Στο «εργολάβε πάρτα όλα» καθεστώς, οι… ατίθασοι δρόμοι φεύγουν από τη θέση τους
Του Μάριου Διονέλλη
Μπορεί οι ειδήσεις να μιλούν για «θεομηνία» ή για ακραία καιρικά φαινόμενα μετά από κάθε επέλαση κακοκαιρίας, αλλά τα αποτελέσματα που αφήνουν πίσω τους οι καιρικές συνθήκες ίσως να σηκώνουν και λίγο πιο σοβαρή συζήτηση από το δόγμα «φταίει ο κακός μας ο καιρός»…
Οι πολίτες της χώρας έχουν συνηθίσει πως μια δυνατή βροχή είναι ικανή να αποκαλύψει τις προχειρότητες στην κατασκευή των δημόσιων έργων και ειδικά του οδικού δικτύου. Αν, όμως, διαβάσει κανείς τις προκηρύξεις των έργων αλλά και τις συμβάσεις με τους εργολάβους που αναλαμβάνουν τα έργα, θα βρει πολύ ωραίες φράσεις για τις «ευρωπαϊκές προδιαγραφές» των εργασιών, για την «ποιότητα των υλικών» και για την υψηλή «τεχνική κατάρτιση των αναδόχων εταιριών». Από κοντά και οι διαβεβαιώσεις για σχολαστικό έλεγχο επιστασίας από τις κατά τόπους επιβλέπουσες Αρχές, από κοντά και οι αυστηροί όροι για την παραλαβή των έργων. Κι όμως, μια εικόνα μετά τη βροχή είναι ικανή να ανατρέψει όλα τα παραπάνω. Τόσο που σε κάνει να αναρωτιέσαι: αφού οι προδιαγραφές κατασκευής είναι ευρωπαϊκές, στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, που έχουν και χειρότερο καιρό, γιατί δεν φεύγουν οι δρόμοι από τη θέση τους;
Οι φωτογραφίες που δημοσιεύει σήμερα ο Δρόμος τραβήχτηκαν μέσα σε ένα δεκαήμερο στην Κρήτη, λίγο μετά την επέλαση μιας ακόμα «θεομηνίας». Από τους επαρχιακούς δρόμους που κόπηκαν στη μέση μέχρι το στέγαστρο του «λαμπρού» Παγκρήτιου Σταδίου που το πήρε ο αέρας (μαζί με τα λεφτά που δίνονταν από το 2004 για τη συντήρησή του) στις περισσότερες περιπτώσεις δημιουργούνται ερωτήματα για την ποιότητα κατασκευής και για τη συντήρηση των δημόσιων έργων. Η κακοκαιρία αφήνει πληγές από την αμαρτωλή παραλιακή λεωφόρο του Ηρακλείου που καταρρέει για πολλοστή φορά μέχρι και στο ίδιο το γραφείο του δημάρχου, στο ιστορικό κτίριο-μνημείο της Λότζια, όπου αποκαλύφθηκε πως δεν έχει γίνει σωστά η μόνωση και η στεγάνωση της οροφής….
Παρόμοιες εικόνες, φυσικά, συναντά κανείς και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ακόμα και σε εργολαβίες ισχυρών κατασκευαστικών που πληρώνονται αδρά μέσω των διοδίων. Πρόσφατα η εξαγγελία Καμμένου για επαναδημιουργία των ΜΟΜΑ (Μικτών Ομάδων Μηχανημάτων Ανασυγκρότησης) βρήκε σθεναρές αντιρρήσεις από το Ποτάμι που τόνισε ότι «η δημιουργία τους θα συρρικνώσει ακόμη περισσότερο τον κατασκευαστικό τομέα της χώρας». (σ.σ. Κατά τ’ άλλα το Ποτάμι καμία σχέση δεν έχει με τους εθνικούς εργολάβους).
Και αν από φωτογραφίες σαν αυτές προκύπτει εύλογα το ερώτημα ποιος έχει την ευθύνη για τις κακοτεχνίες, μάλλον για άλλη μια φορά η απάντηση θα είναι πως πάλι φταίει μόνο ο καιρός. Κάτι σαν τον αλήστου μνήμης «στρατηγό άνεμο» του Βύρωνα…