Στη σταδιακή διαμόρφωση του «αναπτυξιακού» υποδείγματος της αποικίας συμπεριλαμβάνεται και η ανάπτυξη των οικονομικών συναλλαγών της χώρας μας με την Κίνα. Καθόλου τυχαία οι επενδυτικοί τομείς, στους οποίους επικεντρώθηκαν οι συμφωνίες που υπογράφηκαν κατά την τελευταία επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στη χώρα μας, αναφέρονται στη ναυτιλία, τις υποδομές (λιμάνια, σιδηρόδρομο, αεροδρόμια) τον τουρισμό, την ενέργεια (ανανεώσιμες πηγές) και την εξαγωγή τροφίμων, ποτών και δομικών υλικών (μάρμαρα).
Αναλυτικότερα οι συμφωνίες προβλέπουν:
1. Τη δανειοδότηση (συνολικού ύψους 1.296,36 εκατ. δολαρίων) τεσσάρων ναυτιλιακών επιχειρήσεων για την κατασκευή πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας. Μεταξύ των εταιριών συμπεριλαμβάνονται:
Α. Ο Όμιλος Libra της οικογένειας Λογοθέτη με υπερεθνική πολυσχιδή δραστηριότητα (ναυτιλία, ενέργεια, τουρισμός, διαχείριση ακινήτων) στο Δ.Σ. του οποίου συμμετέχει και ο περιβόητος πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ Ν. Negroponte. Ο όμιλος πρόσφατα αγόρασε το 50% της γνωστής ελληνικής εταιρίας COCO-MAT.
Β. Ο Όμιλος Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου, η οποία ήδη από το 1978 ναυπηγούσε τα πλοία της στην Ιαπωνία ενώ μέλος της οικογένειας είναι και η βουλευτής Περιφέρειας Αττικής της Ν.Δ., Γεωργία Μαρτίνου.
Την ίδια περίοδο, που με τη μεσολάβηση του ελληνικού κράτους, οι εφοπλιστές εξασφαλίζουν δανειοδότηση για την απόκτηση νέων πλοίων, λοιδορούν τον ΣΥΡΙΖΑ που ζητά τη φορολόγησή τους και εμπαίζουν την κυβέρνηση που ζήτησε την εκούσια(!) συνδρομή τους. Επιπλέον, δεν δημιουργούν ούτε θέσεις εργασίας με αποτέλεσμα οι σπουδαστές των Ναυτικών Ακαδημιών να κινδυνεύουν με διαγραφή καθώς δεν βρίσκουν πλοία για το δεύτερο (καθώς το πρώτο επιδοτείται) εκπαιδευτικό ταξίδι.
Για μια ακόμη φορά, η πρώτη ήταν μετά την κατοχή με τα Liberties, οι Έλληνες εφοπλιστές σπεύδουν να αποκομίσουν οφέλη από μια εθνική τραγωδία…
2. Η αγωνιώδης αναζήτηση ασφαλών, γρήγορων και φθηνών διαμετακομιστικών αξόνων για την προώθηση των κινέζικων προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά δεν εξαντλήθηκε με την είσοδο της Cosco στο Λιμάνι του Πειραιά. Στόχος των Κινέζων είναι ο ολοκληρωτικός έλεγχος του λιμανιού και στη συνέχεια η διασύνδεσή του, μέσω κυρίως σιδηροδρόμου (απόκτηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ), με την υπόλοιπη Ευρώπη. Παράλληλα, θέλουν να εκμεταλλευτούν τις επιχορηγήσεις που προβλέπονται στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (νέο ΕΣΠΑ) για τον εκσυγχρονισμό των ευρωπαϊκών λιμανιών, σιδηροδρόμων και αεροδρομίων. Υπενθυμίζεται ότι το Λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης και η συνδεδεμένη με αυτό βιομηχανική περιοχή ανήκουν στο δήμο και στο κράτος, ενώ στη χώρα μας ξεπουλιούνται τα λιμάνια και οι βιομηχανικές περιοχές έχουν παραδοθεί στην Τράπεζα Πειραιώς και έχουν μεταβληθεί σε νεκροταφεία επιχειρήσεων.
3. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στον τομέα της ενέργειας. Προωθούνται συνεργασίες (συνολικού ύψους 1.497 εκατ. δολαρίων) με κινεζικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας των εταιριών ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) και EDF Hellas (θυγατρική της γαλλικής, υπό κρατικό έλεγχο, εταιρίας στον τομέα ενέργειας). Οι ατζέντηδες της κυβέρνησης κλείνουν δουλειές για την κρατική εταιρία της Γαλλίας αλλά «αδιαφορούν» για τη ΔΕΗ παρόλο που υφίσταται και κοινή θυγατρική των εταιριών ΔΕΗ και ΤΕΡΝΑ που δραστηριοποιείται στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επιπλέον η κινεζική εταιρία Sinohydro Corporation με την οποία θα συμπράξει η ΤΕΡΝΑ είναι κρατική επιχείρηση.
4. Στον τομέα του τουρισμού υπογράφηκε μνημόνιο στρατηγικής συνεργασίας (συνολικού ύψους 1,5 δισ. δολαρίων) μεταξύ της κρατικής China Development Bank Corporation και της Costamare Inc. της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου που διαθέτει ένα τεράστιο all inclusive ξενοδοχειακό συγκρότημα στη Μεσσηνία…
5. Στον τομέα της διαχείρισης ακίνητης περιουσίας υπογράφηκε συμφωνία για την από κοινού ανάπτυξη του Ελληνικού και τη διερεύνηση περαιτέρω συνεργασίας στο μέλλον μεταξύ της Lamda Development και της κινεζικής εταιρίας Fosun Group.
6. Τέλος, υπογράφηκαν συμφωνίες για την εξαγωγή παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων (κρασί, λάδι, μάρμαρα) συνολικού ύψους περίπου 94 εκατ. δολαρίων. Προωθήθηκαν με αυτόν τον τρόπο τα συμφέροντα ιδιωτικών εταιριών (μεταξύ αυτών και του δημάρχου Θεσσαλονίκης) ενώ «αποκλείσθηκαν» οι συνεταιρισμοί που δραστηριοποιούνται με επιτυχία στην παραγωγή κρασιών και ελαιολάδου.
Το μνημονιακό «αναπτυξιακό» πρόγραμμα που σταδιακά υλοποιείται απέχει παρασάγγας από το να χαρακτηρίζεται «νεοφιλελεύθερη παραγωγική ανασυγκρότηση», όπως πρεσβεύει ένα τμήμα της Αριστεράς. Πρόκειται για λεηλασία της δημόσιας περιουσίας από το ξένο κεφάλαιο και μετατροπή της χώρας σε τουριστικό θέρετρο, γηροκομείο για τους πλούσιους Βορειοευρωπαίους και διαμετακομιστικό κόμβο προϊόντων και ενεργειακών πόρων. Η επόμενη αναμέτρηση θα κριθεί από την αντιπαράθεση ανάμεσα σε αυτό το υπόδειγμα και το σχέδιο για την ενδογενή παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας μας. Θα είμαστε έτοιμοι;
ΥΓ1. Το 1993 η ομάδα Σαμαρά ανέτρεψε την κυβέρνηση Μητσοτάκη για να ματαιώσει την ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ. Είκοσι χρόνια μετά, είναι τόσο δυσεύρετοι οι Συμπιλίδηδες που θα αποτρέψουν το ξεπούλημα της ΔΕΗ;
ΥΓ2. Ο ηλεκτρονικός δαίμων και η αβλεψία του ερανιστή ευθύνονται αποκλειστικά για τη μη κατανοητή δημοσίευση του ερανίσματος της προηγούμενης εβδομάδας. Το ορθό κείμενο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της εφημερίδας (εδώ).
Ερανιστής: Γιώργος Τοζίδης