Καταγγελίες για μεθόδευση του διαγωνισμού στην Πέλλα
Η μεταφορά των μαθητών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για μια ακόμη σχολική χρονιά είναι στον «αέρα». Στα γνωστά αδιέξοδα που δημιουργεί η ισχύουσα 24001/13 ΚΥΑ που ρυθμίζει τη μεταφορά των μαθητών, ήρθαν να προστεθούν και οι δυσκολίες –λόγω έλλειψης εμπειρίας– που προέκυψαν από τη διεξαγωγή των διαγωνισμών για πρώτη φορά με ηλεκτρονικό τρόπο.
Η Κεντρική Μακεδονία αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα πανελλαδικά, λόγω της μεγάλης έκτασης της Περιφέρειας και της ανομοιομορφίας των 7 Περιφερειακών Ενοτήτων (ΠΕ). Σε κάθε ΠΕ διεξάγεται ξεχωριστός διαγωνισμός ανά διετία. Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης για τα έτη 2015-16 & 2016-17, προϋπολογισμού 7.750.000 ευρώ. Η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού, σε σύνολο 36 προσφορών που κατατέθηκαν, απέρριψε τις 22 και ενέκρινε τις 14. Από το αποτέλεσμα αυτό προκύπτει ότι στην καλύτερη περίπτωση θα καλυφθούν περίπου το 40 με 45% των δρομολογίων. Να σημειώσουμε ότι τα δρομολόγια χωρίζονται σε τμήματα και κάθε υποψήφιος ανάδοχος έχει το δικαίωμα να καταθέσει προσφορά για όσα εξ αυτών έχει ενδιαφέρον. Αυτό έχει ως συνέπεια να δίνονται προσφορές για τα δρομολόγια-«φιλέτα» και τα προβληματικά να μένουν αδιάθετα, παρ’ όλη την προσπάθεια της Διοίκησης να ομαδοποιήσει δρομολόγια-«φιλέτα» και προβληματικά μαζί.
Μια ιδιαίτερη περίπτωση συνιστά η ΠΕ Πέλλας. Εκεί ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του διαγωνισμού που αφορούσε μεταφορά μαθητών με ταξί, προϋπολογισμού 3.338.000 ευρώ με δικαίωμα προαίρεσης έως 1.110.000 ευρώ. Σε υπόμνημα που συνοδεύει την ένσταση ενδιαφερόμενου καταγγέλλεται ότι υπήρξε πριν το διαγωνισμό περιρρέουσα ατμόσφαιρα «φημών» ότι ο διαγωνισμός τελικά θα κηρυχτεί άγονος. Η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού, αρχικά, απέρριψε και τις 14 συνολικά προσφορές. Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας συνεδρίασε 3 φορές για να δικαιώσει τελικά τον έναν από τους τρεις που είχαν καταθέσει ένσταση κι έτσι από τους 14 αρχικά υποψήφιους προχωράει στην επόμενη φάση μόνο ο ένας!
Η Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα (ΡΑΕ), με ανακοίνωσή της, καταγγέλλει τον αντιπεριφερειάρχη Πέλλας Θ. Θεοδωρίδη για μεθόδευση του διαγωνισμού, ώστε να κηρυχτεί άγονος. Συγκεκριμένα η ΡΑΕ υποστηρίζει ότι οι χειρισμοί του αντιπεριφερειάρχη και οι όροι που τέθηκαν στη διακήρυξη οδήγησαν στο αποτέλεσμα που προαναφέρθηκε. Η μεθόδευση αυτή δίνει τη δυνατότητα στον αντιπεριφερειάρχη να επικαλεστεί «έκτακτη ανάγκη» για την αναγκαιότητα της μεταφοράς των μαθητών και να προχωρήσει στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης και τελικά στην ανάθεση με σχεδόν μηδενικές εκπτώσεις.
Είναι δικαίωμα
Η απερχόμενη κυβέρνηση έχει μεγάλες ευθύνες για τον τρόπο που διαχειρίστηκε το θέμα πανελλαδικά. Είχε όλο το χρόνο να προχωρήσει στις απαραίτητες τροποποιήσεις της ΚΥΑ, ώστε να διορθωθούν ακραίες και εντοπισμένες αστοχίες.
Τις επόμενες μέρες και τους επόμενους μήνες θα ξαναζήσουμε τα γνωστά επεισόδια με τα «φρένα» των λεωφορειούχων και των ταξιτζήδων, με θύματα τα παιδιά και τα άδεια πορτοφόλια των γονιών τους. Η μεταφορά των μαθητών είναι δικαίωμα και πρέπει να γίνεται με γνώμονα την ασφάλεια και την προστασία του δημόσιου συμφέροντος. Επίκαιρη παραμένει η πρόταση που είχε διατυπώσει πριν ακριβώς ένα χρόνο από τις στήλες του Δρόμου, ο περιφερειακός σύμβουλος Κεντρικής Μακεδονίας Γ. Θεοδωρόπουλος:
«…Μόνο ένας δημόσιος φορέας με την εποπτεία των Περιφερειών και των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων (ΠΕΔ) και τον κοινωνικό έλεγχο του γονεϊκού κινήματος και των εκπαιδευτικών μπορεί να αναλάβει αυτό το έργο. Ένας ευέλικτος στόλος μικρών και μεγάλων λεωφορείων, ιδιόκτητων ή μισθωμένων από τους συνεργαζόμενους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μπορεί να αναλάβει και να συνδυάσει τη μεταφορά των μαθητών και τη διαδημοτική συγκοινωνία των δημοτών».
Χ.Δ.