Στις 16 και 17 Σεπτεμβρίου, στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών θα πραγματοποιηθεί το Resistance Festival 2023. Η πολιτική αναζήτηση συναντιέται με τον πολιτισμό, ο διάλογος και η ανταλλαγή εμπειριών με τη διασκέδαση, αποτέλεσμα μια συλλογικής προσπάθειας να φτιάξουμε τους χώρους εκείνους που θα επιτρέψουν να συναντηθούν οι ανησυχίες, οι αγωνίες των πολλών, με τις ιδέες, την κίνηση, τις προσπάθειες να αλλάξει αυτός ο κόσμος, να γίνει πιο ελεύθερος και ανθρώπινος.

Σήμερα σε έναν κόσμο παγκόσμιων ανακατατάξεων, πολεμικής προετοιμασίας και ευρείας κλίμακας συστημικών πειραματισμών για τη διαχείριση της συνεχιζόμενης κρίσης, που αλλάζουν άρδην την πλανητική πραγματικότητα, οι διοργανωτές του Resistance αναζητούν δρόμους αντίστασης και νέας συνείδησης, ικανούς να βάλουν φραγμούς στα σχέδια των ελίτ, να καθυποτάξουν λαούς και κοινωνίες, τον ίδιο τον άνθρωπο ως υπόσταση.

Εδώ και 17 χρόνια, η Διεθνής Συνάντηση Κινημάτων του Resistance Festival προσπαθεί να αποτελέσει σημείο συνάντησης και διαλόγου, ανήσυχων φωνών, από κινήματα, διανοούμενους, πολιτικές κινήσεις, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Με την ματιά στραμμένη στην πραγματική κίνηση του κόσμου, των λαών που αγωνίζονται ενάντια στην σε κρίση παγκοσμιοποίηση. Σε αυτό το πλαίσιο, μία από τις πολιτικές εκδηλώσεις του φεστιβάλ θα αφορά το θέμα των BRICS με συμμετοχή της Λαμπρινής Θωμά, του Στέλιου Ελληνιάδη και του Μομάρ Σάμπε (δείτε πλαίσιο).

Μια πρώτη γεύση από το μουσικό πρόγραμμα του φεστιβάλ

Στη σκηνή του Resistance θα συναντηθούν η Μάρθα Φριτζήλα και ο Δημήτρης Μητσοτάκης. Η αδιαπραγμάτευτη και ασυμβίβαστη καλλιτεχνική τους πορεία σε ένα ακόμα ταξίδι που τους φέρνει στη σκηνή για μια συναυλία-γιορτή.

Μαζί τους και οι «Φυστικί Σαλόνι», με τους: Άγγελο Πίσχινα (λαούτο, φωνή), Γιώργο Χατζηγεωργίου (βιολί, φωνή), Αλέξανδρο Καρλή (κοντραμπάσο, φωνή), Αθηνά Συσκάκη (βιολί, φωνή), που όπως αυτοσυστήνονται χαρακτηριστικά «παίζουν “μουσική της θάλασσας, της στεριάς, του αέρα και της φωτιάς”.

Μείνετε συντονισμένοι για τα νέα του Resistance, στην σελίδα του φεστιβάλ (www.resistancefestival.gr) και στις σελίδες του Δρόμου της Αριστεράς. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα συζητήσεων του φετινού Resistance Festival, θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες.

Ο Μομάρ Σάμπε στο Resistance Festival!

Στο τελικό στάδιο έγκρισης βρίσκεται η διαδικασία για την έκδοση θεώρησης εισόδου στην Ελλάδα του Σενεγαλέζου αγωνιστή και συγγραφέα Μομάρ Σάμπε, ο οποίος θα μιλήσει σε εκδήλωση του φεστιβάλ για το πολύ επίκαιρο θέμα των εξελίξεων στην Αφρική και της ευρύτερης γεωπολιτικής σημασίας τους.

