Τι είναι η περιτομή; Ρωτάει ο ένας πιτσιρικάς. Σου κόβουν το μισό πουλί, απαντάει ο άλλος. (αμφότεροι από μουσουλμανικές οικογένειες, από την ταινία «Ο μπαμπάς λείπει ταξίδι για δουλειές» του Εμίλ Κουστουρίτσα).

Στο παρελθόν, πολλές εξουσίες έκαναν περιτομή στους υπηκόους τους για να τους ελέγχουν ή έκαναν περιτομή στους σκλάβους για να μην μπορούν ποτέ να εξομοιωθούν με τους αφέντες τους. Επίσης, έκαναν περιτομή στους αιχμάλωτους πολέμου για να φέρουν το στίγμα της ήττας για πάντα. Όπως γράφει ο Peter Charles Remondino στο έργο του «Η ιστορία της περιτομής», οι αρχαίοι Έλληνες απέρριπταν και αποδοκίμαζαν την περιτομή. Όταν εξαπλώθηκαν τα ελληνικά ήθη στην Ασία με την επικράτηση του Μεγάλου Αλεξάνδρου, η περιτομή θεωρήθηκε έθιμο βαρβαρικό. Μάλιστα, ο Αντίοχος Δ΄ ο Επιφανής απαγόρευσε την περιτομή δια νόμου στην καρδιά της Ανατολής.

 

Γυναικεία εκτομή

Το 95% των γυναικών στη Γουινέα έχουν υποστεί εκτομή στα γεννητικά τους όργανα, έλεγε στους δημοσιογράφους η Αϊσάτα Καμάρα, που αγωνίζεται ενάντια σ΄ αυτή την αποκρουστική πρακτική. Το «κόψιμο», όπως το θέτει ωμά η Αϊσάτα, επιβάλλεται από τον άγραφο νόμο. Στις περισσότερες αφρικάνικες χώρες, ο ακρωτηριασμός των μικρών κοριτσιών δεν αφορά μόνο όσους πιστεύουν σε ανιμιστικές θρησκείες, αιρέσεις και δοξασίες, αρχαίες, προχριστιανικές ή προμουσουλμανικές. Σε όλη την Αφρική, χριστιανοί, μουσουλμάνοι, παγανιστές και άθεοι είναι οι γονείς που υποχρεώνουν τα κορίτσια τους να υποστούν τον ακρωτηριασμό στα γεννητικά τους όργανα.

Οι πιο «προοδευτικοί» επικαλούνται την «καθαριότητα», ηθική ή/και σωματική, όπως την επικαλούνται και οι εβραίοι και οι μουσουλμάνοι που επιβάλλουν την εκτομή στα αγόρια. Στη Σαουδική Αραβία επιβάλλουν το «κόψιμο» υποχρεωτικά, ενώ στην Τουρκία και το Ισραήλ, το επιτάσσουν οι θρησκευτικές αρχές. Όποιος δεν ακολουθεί, θεωρείται άπιστος, συχνά και επικίνδυνος για τη φυλή, το έθνος και το κράτος.

Οι χριστιανοί κόπτες της Αιγύπτου και οι χριστιανοί ορθόδοξοι της Αιθιοπίας κάνουν επίσης περιτομή. Τα μεγάλα χριστιανικά δόγματα δεν κάνουν περιτομή, ενσωματώνουν όμως πολλά στοιχεία ανιμιστικά και εβραϊκά, σε πιο ήπια μορφή, αλλά με την ίδια λογική. Γιατί τι άλλο είναι η «αγία κοινωνία» ή «θεία μετάληψη» όπου συμβολικά καταπίνει ο πιστός το αίμα και το σώμα του Χριστού! Σε προχριστιανικές κοινωνίες έκαναν κάτι παρόμοιο. Σε κάποια μέρη, έπιναν αληθινό αίμα από τα παιδιά που θυσίαζαν. Άλλες κοινωνίες το έκαναν με το σώμα και το αίμα ζώων. Χωρίς να υποτιμάει κανείς τις διαβαθμίσεις, είναι σαφές ότι πρόκειται για αναχρονιστικά κατάλοιπα από εποχές που αυτό το οποίο σήμερα θεωρούμε ως βαρβαρότητα ήταν κανονικότητα. Περιτομή έκαναν οι Πολυνήσιοι και οι ιθαγενείς της Αυστραλίας, ως θυσία στους θεούς και απόδειξη της γενναιότητας και της αντοχής των πολεμιστών. Και μάλλον, για τον ίδιο λόγο οι Ίνκας, οι Μάγιας και οι Αζτέκοι, σύμφωνα με τις αναφορές των Ισπανών κατακτητών.

