Του Βασίλη Πεκλάρη
Το γνωστό θεατρικό έργο του Έντουαρντ Άλμπι «Ποιος φοβάται τη Β. Γουλφ» θυμίζει τις τελευταίες εβδομάδες η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού ΟΛΘ, που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014 και οριστικοποίθηκε με τη δανειακή σύμβαση του Αυγούστου του 2015, γίνεται πράξη, χωρίς όμως κανείς να αναλαμβάνει την ευθύνη.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι φθάνοντας λίγο πριν το τέλος του δρόμου της παραχώρησης του 67% του ΟΛΘ, τις λεπτομέρειες της διαδικασίας τις μαθαίνουν μόνο οι υποψήφιοι μνηστήρες και το ΤΑΙΠΕΔ και όλοι οι υπόλοιποι (εργαζόμενοι, φορείς και φυσικά πολίτες) περιορίζονται στις φήμες και τις πληροφορίες, οι οποίες συνήθως δεν είναι και ιδιαίτερα θετικές.
Ποια σχήματα έχουν απομείνει στη διεκδίκηση (4,5 ή 6) πόσο είναι το τίμημα (80, 90 ή 120 εκατομμ.) πόσα θα υποχρεωθεί να επενδύσει στο λιμάνι ο πλειοδότης (80, 180 ή 200 εκ. ευρώ) τα επόμενα χρόνια (5, 7 ή περισσότερα έτη) αλλά και τι θα συμβεί με την Α΄ προβλήτα που διεκδικεί και ο Δήμος Θεσσαλονίκης (θα πάρει 3,7 ή κτίρια και αποθήκες);
Η νέα ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (Π. Κουρουμπλής), δείχνει την προηγούμενη (Θ. Δρίτσας), η διοίκηση του ΟΛΘ παραπέμπει στις προηγούμενες κυβερνήσεις και όλοι μαζί κοιτάζουν το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο ουσιαστικά κινεί τα νήματα και είναι το μόνο που γνωρίζει τι πρόκειται να συμβεί.
Οι εργαζόμενοι, που ζητούν τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού, δεν γνωρίζουν αν θα παραμείνουν όλοι, αν θα γίνουν εθελοντικές ή υποχρεωτικές μετατάξεις και με ποιες μορφές εργασίας θα συνεχίσουν να εργάζονται. Δεν είναι λίγοι αυτοί που φοβούνται ότι οι εργασιακές σχέσεις που συζητιούνται με τους δανειστές θα βρουν εφαρμογή στη νέα πραγματικότητα της επόμενης μέρας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Τι μπορεί να γίνει τώρα; Η μία εκδοχή θέλει την ιδιωτικοποίηση να προχωρά και το λιμάνι να αλλάζει χέρια αρχές του νέου έτους καταλήγοντας σε έναν από τους ενδιαφερόμενους (Ντουμπάι, Ιαπωνία, Φιλιππίνες, Γερμανία κ.ά.). Η δεύτερη εκδοχή αναφέρει ότι με το τίμημα και κυρίως τα αναπτυξιακά σχέδια που θα παρουσιάσουν οι διεκδικητές, ο διαγωνισμός μπορεί να κηρυχθεί άγονος και μετά…
Το λιμάνι έχει αλλάξει ρότα, μένει να δούμε αν θα περάσει τον δύσκολο κάβο.