Συνεχίζονται έως τα τέλη Δεκεμβρίου οι εργασίες στον Ηλεκτρικό, ενώ πολλαπλασιάζεται και η ταλαιπωρία για χιλιάδες πολίτες. Ρεπορτάζ: Μαρία Κρόκου, Κατερίνα Καραβία.

Αν είσαι ένας από 500.000 επιβάτες που χρησιμοποιούν τον ΗΣΑΠ καθημερινά τότε σίγουρα έχεις ακούσει εκατοντάδες φορές την φράση «ζητούμε την κατανόηση σας», εξίσου τις ίδιες φορές έχεις βρεθεί στοιβαγμένος με άλλους 100 σε ένα βαγόνι που κινείται σχεδόν με μηδενική ταχύτητα, που σταματάει μπορεί και 2 φορές σε μια απόσταση 5 λεπτών και που καταφέρνει να κάνει την απόσταση Κηφισιά-Αττική από 25 λεπτά που είναι κανονικά σε μιάμιση ώρα. Επίσης σίγουρα έχεις βρεθεί σε μια αποβάθρα περιμένοντας ατέρμονα να έρθει ο συρμός παρακαλώντας να καταφέρεις να φτάσεις κάποτε στην δουλειά σου ενώ έχεις αναγκαστεί να κατέβεις και να επιβιβαστείς ξανά και ξανά σε άλλο συρμό για ανεξήγητους λόγους. Το σίγουρο είναι ότι η κατανόηση σού έχει τελειώσει ειδικά όταν η όλη ιστορία της ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής κρατάει 2 χρόνια.

Δικαιολογημένη και αδικαιολόγητη η καθυστέρηση
Όπως είναι γνωστό, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 20 Δεκεμβρίου 2010, ενώ αρχικά η ολοκλήρωσή του είχε τοποθετηθεί στις αρχές του 2010. Έχει παραταθεί δηλαδή 1 χρόνο η ολοκλήρωση ενός έργου, που θεωρείται αναγκαίο για τη λειτουργία του ΗΣΑΠ, αφού με την περάτωσή του τα δρομολόγια θα εκτελούνται σε λιγότερο χρόνο και θα διευκολυνθεί η συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής.
Καταρχήν, όπως έχει αναφερθεί και σε προηγούμενο ρεπορτάζ του Δρόμου, η καθυστέρηση του έργου οφείλεται στο μοντέλο, το οποίο προτιμήθηκε για τη διεξαγωγή του. Συγκεκριμένα το έργο γίνεται με αμφιδρόμηση, δηλαδή με τη λειτουργία μίας γραμμής τόσο για την άνοδο όσο και για την κάθοδο των συρμών, ενώ θα μπορούσε να γίνει με διακοπή της λειτουργίας των γραμμών, με αποτέλεσμα  σε αυτήν την περίπτωση την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου. Βέβαια, η επιλογή αυτού του μοντέλου, της διακοπής, ενέχει, από την άλλη, μεγάλο πολιτικό κόστος. Δεν πρέπει να παραβλεφθούν φυσικά και οι τεχνικοί λόγοι της καθυστέρησης. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των εργασιών ήρθαν στο φως αρχαιολογικά ευρήματα σε τρία σημεία του τμήματος Καλλιθέα-Φάληρο (ανάμεσα στα οποία και τμήματα από τα Μακρά Τείχη του Πειραιά), με αποτέλεσμα να αλλάξουν τα στοιχεία της μελέτης. Για τον ίδιο λόγο, καθυστερούν τα έργα και στο τμήμα από Μοναστηράκι μέχρι Αττική, καθώς, λόγω των αρχαίων ευρημάτων, έχει παρέμβει η αρχαιολογική υπηρεσία, προκειμένου να παρίσταται κατά τη διενέργεια των εργασιών.
Σε κάθε περίπτωση, οι εργασίες για την ανακαίνιση της γραμμής έχουν καθυστερήσει, όπως και τα επόμενα έργα, για την κατασκευή 3 καινούριων σταθμών (Ιλισός, Ψαλίδι, Καμίνια), 4 υπόγειων χώρων στάθμευσης, καθώς για την επέκταση του ΗΣΑΠ προς τον Άγιο Στέφανο, που θα εξυπηρετούσαν μεγάλο αριθμό επιβατών και τα οποία δεν έχουν καν ξεκινήσει.

Ταλαιπωρία και πάλι ταλαιπωρία
Η πλέον συχνή ερώτηση μεταξύ των επιβατών δεν είναι άλλη από το «Μέχρι πότε θα ταλαιπωρούμαστε; Πότε θα ολοκληρωθούν επιτέλους τα έργα;». Αυτές βέβαια είναι οι κόσμιες εκφράσεις αγανάκτησης γιατί υπάρχουν και περιστατικά που επιβάτες εξοργισμένοι κατεβαίνουν από το τρένο φωνάζοντας έξαλλοι στον οδηγό μετά από 20 λεπτά αναμονής σε σταθμό επιλέγοντας να συνεχίσουν με άλλο πιο ανθρώπινο μέσο μεταφοράς.
Αν και το έργο είχε ξεκινήσει στις αρχές του 2009 με σκοπό να περατωθεί στις αρχές του 2010, ως τώρα έχει ολοκληρωθεί μόνο το 75% με τις εργασίες να συνεχίζονται. Παρά τις προσπάθειες των αρμόδιων να κατευνάσουν την οργή του κόσμου, που αρχίζει και χάνει την υπομονή του, ανακοινώνοντας ως τελική ημερομηνία παράδοσης του έργου την 20η Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την έρευνα του Δρόμου, η λειτουργία του δικτύου από Ειρήνη μέχρι Κηφισιά θα διακοπεί για δύο δεκαήμερα, μετά την αναμενόμενη ολοκλήρωση του έργου στις 20 Δεκεμβρίου. Επιπλέον, θα αρχίσει προσεχώς το υπόλοιπο τμήμα του έργου από Μαρούσι μέχρι Κηφισιά.
Με άλλα λόγια κατανόηση θα πρέπει να επιδείξουν οι επιβάτες και το 2011, πληρώνοντας αδιαμαρτύρητα το υψηλό, σε σχέση με τις υπηρεσίες που προσφέρει ο ΗΣΑΠ, εισιτήριο του 1 ευρώ.
Είναι επομένως σαφές πως ο ΗΣΑΠ υποβαθμίζεται, υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα και την ποιότητα ζωής μας, με σκοπό προφανώς την παντελή υπολειτουργία του και τη μετέπειτα ιδιωτικοποίησή του.
Μπορεί λοιπόν ο Οδυσσέας να έφτασε στην Ιθάκη, οι επιβάτες του ΗΣΑΠ όμως θα πρέπει να περιμένουν κάποιους μήνες ακόμη μέχρι να δουν το πολυπόθητο έργο να τελειώνει δίνοντας τέλος στην δίχρονη ταλαιπωρία τους.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!