 

Επιλεκτική αντίδραση

Είναι πολύ ενδιαφέρον και με πολλές προεκτάσεις, πώς αυτές οι πρακτικές προσαρμόζονται και ενσωματώνονται στη διαδικασία εκσυγχρονισμού των κοινωνιών. Κι αυτό δεν αφορά μόνο τη Γουινέα που οι ιθαγενείς κάτοικοί της μιλούν γαλλικά, αλλά και το Ισραήλ, την Τουρκία και πολλά άλλα κράτη κατά τα πρότυπα των αναπτυγμένων δυτικών χωρών. Κι ακόμα παραπέρα, πώς οι πρακτικές αυτές, της εκτομής ή περιτομής, εφαρμόζονται επί ευρωπαϊκού και αμερικανικού εδάφους. Μάλιστα, πραγματοποιούνται με όλο το επίσημο δημόσιο τελετουργικό τους είτε εκπορεύονται από συναγωγές είτε από τζαμιά. Και όχι μόνο! Επίσης, στις ΗΠΑ είναι πάρα πολύ μεγάλος ο αριθμός των γονιών που κάνουν περιτομή στα παιδιά τους, χωρίς να το επιτάσσει αυτό το θρησκευτικό τους δόγμα, ακόμα και άθεοι. Όπως και στην Αυστραλία.

Ο λόγος που στη Δύση αντιμετωπίζεται με αποστροφή μόνο η εκτομή των κοριτσιών δεν έχει να κάνει μόνο με το γεγονός ότι θεωρείται πιο άγρια από την εκτομή των αγοριών. Έχει να κάνει και με το ό,τι η εκτομή στα κορίτσια δεν υποστηρίζεται από καμία ισχυρή θρησκευτική εξουσία όπως η χριστιανική, μουσουλμανική, βουδιστική, ινδουιστική ή εβραϊκή και αφετέρου ασκείται βασικά σε χώρες της Αφρικής που οι γηγενείς θεωρούνται από τους Δυτικούς, από την εποχή της δουλείας, ως κατώτερης βαθμίδας ανθρώπινα όντα.

Κι αυτή η διαπίστωση δεν αφορά μόνο τους ρατσιστές και θρησκόληπτους πολίτες των δυτικών κοινωνιών, αλλά και τους μορφωμένους και προοδευτικούς, οι οποίοι ακόμα κι αν διαφωνούν με τις πρακτικές ακρωτηριασμών, αντιδρούν επιλεκτικά και δεν έρχονται σε αντιπαράθεση με το κατεστημένο. Οι Εβραίοι στις ΗΠΑ που αντιτίθενται σθεναρά στην περιτομή, είναι αποσυνάγωγοι, απομονωμένοι από το σύστημα εξουσίας. Το ίδιο και στο Ισραήλ. Είναι χαρακτηριστικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν εβραίοι που δεν έχουν υποστεί περιτομή. Για παράδειγμα, στον ισραηλινό στρατό, στα κοινά ντουζ των στρατοπέδων, όπου δεν μπορούν να κρύψουν το σώμα τους, οι άλλοι τους κοιτούν με στραβά, ακόμα και με υποψία για την εβραϊκότητά τους και την αφοσίωσή τους στο κράτος του Ισραήλ! Εννοείται ότι τα ίδια και με βαρύτερες συνέπειες συμβαίνουν στους αντίστοιχους χώρους των αυστηρών μουσουλμανικών κρατών, όπως η Σαουδική Αραβία και το Πακιστάν.

Να θυμηθούμε δε ότι οι συμμορίες των ατάκτων Οθωμανών γύμνωναν τους Αρμένιους και τους Ρωμιούς που υποδύονταν τους μουσουλμάνους για να γλιτώσουν από το μαχαίρι, για να δουν αν ήταν «κομμένοι». Έτσι σφάχτηκαν και κάποιοι μουσουλμάνοι που δεν είχαν κάνει περιτομή. Βέβαια, τα ίδια έκαναν και οι σταυροφόροι όταν έπιαναν μουσουλμάνους που υποδύονταν τους χριστιανούς για να σωθούν. Αλλά σαν μέσο εξακρίβωσης χρησιμοποιείται και σήμερα σε αυταρχικές χώρες μουσουλμανικές που στα αστυνομικά τμήματα ξεγυμνώνουν τους αντιφρονούντες για να διαπιστώσουν αν είναι πράγματι μουσουλμάνοι, αλλιώς τους επιφυλάσσουν ιδιαίτερη μεταχείριση.

