Προετοιμάζονται πανευρωπαϊκές κινητοποιήσεις Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Της Μαίρης Ευθυμιάτου
Αποφασισμένοι να μη μείνουν θεατές στη συντονισμένη -όπως επισημαίνουν- προσπάθεια απορρύθμισης του επαγγέλματός τους, που εκτός από εργασιακές επιπτώσεις θα στραγγαλίσει και τις τοπικές κοινωνίες σε όλη την Ευρώπη, εμφανίζονται οι λιμενεργάτες, με ασπίδα τα συνδικάτα τους.
Όπως αποφασίστηκε σε διεθνή συνάντηση που έγινε στη Βαρκελώνη τον Δεκέμβριο και στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των Ισπανών λιμενεργατών αλλά και συνδικάτων από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Αυστραλία που είναι μέλη των συνομοσπονδιών ETF-ITF και IDC, θα υπάρξει κοινή πανευρωπαϊκή απάντηση από τον κόσμο της εργασίας τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.
Συγκεκριμένα, όπως εξήγησε μιλώντας στον Δρόμο, ο γ.γ. της Ένωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ, Γιώργος Γώγος, που εκπροσωπεί τους Έλληνες λιμενεργάτες στην Επιτροπή του Διεθνούς Συμβουλίου Λιμενεργατών (IDC) «προχωράμε ως IDC και ETF στη σύσταση μιας κοινής ομάδας εργασίας για να επεξεργαστούμε τις αλλαγές που επιχειρούν να περάσουν πανευρωπαϊκά στον τομέα της λιμενεργασίας. Θα συνεδριάσουμε μέσα στον Γενάρη με ορίζοντα να ανακοινωθεί η ημερομηνία μιας κοινής πανευρωπαϊκής δράσης που θα συνίσταται σε 24ωρο πανευρωπαϊκό κλείσιμο όλων των λιμανιών, αλλά και εμπάργκο σε πλοία που μεταφέρουν φορτία από λιμάνια χωρών που έχουν ”προσβληθεί από τον ιό της τρόικας”, ενώ θα πραγματοποιηθεί την ίδια ημέρα μια μεγάλη διαδήλωση στις Βρυξέλλες, έξω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θέλοντας έτσι να επισημάνουμε στους Ευρωπαίους πολιτικούς ότι καμιά απόφαση δεν θα ληφθεί για εμάς, χωρίς εμάς».
Παράλληλα, στόχος τους είναι να διοργανωθεί άμεσα μια ενημερωτική ημερίδα όπου, όπως εξηγεί ο Γ. Γώγος, «σκοπός δεν είναι μόνο να σκιαγραφήσουμε πώς οι ευρωπαϊκές πολιτικές πάνε να απορρυθμίσουν τη λιμενεργασία, που αποτελεί έναν από τους τελευταίους τομείς που λειτουργούν δομημένα και με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, αλλά να δώσουμε και τη δική μας άποψη για το τι συνιστά το αναπτυξιακό μοντέλο που ευαγγελίζονται οι Ευρωπαίοι επίτροποι. Αυτό που εκείνοι ονομάζουν ανάπτυξη, ουσιαστικά οδηγεί σε υδροκέφαλα λιμάνια με διαχειριστές-μαμούθ που θα συνθλίψουν όχι μόνο τη ζωντανή εργασία, αλλά και τις υπάρχουσες δομές. Θα ενταθεί με την κακή έννοια ο ενδο-λιμενικός ανταγωνισμός, θα περιοριστεί ακόμη και η περιβαλλοντική συνείδηση όταν το μόνο που θα ενδιαφέρει θα είναι η αύξηση του μεταφερόμενου φορτίου και ουσιαστικά οι τοπικές κοινωνίες θα στραγγαλιστούν οικονομικά προς όφελος 5-6 παγκόσμιων διαχειριστών».
Ανάπτυξη ή καταστροφή;
Σε πρόσφατη επίσκεψή του στο μεγαλύτερο εμπορευματικό λιμάνι της Ευρώπης, αυτό του Ρόττερνταμ, ο Ευρωπαίος επίτροπος για τις Μεταφορές, Σιμ Κάλας, επεσήμανε ότι στόχος της Επιτροπής είναι «εντός του 2013 να φέρει μέτρα, εν είδει κανονιστικού πλαισίου, που θα βοηθήσουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια να παραμείνουν ανταγωνιστικά». Ο Γ. Γώγος επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Μιλούν αυθαίρετα για σεβασμό της θεμελιώδους ευρωπαϊκής συνθήκης για την ελεύθερη διακίνηση, εμπορευμάτων -εργαζομένων- κεφαλαίου, προωθώντας ουσιαστικά την πλήρη απορρύθμιση ενός τεράστιου κλάδου εργασίας. Θέλουν λιμενικούς παρόχους τύπου Cosco που θα έχουν ελάχιστους άμεσα συνδεδεμένους εργαζόμενους και θα αξιοποιούν υπεργολάβους για να προσλαμβάνουν λιμενεργάτες, χωρίς κανονισμούς εργασίας, χωρίς συλλογική διαπραγμάτευση, με ατομικές συμβάσεις, χωρίς να ορίζονται κανόνες υγιεινής, χωρίς να τηρούνται οι απαιτούμενες συνθέσεις των συνεργείων κ.λπ. Αυτό που η Επιτροπή ονομάζει ανάπτυξη, εμείς ως συνδικάτα το αντιλαμβανόμαστε ως καταστροφή».