Τη δεκαετία του 1970, βαθιά επηρεασμένος από τους αντιαποικιακούς αγώνες των λαών της Αφρικής, ο νεαρός τότε Μομάρ Σάμπε οργανώθηκε στο μαοϊκό κίνημα της Σενεγάλης –που δρούσε σε συνθήκες παρανομίας– και δραστηριοποιήθηκε στο συνδικάτο των εκπαιδευτικών. Το 1983 πρωτοστάτησε στην έκδοση μιας παράνομης εφημερίδας που στοχοποιήθηκε από το νεοαποικιακό καθεστώς, και τον επόμενο χρόνο συνελήφθη και προφυλακίστηκε επί 6 μήνες. Απελευθερώθηκε μετά από μια μεγάλη καμπάνια αλληλεγγύης.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, εκμεταλλευόμενος τη χαλάρωση της καταπίεσης μετά από μαζικούς αγώνες για δημοκρατία, ο Μομάρ Σάμπε συμμετείχε στην έκδοση της πρώτης νόμιμης αριστερής εφημερίδας. Το 1995 πρωτοστάτησε στην ίδρυση του κόμματος RTA-S (Συσπείρωση Αφρικανών Εργαζομένων-Σενεγάλη), που τελικά νομιμοποιήθηκε, και του οποίου αργότερα εκλέχθηκε γραμματέας.

Έκτοτε το RTA-S έπαιξε ενεργητικό ρόλο μεταξύ άλλων στους αγώνες ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις που επέβαλε το ΔΝΤ, ενώ μετά το 2000 πήρε μέρος, είτε αυτόνομα είτε σε συμμαχία με άλλα αριστερά κόμματα, σε μια σειρά εκλογικές διαδικασίες. Το 2014 ο Μομάρ Σάμπε αναδείχθηκε μέλος του Κοινωνικού Οικονομικού Συμβουλίου της Σενεγάλης, και το 2019 μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι εκδότης της αριστερής εφημερίδας Pencoo.


Resistance Camping: Μια ξεχωριστή συνεύρεση

Το φετινό Resistance Camping πραγματοποιήθηκε στις 23-27 Αυγούστου, στο Τολό Αργολίδας, στις εγκαταστάσεις του Lido. Το τετραήμερο ήταν μια αναγκαία ανάσα μέσα σε ένα δύσκολο καλοκαίρι και πέρα από συζητήσεις και ξεκούραση, πρόσφερε την ευκαιρία είτε για να γνωριστούν και να δημιουργήσουν σχέσεις είτε για να ανταμώσουν για μια ακόμη χρονιά όσοι έλαβαν μέρος από διάφορες γωνιές της Ελλάδας.

Συζητήσεις

Στο κάμπινγκ έγιναν τρεις απογευματινές συζητήσεις, μια κάθε μέρα, αλλά και μια συνέλευση απολογισμού του κάμπινγκ που ο καθένας/μια είχε την ευκαιρία να πει όχι μόνο τι άρεσε και τι όχι αλλά και να συζητήσουμε πώς θα θέλαμε να είναι το επόμενο μας ραντεβού. Ωστόσο, η συγκυρία και συγκεκριμένα οι μεγάλες πυρκαγιές στον Έβρο και την Πάρνηθα επέβαλαν να ξεκινήσουμε το κάμπινγκ συζητώντας για αυτές, την αδιαφορία του πολιτικού συστήματος για την ουσιαστική αντιμετώπιση του φαινομένου, τον κομβικό ρόλο των εθελοντών και των τοπικών κοινοτήτων αλλά και για την κατάσταση που διαμορφώνεται στην Ελλάδα, όπου το κράτος αδυνατεί να προστατέψει την επικράτεια.