 

Επιβολή και ανοχή

Τα χριστιανικά δόγματα για να κρατούν τη μεγάλη πελατεία τους στην Αφρική όπου είναι δικτυωμένες οι καθολικές και προτεσταντικές ιεραποστολές, που προηγούνται ή έπονται των αποικιοκρατικών στρατών, αντιμετώπισαν τις εκτομές με ανοχή και συγκατάβαση∙ δεν τις απορρίπτουν έντονα όπως αποκηρύσσουν τις προγαμιαίες επαφές, τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις, τις εκτρώσεις, τη χρήση αντισυλληπτικών κ.λπ. Οι όποιες καμπάνιες κατά της εκτομής στα γεννητικά όργανα των γυναικών πραγματοποιείται κατά κανόνα από εντόπιες και ξένες ακτιβίστριες. Οι επίσημες εκκλησίες δεν θέλουν να κατακρίνουν το ποίμνιο τους γι’ αυτές τις βάναυσες πρακτικές που είναι βαθιά ριζωμένες. Εξάλλου τους εξυπηρετεί να είναι οι πιστοί προληπτικοί και δεισιδαίμονες.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την καταπολέμηση των μορφών βαρβαρότητας που έχουν νομιμοποιηθεί και ενταχθεί στο σύστημα αξιών της νεωτερικότητας είναι ότι πέρα από τις οργανωμένες εξουσίες, πολιτικές, θρησκευτικές, μιντιακές κ.λπ., που χρησιμοποιούν όλα τα μέσα, ακόμα και τα πιο ειδεχθή, προκειμένου να διατηρούν την εξουσία τους, είναι οι ίδιες οι κοινωνίες, αλλού πλειοψηφικές κι αλλού μειοψηφικές, που στηρίζουν παθητικά ή ενεργητικά αυτές τις άγριες πρακτικές. Και οι μητέρες που συναινούν στον ακρωτηριασμό των παιδιών τους και καταγγέλουν τους «αντιφρονούντες». Η Tanya Gold στην βρετανική εφημερίδα The Guardian κατηγορεί για αντισημιτική κάθε προσπάθεια να απαγορευτεί η περιτομή στην Ευρώπη. «Η περιτομή είναι το συμβόλαιο με το θεό»! Και ο πρόεδρος του Ισραήλ Σίμον Πέρες υποστήριξε ότι η απαγόρευση περιορίζει την ελευθερία της βούλησης. Όχι, βέβαια, του νηπίου, αλλά των γονιών του που δεν ρωτούν το παιδί τους αν θέλει να ακρωτηριαστεί!

Έγιναν προσπάθειες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε περιοχές των ΗΠΑ, όπως στη Σουηδία, τη Γερμανία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία και το Σαν Φραντσίσκο, για να απαγορευθεί η περιτομή. Για τα κορίτσια σημειώθηκε πρόοδος, για τα αγόρια όχι. Κινητοποιήθηκαν τα λόμπι, στοχοποιήθηκαν οι πολιτικοί που θεωρούν ότι ο ακρωτηριασμός παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα του παιδιού και χρησιμοποιήθηκαν επιχειρήματα του τύπου «θα χαίρεται ο Χίτλερ» για τη δημιουργία εντυπώσεων.

Στην Ισλανδία έφτασαν πολύ κοντά το 2018 στο να ψηφίσουν νόμο που απαγορεύει τις περιτομές στα παιδιά, αλλά τελικά ανέβαλαν την απόφαση. Το ίδιο και στη Δανία.

Οι «θεωρητικοί» που τάσσονται υπέρ των περιτομών υποστηρίζουν ότι η αξιοπρέπεια των γονιών που διακυβεύεται εάν δεν τηρήσουν την θρησκευτική τους υποχρέωση είναι ανώτερο δικαίωμα από την ελευθερία και τη σωματική ακεραιότητα των ανηλίκων που παραβιάζεται. Δηλαδή, η αξιοπρέπεια του μελλοντικού ενήλικα που δεν θα μπορεί να διορθώσει το ακρωτηριασμένο μέλος του σώματός του δεν έχει μεγάλη αξία. Έτσι μπλοκαρίστηκε και η απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης «Για το δικαίωμα των παιδιών στη φυσική ακεραιότητα»! Ο έλεγχος του κάθε ανθρώπου πάνω στο σώμα του που αποτελεί βασικό κανόνα της «Παγκόσμιας Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα» δεν ισχύει για τα ανήλικα αγόρια και κορίτσια!

