Νέο δώρο του ελληνικού δημοσίου στην κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.
Του Λευτέρη Αρβανίτη.
Σε αύξηση της τιμής των διοδίων έως και 40% προχώρησε η εταιρία διαχείρισης των διοδίων των Μαλγάρων παρά τις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής και των επιτροπών ενάντια στα διόδια.
Η αύξηση αυτή δεν συνιστά παρά ανταπόδοση του ελληνικού δημοσίου προς την εταιρεία εκμετάλλευσης των διοδίων του Αιγινίου Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. ύστερα από απαίτησή της, για τα διαφυγόντα κέρδη εξαιτίας της μη λειτουργίας τους. Όπως καταγγέλλεται από τις επιτροπές Ακρίβεια-Stop «η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ -πολυεθνική κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν και ντόπιοι μεγαλοεργολάβοι- η οποία διαχειρίζεται το τμήμα της εθνικής οδού ‘Μαλλιακός-Κλειδί’, είχε ζητήσει από την κυβέρνηση να εισπράττει ένα τμήμα των διοδίων Μαλγάρων σαν αποζημίωση για τη μη λειτουργία των διοδίων Αιγινίου. Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω εταιρεία καταγράφει τις διελεύσεις των αυτοκινήτων από τα διόδια του Αιγινίου, τα οποία δε λειτουργούν έπειτα από τις κινητοποιήσεις των επιτροπών κατοίκων».
Ο συντονιστής των επιτροπών Ακρίβεια-Stop, Γιώργος Θεοδωρόπουλος, δηλώνει στο Δρόμο ότι «είναι η πρώτη αύξηση μετά τις εκλογές, την οποία η κυβέρνηση ονομάζει τιμαριθμική προσαρμογή. Τα διόδια το 2005 στοίχιζαν από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αθήνα 11 ευρώ , ενώ πλέον για το ίδιο δρομολόγιο απαιτούνται 42 ευρώ. Σε καμία περίπτωση επομένως, αυτό δεν ονομάζεται τιμαριθμική πολιτική. Χρεώνουν τον ελληνικό λαό, για να ξεπληρώσουν την τρόικα και ιδιωτικές εταιρίες».
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης Τάσος Κουράκης και Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου κατέθεσαν ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με αφορμή την απαράδεκτη και αιφνιδιαστική αύξηση της τιμής του τέλους διοδίων στα Μάλγαρα.
Στην ερώτηση οι βουλευτές επισημαίνουν ότι «μόλις μία μέρα μετά τις εκλογές, στις 16 Νοέμβρη, η κυβέρνηση επέβαλε πρόσθετο χαράτσι στους διερχόμενους οδηγούς από το σταθμό διοδίων των Μαλγάρων, τα οποία λειτουργούν υπό δημόσιο έλεγχο. Η αύξηση κατά 40% στα τέλη, από 2 σε 2,80 ευρώ, είναι εξοργιστική και φαίνεται να επιβεβαιώνει δημοσιεύματα ότι αποτελεί αντιπαροχή από το ελληνικό δημόσιο προς την εταιρεία εκμετάλλευσης των διοδίων του Αιγινίου Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε, ύστερα από απαίτηση της για «διαφυγόντα» κέρδη εξαιτίας της μη λειτουργίας των τελευταίων».
Σημειώνουν επίσης ότι οι αυθαίρετες αυξήσεις στα υπάρχοντα διόδια και το υψηλό αντίτιμο στα νέα που κατασκευάζονται, πραγματοποιούνται σε μία περίοδο κατά την οποία μισθοί και συντάξεις περικόπτονται.
Τέλος, ζητούν από τον Υπουργό την άμεση ανάκληση της αύξησης που επιβλήθηκε στην τιμή των διοδίων Μαλγάρων και υπογραμμίζουν την αναγκαιότητα του συνολικού επανασχεδιασμού της δημόσιας διαχείρισης των εθνικών οδών με στόχο την κατάργηση των διοδίων, ώστε προτεραιότητα να αποτελεί η ασφάλεια των διερχόμενων και όχι η παραχώρηση της δημόσιας περιουσίας στα ιδιωτικά συμφέροντα.
Οι επιτροπές Ακρίβεια-Stop σε σχετική ανακοίνωσή τους αναφέρουν ότι «οι κάτοικοι της βόρειας Ελλάδας και της Δ. Μακεδονίας στενάζουν με τις νέες αυξήσεις καθώς και τη λειτουργία των διοδίων Πολυμύλου. Οι κάτοικοι της Πιερίας στενάζουν από τα διόδια Λεπτοκαρυάς και είναι εξοργισμένοι από την αποκοπή της Λεπτοκαρυάς για την κατασκευή πλευρικών διοδίων». Ο συντονιστής της Επιτροπής Κατοίκων Πιερίας ενάντια στα διόδια, Παναγιώτης Αγγελίδης, δηλώνει στο Δρόμο ότι «ο κόσμος αντιδρά έντονα για την αύξηση της τιμής των διοδίων εν μέσω οικονομικής κρίσης. Η αρχή των κινητοποιήσεων θα γίνει την Κυριακή με τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα Μάλγαρα και στα διόδια της Λεπτοκαρυάς. Πρόκειται για άδικη απόφαση που πλήττει όσους εργάζονται στην Πιερία και κυρίως τα χαμηλά εισοδήματα. Επιπλέον είναι μια απόφαση ενάντια στην αποκέντρωση, καθώς καθιστά απαγορευτική τη μετακίνηση εκτός πόλης».
Οι επιτροπές Ακρίβεια stop και οι Επιτροπές Κατοίκων ενάντια στα διόδια καλούν σε κινητοποίηση στα διόδια των Μαλγάρων την Κυριακή 21/11, στις 10:30 το πρωί, με αφετηρία το Άγαλμα Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη.