όπως και η ένταξη των εκεί εργαζομένων στο ταμείο Τύπου. Αυτό δεν αλλάζει στο παραμικρό την ουσία του άρθρου που φιλοξενεί η στήλη.