 

Αντίθετα ρεύματα

Βέβαια, έχουν δημιουργηθεί σε όλο τον κόσμο, από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία μέχρι το Ισραήλ, εβραϊκές οργανώσεις που ζητούν να καταργηθεί η περιτομή από την οποία δεν εξαρτάται η εβραϊκότητα που πηγάζει από τη μάνα. Παρ’ όλες τις προφανείς δυσκολίες δεν είναι μικρός ο αριθμός των εβραίων που δεν επιθυμούν την περιτομή. Ανάμεσά τους ραβίνοι, πανεπιστημιακοί, εκδότες, δημοσιογράφοι κ.ά.

Ο Uri Misgiv, στην εφημερίδα Haaretz, αναρωτιόταν γιατί οι γονείς που περιμένουν με αγωνία τον υπέρηχο που θα βεβαιώσει τη σωματική ακεραιότητα και αρτιμέλεια του εμβρύου, τόσο επιπόλαια με τη γέννηση του βρέφους, μέσα σε οκτώ μέρες, προχωρούν στον ακρωτηριασμό των γεννητικών του οργάνων. Αντίθετα, στην ίδια εφημερίδα, ο Avi Shilon έγραψε ότι η κοινωνία δεν μπορεί να επιβιώσει χωρίς σύμβολα. Και το Ανώτατο Δικαστήριο του Ισραήλ καταδίκασε μητέρα που αρνιόταν να επιτρέψει την περιτομή του γιου της.

O Russell Crowe, πατέρας δύο αγοριών, ένας από τους πολλούς διάσημους που είναι αρνητικοί, έχει δηλώσει ότι «η περιτομή είναι βάρβαρη και ηλίθια πράξη. Ποιος είσαι εσύ που θα διορθώσεις τη φύση; Είναι αλήθεια ότι ο Θεός απαιτεί να του δωρίσεις το δέρμα σου; Τα μωρά είναι τέλεια.»

Αντίστοιχα, οι προοδευτικοί μουσουλμάνοι υποστηρίζουν ότι πουθενά στο Κοράνι δεν υπάρχει ως επιταγή η περιτομή, οι ρίζες της οποίας ανάγονται στις παλιότερες παγανιστικές δοξασίες.

 

Διακριτικό γνώρισμα

Πολλοί Αμερικάνοι θεωρούν την περιτομή ως διάκριση ανωτερότητας και ιατρικά χρήσιμη σαν το εμβόλιο. Δεν ξέρουν καν ότι στην Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική, την Ιαπωνία και την Κίνα δεν συμβαίνει το ίδιο. Σ’ αυτό έχουν παίξει ρόλο και οι μεγάλοι ιατρικοί σύλλογοι όπως η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και η πανίσχυρη βιομηχανία υγείας των ΗΠΑ. Συνήθεια, άγνοια, προλήψεις, συμφέροντα περιφρουρούν την περιτομή. Από τον 19ο αιώνα, ενοχοποιούσαν το πέος για διάφορες ασθένειες, ακόμα και για τη σχιζοφρένεια. Οι εβραίοι ήταν το καλό παράδειγμα επειδή είχαν λιγότερα κρούσματα φυματίωσης και σύφιλης, αν και αυτό συνέβαινε γιατί ήταν εσωστρεφής κοινωνία κι όχι επειδή οι άντρες είχαν υποστεί περιτομή. Η πρόοδος στις επεμβάσεις με τα αντιβιοτικά και την αναισθησία απλούστευσαν την περιτομή. Αλλά συνέτεινε και η κάλυψη της επέμβασης από το ασφαλιστικό σύστημα υγείας. Όπου κόπηκε η κάλυψη μειώθηκαν και οι περιτομές.

Μετά τη δήλωση του Dr. Kellogg ότι η περιτομή είναι σωστή γιατί δυσκολεύει τα αγόρια από το να αυνανίζονται, αρκετοί το ξανασκέφτηκαν. Ο εβραϊκής καταγωγής Ισπανός φιλόσοφος και συγγραφέας Μωϋσής Μαϊμονίδης είχε γράψει κατά τον μεσαίωνα ότι μία αιτία για την περιτομή είναι να μειωθεί η σεξουαλικότητα. Γι’ αυτό, «δεν επιβάλλεται για να διορθώσει κάτι που είναι γενετήσια ελαττωματικό, αλλά για να τελειοποιήσει αυτό που είναι ελαττωματικό από ηθική άποψη».

