Βλέποντας τις νέες «στολές» που ετοίμασε η κυρία Κατράντζου για την αφή της Ολυμπιακής φλόγας νόμιζα πως βλέπω μια σκηνή από ταινία του Μπουνιουέλ. Και κυρίως από το «Φάντασμα της ελευθερίας».

Μου ήρθαν στο μυαλό οι ήρωες που κάθονται σε λεκάνες τουαλέτας γύρω από ένα τραπέζι και πηγαίνουν ένας ένας σε κάποιο μικρό δωμάτιο –στο μέγεθος WC–  για να φάνε χωρίς να τους βλέπουν οι άλλοι.

Όλα μοιάζουν σουρεαλιστικά στη χώρα που ανθεί η φαιδρά πορτοκαλέα. Κι όμως…

Σκαλίζοντας λίγο το κιτσάτο επίστρωμα, όπου κάτι εκτυπώσεις της συμφοράς που τις λένε «prints» για να μοιάζει πιο trendy, χαρακτηρίζονται ως η τελευταία λέξη της μόδας, ανακαλύπτεις πολλά και ενδιαφέροντα.

Η σχεδιάστρια είναι γόνος της γνωστής οικογένειας που είχε το ομώνυμο μεγάλο πολυκατάστημα το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς μαζί με το Μινιόν στους εμπρησμούς του 1980…

Η οικογένεια διέπρεψε μετά στις υπηρεσίες ασφάλειας με την Katrantzos Security…

Η σχεδιάστρια έφυγε στο εξωτερικό, όπου πράγματι κατάφερε να αναδειχθεί στον χώρο της μόδας.

Κάπου εκεί αρχίζει το ελληνικό… μπίζνες πλαν, αφού έχουν καλλιεργηθεί οι κατάλληλες κοινωνικές σχέσεις.

Το 2019 κατάφερε να γίνει η πρώτη στην οποία παραχωρήθηκε για πραγματοποίηση ιδιωτικής εκδήλωσης ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Πώς να πει όχι η κυρία Μενδώνη, όταν η διοργάνωση έγινε μαζί με την «Ελπίδα» της Μαριάννας Βαρδινογιάννη; Διαβάζω σε «κοινωνικά» ρεπορτάζ της εποχής:

«…Το “παρών” ανάμεσα σε άλλους έδωσαν η Shaikha Naylabint Hamadal Khalifa, η Πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής κυρία Φώφη Γεννηματά, η τέως Βασίλισσα Άννα Μαρία, η Πριγκίπισσα Τατιάνα, η Πριγκίπισσα Θεοδώρα, η Kerry Kennedy, η Πριγκίπισσα Αικατερίνη της Σερβίας, οι κυρίες Χριστιάννα Γουλανδρή, Μαριάννα Γουλανδρή, η Ευγενία Νιάρχου, η οποία μάλιστα περπάτησε στην πασαρέλα, η Sabine Gey, η Bianca Brandolini…».

Ένα χρόνο μετά σχεδιάζει και χαρίζει στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας –«αφιλοκερδώς»– όπως σημειώνεται, μερικές δημιουργίες της –εμπνευσμένες από την ελληνική παράδοση– ώστε να δίνονται ως δώρα στις επίσημες, εθιμοτυπικές συναντήσεις της. «Ένα μαντήλι για τις γυναίκες, μια γραβάτα για τους άνδρες. Φυσικά από 100% μετάξι, που προέρχεται μάλιστα από το Σουφλί, όπως επιθυμούσε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας».

Το 2022, έρχεται η ώρας της κουμπαριάς. Βαφτίζει τον γιο της σε μια «γκλάμορους» τελετή στις Σπέτσες, με νονούς τον Παύλο Γλίξμπουργκ και τη σύζυγό του Μαρί Σαντάλ, την Ευγενία Νιάρχου και τη σχεδιάστρια κοσμημάτων Sabine Getty.

Πάλι στα «κοινωνικά» ρεπορτάζ διαβάζουμε για τους καλεσμένους:

«…η Μαριάννα Γουλανδρή με τη μητέρα της, Χριστιάννα Βαρδινογιάννη, η Βίκυ Καγιά με τον Ηλία Κρασσά και τα δύο τους παιδιά, Μπιάνκα και Κάρολο, η Μαριέττα Χρουσαλά και ο Λέων Πατίτσας με τα τρία τους παιδιά, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ο Χρύσανθος Πάνας και άλλοι…».

Είναι γνωστοί οι δεσμοί της οικογένειας Γλίξμπουργκ με την Ολυμπιακή Επιτροπή. Οπότε, αν δεν στηρίξεις την κουμπάρα σου για μια ωραία ανάθεση, ποιον να στηρίξεις;

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Ο γόνος βοηθά τον γόνο. Το ένα χέρι νίβει τ’ άλλο.

Όμως το αποτέλεσμα έχει και αυτό τη σημασία του και εντάσσεται στην οπτική του νεοφιλελευθερισμού για τον πολιτισμό. Δικαίως σε πολλούς ανακάλεσε την αισθητική της Χούντας και της «Πολεμικής Αρετής» των Ελλήνων. Η αρχαία τέχνη γίνεται «τσολιαδάκι με στρας».

Και, πέρα από αυτό, αποκαλύπτει και την αισθητική της νέας ελληνικής αστικής τάξης που «ξεβλάχεψε» με το Κλικ και το Νίτρο, που ό,τι έρχεται από το Λονδίνο ή τη Νέα Υόρκη το κοιτάζει με θαυμασμό, όπως κάποτε οι ιθαγενείς θαύμαζαν χάντρες και καθρεφτάκια.

Μόνο που αυτή τη φορά την «πάτησαν». Στο παραμύθι του Άντερσεν μόνο ένα παιδί τόλμησε να πει πως ο «βασιλιάς είναι γυμνός». Στην περίπτωση των «κιόνων» που έγιναν κακόγουστα ρούχα, όλοι είδαν την αθλιότητα και τη γύμνια.

Οι οικογένειες που θησαυρίζουν εις βάρος μας, που ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις, θέλουν να μας επιβάλλουν το γούστο τους. Να βαφτίσουν μόδα τις δημιουργίες του «κύκλου» τους.

Έχουμε φάει μπόλικο σανό τα τελευταία χρόνια. Μπουκώσαμε φαίνεται και δεν χωράει τίποτε άλλο πια.

Κρίμα να μη ζει ο Μπουνιουέλ, να φτιάξει μια νέα ταινία, που νομίζω θα ονόμαζε «Η αφή της Ολυμπιακής Φλόγας» – ή το Φάντασμα της Ελευθερίας νο2, και θα έφτιαχνε και μια ανάλογη αφίσα…

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!