Η πρώτη συζήτηση αφορούσε την σχέση Ηθικής και Πολιτικής, με στόχο την επανηθικοποίηση της πολιτικής και το προχώρημα της σχέσης ατομικού-συλλογικού σε μία συλλογικότητα που αγωνίζεται για τη χειραφέτηση. Η συζήτηση έκλεισε αναζητώντας έναν τρίτο δρόμο έξω από το δίπολο που αντιμετωπίζει την πολιτική είτε ως ηθικολογία-κήρυγμα είτε ως κυνισμό-ρεαλισμό. Πράγμα που μπορεί να γίνει μέσα από τη συλλογική δράση, όταν όμως αυτή προάγει τον διαρκή εκδημοκρατισμό.

Έπειτα συζητήσαμε για την κατάσταση της νεολαίας στην Ελλάδα σήμερα, αλλά και τις πολιτικές οπτικές και στάσεις που φαίνεται να έχει διαμορφώσει, με στοιχεία μέσα από έρευνες των τελευταίων ετών. Από τη συζήτηση φάνηκε όχι μόνο το υπαρκτό ενδιαφέρον των νέων για την πολιτική, αλλά και η εμφάνιση μιας και αντιφατικής πολιτικοποίησης που συνδυάζει ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά όπως η έντονη αποστροφή για το πολιτικό σύστημα και η αλληλεγγύη με τον ατομικισμό και την επιρροή των αφηγημάτων του νεοφιλελευθερισμού καθώς είναι φανερά επηρεασμένη όχι μόνο από τη δράση των συστημικών δυνάμεων, αλλά και από τους μεγάλους αγώνες και γεγονότα της τελευταίας 15ετίας που έχουν αφήσει το στίγμα τους στη συνείδηση των νέων ανθρώπων.

Τέλος μιλήσαμε για την σχέση εθνικού και κοινωνικού στην Ελλάδα, αναφορικά με τα εθνικά προβλήματα και την οικονομική και κοινωνική κρίση που αντιμετωπίζει η χώρα. Προσπαθήσαμε να σκιαγραφήσουμε απαντήσεις υπό αυτό το πρίσμα για το υπαρξιακό πρόβλημα της χώρας και να αντιληφθούμε τις δυσκολίες που εμπεριέχει το «τεχνητό διαζύγιο» που έχει επιβληθεί στα δύο ζητήματα.

Τόπος και Πολιτισμός

Πέρα από την παραλία, που βρίσκονταν δύο βήματα από τον χώρο του camping είχαμε την ευκαιρία και για καθημερινές βόλτες στο Τολό. Παράλληλα, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η εκδρομή στο Ναύπλιο, όπου ξεναγηθήκαμε στην πόλη, είδαμε το σημείο δολοφονίας του Καποδίστρια, την πλατεία Συντάγματος και την παλιά Βουλή ενώ στη συνέχεια είχαμε χρόνο για να χαρούμε τις ομορφιές της πόλης και των παραλιών της. Επιπλέον, από το Resistance Camping δεν έλειψε και ο πολιτισμός είτε με την βραδινή μας βόλτα σε τοπικό πανηγύρι είτε με την επίσκεψη μας στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου όπου παρακολουθήσαμε την τραγωδία Οιδίπους Τύραννος. 

Κάτι που έμεινε

Φέτος το καλοκαίρι ήρθαμε πιο κοντά, περάσαμε καλά μαζί. Ανταμώσαμε μετά από καιρό και ενώ έχουν συμβεί πολλά που μας κράτησαν μακριά. Μπορέσαμε να ανοίξουμε συζητήσεις, όχι μόνο τις κεντρικές αλλά και όλες εκείνες που έγιναν στα πηγαδάκια και τις παρέες, που ήταν όχι μόνο περισσότερες αλλά και εξίσου σημαντικές. Αισθανθήκαμε συντροφικότητα μέσα από ένα λίγο διαφορετικό τρόπο διακοπών. Αυτά είναι ίσως τα σημαντικότερα αλλά και εκείνα που μένουν. Μένει όμως και κάτι ακόμη, δύο ραντεβού όπου θα βρεθούμε εκ νέου, ένα μακρινό για το επόμενο Resistance Camping και ένα άλλο πολύ πιο κοντά μας, το Resistance Festival!

Ι.Κ.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!