Στις ΗΠΑ, όπως εξηγεί στο βιβλίο του για την περιτομή ο David Gollaher, η περιτομή έγινε συστατικό διάκρισης, ένδειξη σωστής ανατροφής και καλής υγείας.

Στην Αγγλία, η περιτομή υιοθετήθηκε από τη βασιλική οικογένεια και την ανώτερη τάξη. Οι προύχοντες ξεγενούσαν σε νοσοκομεία με γιατρούς και όχι με μαμές σε σπίτια, πράγμα που έκανε πιο εύκολη και προνομιούχα την περιτομή. Κι έγινε ρουτίνα, από πατέρα σε γιο… Μόνο η πριγκίπισσα Νταϊάνα, μια πραγματικά προοδευτική γυναίκα, διέκοψε την παράδοση και δεν έκανε περιτομή στα παιδιά της, τους διαδόχους του Ηνωμένου Βασιλείου!

Και, βέβαια, η περιτομή προωθήθηκε για να κονομάνε οι γιατροί. Ο καθηγητής Τζόνσον της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν έγραψε ότι η περιτομή είναι πολύ αποδοτική για τους παιδίατρους και τα νοσοκομεία. «Με τέσσερις ή πέντε περιτομές την ώρα και 150-200 δολάρια ανά επέμβαση, τα λεφτά δεν είναι λίγα».

Πάντως, οι αριθμοί όσων υφίστανται περιτομή στις ΗΠΑ μειώνεται από χρόνο σε χρόνο. Το ποσοστό έχει σταθερά πτωτική τάση από το 83% του 1960, αλλά παραμένει υψηλό ιδιαίτερα μεταξύ των λευκών, με βάση τα στοιχεία του «Κέντρου για τον έλεγχο και την αποτροπή των ασθενειών». Συνολικά, στον κόσμο, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας εκτιμούσε το 2007, ότι οι αρσενικοί που είχαν υποστεί περιτομή ήταν πάνω από 660.000, εκ των οποίων το 70% ήταν μουσουλμάνοι. Και από τους υπόλοιπους, οι περισσότεροι Αμερικάνοι.

 

Η γεωπολιτική διάσταση

Μελετώντας τα στατιστικά στοιχεία με όρους γεωπολιτικούς, οι εκτομές παρουσιάζουν εξαιρετικά υψηλά ποσοστά στις χώρες με καθεστώτα φονταμενταλιστικά ή αμιγώς μουσουλμανικά και στις περισσότερες αφρικανικές χώρες ανεξάρτητα από θρησκευτικά δόγματα. Από τον δυτικό κόσμο μόνο το Ισραήλ έχει το ίδιο, άνω του 90%, ποσοστό. Και αρκετά κοντά είναι πολλές αμερικάνικες πολιτείες, αγροτικών και συντηρητικών κοινοτήτων. Αντιθέτως, σχεδόν σε όλες τις άλλες δυτικές χώρες, όπως και στην εκχριστιανισμένη Λατινική Αμερική, η εκτομή ή περιτομή κυμαίνεται από 1 % μέχρι 7%. Στις σκανδιναβικές χώρες, την Ιταλία, την Ελλάδα κ.λπ. τα ποσοστά είναι από τα πιο χαμηλά. Το ίδιο και στην Ιαπωνία και την Ινδία. Και ακόμα πιο χαμηλά είναι στις χώρες που ανήκαν στο σοσιαλιστικό μπλοκ. Πολωνία, Ουγγαρία, βαλτικές, Τσεχία, Σλοβακία, Ρουμανία, Κροατία, Σλοβενία, Σερβία, Ουκρανία, Μογγολία, Β. Κορέα, Αρμενία κ.ά. έχουν ποσοστά από 0,1% μέχρι 3%. Χαμηλό είναι και της Ρωσίας και της Κίνας. Αντιθέτως, στη Νότια Κορέα κάτω από την επιρροή των αμερικανικών στρατιωτικών δυνάμεων μετά τον πόλεμο, το ποσοστό είναι πολύ υψηλό. Αξιοπρόσεκτο είναι και στην Αυστραλία και τον Καναδά. Σε χώρες όπως η Ζιμπάμπουε, η Νότια Αφρική και η Ναμίμπια που διαμορφώθηκαν μέσα από τους αγώνες κατά της αποικιοκρατίας, τα ποσοστά είναι πολύ πιο χαμηλά από τον αφρικανικό μέσο όρο. Όπως και στο Βιετνάμ, το Λάος και την Καμπότζη οι περιτομές είναι λίγες, σε αντίθεση με τη Μαλαισία, την Ινδονησία και τις Φιλιππίνες.

