Οι εκφορτώσεις απορριμμάτων στην Ελευσίνα από νησιωτικό δήμο, αφορμή για την αποκάλυψη ενός καλά στημένου μηχανισμού. Του Ηλία Σταθάτου

 

Η Ελευσίνα, όλοι θα συμφωνήσουν, δεν αποτελεί αυτό που θα ονομάζαμε «περιβαλλοντικό παράδεισο», όπως και γενικότερα η Δυτική Αττική. Όμως, από ό,τι φαίνεται, έχει χώρο για κάθε λογής απορρίμματα, ακόμα και νησιωτικών δήμων!
Σύμφωνα με καταγγελίες των προηγούμενων ημερών, με την άδεια του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας και τη σιωπηρή ανοχή της Δημοτικής Αρχής 31 κοντέινερ με απορρίμματα της Μυκόνου αποβιβάστηκαν την Κυριακή, 23 Ιουνίου, στις 8 το πρωί, «στις τριτοκοσμικές λιμενικές εγκαταστάσεις του Λιμένα Ελευσίνας, στην Βλύχα, η οποία δεν αποτελεί καν νόμιμο λιμένα για τέτοιες δραστηριότητες» όπως λένε πολλοί στην περιοχή. Μάρτυρες του περιστατικού -το δεύτερο μέσα σε χρονικό διάστημα 10 ημερών- αναφέρουν μάλιστα ότι η επιχείρηση ήταν μια καλά οργανωμένη εκφόρτωση εκατοντάδων τόνων απορριμμάτων, τα οποία χαρακτηρίστηκαν από τους υπεύθυνους ως προϊόντα που είχαν προέλθει από ανακύκλωση και προορίζονταν για το Κέντρο Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) και ως εκ τούτου, νόμιμα.
Η Λιμενική Αρχή ειδοποιήθηκε αμέσως να προσέλθει για έλεγχο, επιδεικνύοντας σχετική άδεια που είχε χορηγηθεί προς την ενδιαφερόμενη εταιρία μόλις 6 ημέρες πριν, την Τρίτη 18 Ιουνίου και αφορούσε την προσωρινή φορτοεκφόρτωση «ανακυκλώσιμων υλικών».
Όλος ο αυτοκινούμενος στόλος οχημάτων που μετέφερε τα κοντέινερ παρέμεινε αποκλεισμένος στη δίοδο πρόσβασης προς την προκυμαία όπου είχε ήδη δέσει το επίμαχο πλοίο «Μαρία Π». Τα συγκεκριμένα οχήματα συμμετείχαν, κατόπιν, στη μεταφορά των απορριμμάτων, από τα οποία αναδυόταν έντονη δυσοσμία (ασύμβατη με τα ανακυκλώσιμα υλικά), στο Κέντρο Διανομής Ανακυκλώσιμων Υλικών Ασπροπύργου. Μάλιστα, στον χώρο παρευρισκόταν στέλεχος του ΚΔΑΥ Ασπροπύργου που, αφού αρνήθηκε να γίνει οπτικός έλεγχος στις εγκαταστάσεις του ώστε να διαπιστωθεί η φύση των «υλικών», επέμεινε στον ισχυρισμό ότι πρόκειται για ανακυκλώσιμα. Ισχυρισμός που τίθεται σε αμφισβήτηση, τόσο από την προαναφερθείσα έντονη δυσοσμία, όσο και από τον τρόπο πλήρωσης των κοντέινερ στη Μύκονο, καθώς σε διάστημα μικρότερο από δέκα μέρες, ο Δήμος Μυκόνου συγκέντρωσε 31 κοντέινερ ανακυκλώσιμων υλικών, όταν η προδιαλογή είναι σπάνιο φαινόμενο στο νησί. Κοινώς, οι μπλε κάδοι της Μυκόνου γεμίζουν κανονικά σκουπίδια, σύμμεικτα, χωρίς να πραγματοποιείται διαλογή των απορριμμάτων, τα οποία βαφτίζονται «ανακυκλώσιμα υλικά» και ταξιδεύουν για ταφή (πού αλλού;) στον ΧΥΤΑ Φυλής, σε ευθεία παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας που απαγορεύει ρητά να μεταφέρονται στον ιδιαίτερα επιβαρυμένο ΧΥΤΑ σύμμεικτα απορρίμματα που δεν προέρχονται από το νομό.
Σημειώνεται ότι κάτοικοι της Ελευσίνας αναμένουν πως τις επόμενες μέρες η ίδια επιχείρηση θα στηθεί για να ξεφορτωθούν απορρίμματα και από άλλα νησιά.

Τα «βαφτίσια» και το ξέπλυμα
Η συγκεκριμένη πρακτική έχει ιστορικό. Όπως ανέφερε στον Δρόμο ο Τάσος Κεφαλάς, μέλος της Πρωτοβουλίας Συνεννόησης για τα Απορρίμματα (ΠΡΩΣΥΝΑΤ), «η ιστορία ξεκίνησε όταν οι έλεγχοι έγιναν πιο αυστηροί και κατέστη επιτακτική η εύρεση τρόπου “νόμιμης ταφής” στους ήδη υπάρχοντες ΧΑΔΑ, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετώπισε η Πελοπόννησος και τα νησιά. Βρέθηκε κάποια προσωρινή λύση, όπως η δεματοποίηση, αλλά για λίγο, αφού κυριολεκτικά πήξαμε στα σκουπίδια. Άρχισαν να αναδύονται δύο τρόποι, ώστε να μπορούν να “διώχνουν” τα απορρίμματα. Ο πρώτος είναι μέσω εργολάβων, οι οποίοι πήγαιναν όπου ήθελαν, υπέγραφαν σύμβαση με τον εκάστοτε δήμο και… έφευγαν με τα σκουπίδια, χωρίς ουσιαστική μέριμνα και έλεγχο για το πού θα καταλήξουν. Ο δεύτερος είναι μέσω της “βάφτισής” τους ως ανακυκλώσιμων, χωρίς να είναι. Και στις δύο περιπτώσεις τα απορρίμματα για να μπορέσουν να “ξεπλυθούν” περνούσαν από τα ΚΔΑΥ, ώστε να βαφτιστούν ως υπόλοιπα και να καταλήξουν νομότυπα ως υπολείμματα στη Φυλή, ενώ επειδή λογίζονται ως τέτοια, είναι μη ελεγχόμενα, δεν τα κοιτά κανείς». Το σύστημα, όπως αποκαλύπτει έρευνα που δημοσιεύσει η ΠΡΩΣΥΝΑΤ στην ιστοσελίδα της, είναι κερδοφόρο και προϋποθέτει την αγαστή συνεργασία δήμων, εταιριών και ΚΔΑΥ. Στο τέλος οι δήμοι της Αττικής χρεώνονται με 45 ευρώ/τόνο για το υπόλειμμα που περιέχουν τα ανακυκλώσιμά τους που οδηγούνται στα ΚΔΑΥ της Αττικής και πιθανότατα πληρώνουν και για το «υπόλειμμα» των αποβλήτων περιοχών εκτός Αττικής, που «περνούν» από ΚΔΑΥ της Αττικής.
Ο εθνικός εποπτικός φορέας των καταστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης, δεν τα γνωρίζει όλα αυτά;

Σχόλια

Σου άρεσε αυτό το άρθρο; Ενίσχυσε οικονομικά την προσπάθειά μας!