 

Δέρμα για πέταμα;

Μα κόβουμε και αφαιρούμε μόνο δέρμα, λένε οι θιασώτες της περιτομής. Και τι είναι το δέρμα για να το αφαιρείς όταν αυτό είναι ένα υγιές μέρος της ανατομίας σου; Είναι σκουπίδι; Και, μάλιστα, να σου το αφαιρούν με τη βία οι μεγαλύτεροι και ισχυρότεροι που ασκούν εξουσία πάνω σου;

Το δέρμα είναι το μεγαλύτερο όργανο που έχει ο άνθρωπος. Λόγω του ότι το δέρμα έρχεται σε άμεση επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον, διαθέτει ορισμένες ιδιότητες, απαραίτητες για την επιβίωση του ατόμου. Είναι αδιαπέραστο από μικροοργανισμούς και χημικές ουσίες, δεν επιτρέπει την προς τα έξω απώλεια υγρών και προστατεύει δια της χρωστικής του ουσίας (η μελανίνη που βρίσκεται στα μελανοκύτταρα) από τη βλαπτική δράση της υπεριώδους ακτινοβολίας. Το δέρμα αποτελεί έναν εξωτερικό μη ειδικό μηχανισμό άμυνας.

Επιπλέον, η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος γίνεται κατά κύριο λόγο μέσω του δέρματος με τα πολλά αιμοφόρα αγγεία και την εξάτμιση του ιδρώτα. Επίσης… (Βικιπαίδεια)

 

Ένοχο το σώμα

Οι δογματικοί δεν ψάχνουν για δικαιολογίες. Βασίζονται στη δύναμη της εξουσίας. Είναι όπως η προσευχή, η νηστεία και η βάπτιση, λένε. Κι όσοι θέλουν να δικαιολογήσουν τον αναχρονισμό και την αγριότητα προβάλλουν ζητήματα υγιεινής «με την περιτομή αποφεύγονται οι μολύνσεις» κ.λπ. Δηλαδή, οι Ευρωπαίοι έχουν μολυσμένα πέη; Λες και ζούμε σε σπηλιές χωρίς νερό και σαπούνι, χωρίς πλυμένα ρούχα και φάρμακα. Μα, τότε γιατί δεν εφαρμόζεται κάτι παρόμοιο για όλα τα σημεία που μαζεύουν μικροοργανισμούς, από τα τριχωτά μέρη μέχρι τις κοιλότητες και τις οπές του αφαλού, του αφτιού, της μύτης, του στόματος κ.λπ.; Μήπως πρέπει να αφαιρούμε προληπτικά τα δόντια από τη στιγμή που γεννιόμαστε; Αστεία επιχειρήματα. Είναι δυνατό να πιστεύει ένας θρήσκος ότι αυτό το δέρμα είναι ένα ελάττωμα στο σώμα από λάθος του θεού την ώρα που έπλαθε τον άνθρωπο;

Δεν είναι τυχαίο που η εκτομή γίνεται στα γεννητικά όργανα και όχι, π.χ., στο λοβό του αφτιού. Η θρησκευτική «καθαρότητα» συνδέεται με τη σεξουαλική καταπίεση και την ενοχοποίηση του σώματος. Πολλοί συντηρητικοί επιλέγουν την περιτομή πιστεύοντας ότι έτσι αποτρέπουν τα παιδιά τους από το να παίζουν με το πέος τους.

Όμως, ο πιο σίγουρος λόγος για τους ακρωτηριασμούς, μαζί με την ενοχοποίηση της σεξουαλικότητας, είναι ότι δεσμεύουν τον άνθρωπο σε ένα σύστημα εξουσίας από μια ηλικία που δεν επιτρέπεται να έχει γνώμη και δεν μπορεί να αντιδράσει. Δεσμεύουν τον άνθρωπο με τρόπο που -ακόμα κι αν ωριμάζοντας αποδεσμευτεί διανοητικά, πολιτισμικά και κοινωνικά από το σύστημα επιβολής, να υπάρχει πάντα στο σώμα του ένας ακρωτηριασμός που θα του θυμίζει εφ’ όρου ζωής τη σχέση εξάρτησης και υποταγής από την οποία προσπαθεί να ξεφύγει εξασκώντας την ελευθερία που δικαιούται.

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!